Hoe trek ik USB-kabel door vloer?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:19
Ik wil mijn satellietontvanger via usb verbinden met mijn pc. Ik wil een kabel van 5 meter door een betonnen vloer trekken. Kan ik daarna een nieuwe plug solderen, of is het handiger om de 4 aders dmv een kroonsteentje met elkaar te verbinden?
Alvast bedankt voor de tips.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:43
Zou voor de makkelijkste oplossing gaan en het met een kroonsteentje proberen.
Solderen lijkt me een lastiger verhaal

succes ermee

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
michelc85 schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:11:
Zou voor de makkelijkste oplossing gaan en het met een kroonsteentje proberen.
Solderen lijkt me een lastiger verhaal
Als je kunt solderen (like: je hebt dat ding ooit 5 minuten vastgehad) dan is solderen VEEL:
- Netter
- Kleiner
- Bedrijfszekerder
- Goedkoper (als je de initiele uitgaaf van de soldeerbout even achterwege laat :+ )

Kabel doorknippen (op voldoende afstand van de plug!), door de vloer heen en weer vastsolderen. Als je niet hoeft te frezen, te boren etc etc dan ben je met 5 minuten klaar.
Ik had verwacht dat het topic ging over hoe je door het beton heen zou kunnen komen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 16-04-2006 11:28 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
[qoute=wikipedia]USB-kabels mogen maximaal 5 meter lang zijn. Deze lengte is door de tussenkomst van hubs te vergroten tot maximaal 30 meter.[/usb]
Een onversterkt stuk USB mag dus maar 5 meter zijn, dan wordt de storing te groot. Als je dan nog eens gaat solderen, laat staan kroonsteentjes gebruiken, heb je geluk als je die 5 meter haalt.
Ik begrijp dat het stuk dat weggestoken wordt in de vloer 5 meter is, dan heb je aan beide zijden nog wat lengte, wat dus ws niet zomaar gaat lukken. Aan beide zijden van het 5 meter lange stuk moet je een hubje zetten, dat brengt het signaal weer in orde, waardoor je daarna weer 5 meter ver geraakt. Als je zelf je kabel gaat solderen, doe dat dan zorgvuldig (zorg voor een goeie verbinding, dus goed contact en niet teveel tin) en hou alles goed afgeschermd (afscherming moet rondom de connector met de metalen afscherming in contact staan, eventueel nog een beetje alufolie errond doen.

Heb je voldoende kennis, dan kan je ook 2 USB hub IC'tjes samplen, printje maken, en aan beide zijden van dat stuk van 5 meter wegwerken, maar je moet wel je printje goed designen (massavlak, alles afgeschermd).

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 16-04-2006 11:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
Er zijn overigens ook actieve USB-kabels, 5m lang met aan het einde een stuk plastic ter grootte van een luciferdoosje, daar zit dus een 1p "hubje" in, zodat het hele ding een repeater wordt.

_HOE_ ga je door de vloer heen? Met een 3/8 PVC-pijp moet je inderdaad gaan knippen/solderen. Met een grotere buis (formaat afvoer :P ) past de repeater er wel in. Als je het in het beton gaat storten dan past alles :P Alleen kun je er dan nooit meer bij...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:44:
Er zijn overigens ook actieve USB-kabels, 5m lang met aan het einde een stuk plastic ter grootte van een luciferdoosje, daar zit dus een 1p "hubje" in, zodat het hele ding een repeater wordt.
...
Ok, dan zijn er 3 mogelijkheden:
  • 5m kabel, aan elke kant een USB hub
  • 5m actieve kabel, ene kant naar hub, andere kant zit al een repeater (tenzij je net aan je PC of satellietontvanger geraakt met die 5 meter)
  • Die-hard: zelf de repeaters in elkaar knutselen
Neem de oplossing die het goedkoopst is binnen je mogelijkheden, zou ik zo zeggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rocketman
Het is dus niet heel simpel om een goede verbinding tussen de 2 apparaten te realiseren. De kabel gaat gewoon door een 12mm. gat door de betonnen vloer. In mijn monitor zit een hub, misschien kan ik die inzetten voor dit project. Ik ga er morgen mee aan de gang, in ieder geval bedankt voor jullie tips!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:32

Theo

moederbord

je kan het natuurlijk altijd eerst proberen, misschien dat het wel gewoon werkt zonder hubs ertussen. Die vijf meter is een specificatie, net zoals een cpu 2.0 GHz is. Een cpu kun je vaak dik overklokken, en dan werkt hij nog steeds. Het zou dus zomaar kunnen dat die usb kabel wel gewoon werkt.

Zelf heb ik ook eens een aantal usbkabels aan elkaar vastgemaakt voor een webcam. Totaal iets van 6-7 meter (4-5 verschillende kabels), en ik had nog steeds gewoon beeld B)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Je kan vaak inderdaad verder dan de specificatie van 5M. Echter dit hangt van een paar factoren af:
- Soort USB kabel. Dikke shielded kabel of dunne kabel... (Dikke shielded kabel is beter)
- Benodigde bandbreedte en voeding aan de andere kant.

Ik heb zelf voor de gein wel een een aantal USB kabels aanelkaar gemaakt en met toetsen bord en muis kun je ongeveer tot de 13M daarna begint er vertraging te komen.

Met een webcam is het iets minder ongeveer 10M a 11M. Maar dit hangt af of het een USB 2 webcam is of USB 1. Dit omdat toen ik een USB 2 webcam aansloot het nogmaar slechts 8M was.

Kortom is het USB 1 aansluiting zorg dan dat je kabels geschikt zijn voor USB 2 en je kunt een behoorlijke afstand afleggen.

Oja ik deed alles zonder HUB.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:32

Theo

moederbord

wat voor data gaat er eigelijk door die kabel naar/van de satelietontvanger?? Gaat er beeld en geluid doorheen of alleen een stuursignaal voor de ontvanger??

Als daadwerkelijk beeld en geluid door de kabel gaat is het dan niet eenvoudiger om de ontvanger naast de pc te zetten en de kabel tussen ontvaner en schotel te verlengen??

Nu met WP, PV, EV en PC

• Rocketman
Inmiddels heb ik een 5 meter lange usb-kabel gekocht van Chinese makelij (3,50 euro), de plug afgeknipt en hierna weer gesoldeerd en moet zeggen dat het gewoon werkt. Bedankt voor de tips!
Pagina: 1