Textiel en andere materialen bedrukken...

Pagina: 1
Acties:
  • 4.130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik heb thuis een Hp Designjet 755 A0 staan waar ik redelijk tevreden over ben. Nu vroeg ik me af waar nou precies spandoeken mee worden geprint/afgedrukt. Gaat dat door middel van een zeefdruk?
Hoe moet ik me dit precies voorstellen, ik hoor de term redelijk vaak voorbij komen maar kan me er echt geen voorstelling bij maken.
Hetzelfde geld voor posters die gedrukt worden. Ik ben zelf meer thuis in de Inkjet wereld en heb me tot op heden niet echt verdiept in andere drukmogelijkheden.

Dus mijn vraag is: hoe worden spandoeken en dergelijken geprint/gedrukt en waarmee maken ze posters (de niet inkjet posters dus)

Ik ben al een tijdje aan het zoeken via de search maar kan een bevredigend antwoord niet vinden. :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
posters worden afhankelijk van formaat en oplage gelaserd, geplotterd (dus geinkjet eigenlijk) of gedrukt op een drukpers. Vlaggen/spandoeken worden gezeefdrukt. Misschien dat het wel mogelijk is een soort van rotatiepers-achtig iets los te laten op een stuk doek, maar of dat echt mogelijk is en of daar techniek voor bestaat weet ik niet. Denk toch dat het grootste deel zeefdruk is - al dan niet in meerdere stappen met een pietsie overlap.

Een zeefdruk wil zeggen: eerst wordt er een film gemaakt. Een film wil zeggen: een transparante folie met daarop in volzwart (nontransparant dus) op wat er later op je ondergrond gedrukt moet worden.

Vervolgens wordt je zeef gespoeld, en gevuld met een goedje dat hard wordt onder invloed van licht. De film wordt op de zeef gemonteerd, en ze gaan samen een belichtingsbak in. Na een bepaalde periode is alles dat buiten het zwart van de zeef lag, hard geworden, en daar komt er dus ook niks door de zeef heen. Hierna wordt de zeef gespoeld, waardoor je een zeef hebt die alleen maar verf doorlaat op plaatsen waar je het wilt (namelijk waar de film zwart wordt).

Dan plaats je de zeef op de bedrukken ondergrond, zeg bijv een shirt, en haal je er een lik verf overheen (naja, er gaat een klodder verf op de zeef en deze wordt met een stuk kunststof er overheen uitgesmeerd, is iets wat wel wat ervaring vergt). Zeef er weer af, en tadaa, je afdruk staat op je textiel. :)

Na gebruik wordt de zeef door een ander oplosmiddel gehaald om het geheel weer te lossen. En dan kan de zeef weer voor 't volgende project gebruikt worden :)

Bij drukpersen wordt er overigens iets soortgelijks gebruikt, alleen is de zeef dan een metalen plaat geworden die ingesmeerd wordt met een middel dat metaal wegvreet, en is de film in negatief. Zodat dus de letters uit de metalen plaat gevreten worden. Kan geloof ik tegenwoordig ook met laser, trouwens. Dan is het omstebeurt (machinaal) een roller verf erlangs en het geheel op een blad papier drukken. En dat snel, en vaak. :) Bij een rotatiepers is het zelfs een continuproces waarbij de plaat om een rol wordt gespannen en er aan één kant inkt toegevoegd wordt, en aan de andere kant papier onderdoor gehaald. Zo kun je enorme snelheden bereiken, en gaat het dus rap genoeg om een flinke oplage kranten, dag in, dag uit, te bouwen. :)

[ Voor 79% gewijzigd door HunterPro op 16-04-2006 09:58 ]

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 09:51:
posters worden afhankelijk van formaat en oplage gelaserd, geplotterd (dus geinkjet eigenlijk) of gedrukt op een drukpers. Vlaggen/spandoeken worden gezeefdrukt. Misschien dat het wel mogelijk is een soort van rotatiepers-achtig iets los te laten op een stuk doek, maar of dat echt mogelijk is en of daar techniek voor bestaat weet ik niet. Denk toch dat het grootste deel zeefdruk is - al dan niet in meerdere stappen met een pietsie overlap.
En wat is dan precies het verschil tussen laseren en drukken op een drukpers? ( kan me totaal geen voorstelling maken van hoe een drukpers werkt)
En om mijn vraag te herhalen, wat is precies een zeefdruk, hoe wordt die gemaakt en hoe krijg je die op een doek :)

Kom misschien een beetje over als een noob, op dit gebied... maar dat ben ik ook :7

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 09:51:
HunterPro wijzigde dit bericht 16-04-2006 09:57 (71%)
Bedankt :)

• HunterPro
  • Niet online
en hopsa, nog een edit :) is ook een hoop over op internet te vinden. Zoek eens op google naar 'wiki drukpers' bijv, dan krijg je de nederlandse wiki over drukpersen. Same for 'wiki zeefdruk' enzo. :) Is best leuke techniek om je eens op in te lezen, zeker als het je interesse heeft!

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:00:
en hopsa, nog een edit :) is ook een hoop over op internet te vinden. Zoek eens op google naar 'wiki drukpers' bijv, dan krijg je de nederlandse wiki over drukpersen. Same for 'wiki zeefdruk' enzo. :) Is best leuke techniek om je eens op in te lezen, zeker als het je interesse heeft!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Begin het een beetje te snappen geloof ik. Ben ook erg benieuwd naar hoe dit werkt als je full color moet afdrukken op een spandoek, dat heeft ook eigenlijk mijn voornaamste interesse.

• HunterPro
  • Niet online
Sebastiaan_2005 schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:02:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Begin het een beetje te snappen geloof ik. Ben ook erg benieuwd naar hoe dit werkt als je full color moet afdrukken op een spandoek, dat heeft ook eigenlijk mijn voornaamste interesse.
dan zul je al je kleurtjes over elkaar moeten drukken. Het gemene daarbij is dat drukkleuren vaak dekkend zijn (of iig niet goed mengen) waardoor je bijv voor een mooi rood vlak geen magenta en geel over elkaar heen kunt gaan drukken. Je kunt met zeefdruk ook niet een 50%-kleur drukken oid - da's echt iets voor computers. Er gaat gewoon een laag verf op, en thats it. Dat los je op door te halftonen. Halftonen ken je vast wel - misschien niet van naam - van de posters in bus- en tramhokjes. Als je daar dicht op staat, bestaat het uit een hoop spikkeltjes. Van een afstand mengt dat vanzelf (net zoals dat je monitor kleuren weergeeft door subpixels op te doen lichten die door de afstand eruit zien als één pixel) en merk je er niks van. Je gaat dus in een bepaalde verhouding, onder een bepaalde hoek die spikkeltjes samenstellen om tot je gewenste eindresultaat te komen. Die verhouding (met name de hoek) van de spikkels heet overigens 'raster' in de drukwereld - en ook daar is enorm veel theorie over te vinden op het internet. Tenslotte kun je begrijpen dat met een lomp ding als een zeef (want dat werkt niet echt op de kwart millimeter) je geen puntjes kunt maken van een picoliter, als op een deskjet. Je raster is dus altijd lomper op een zeefdruk, dan op een printer of een 'echte' drukpers (die door het gebruik van een metalen plaat ipv een zeef, alsmede papier ipv iets niet-consistents als textiel een stuk preciezer is). Dat betekent dat je grof moet werken - zeker met fullcolor kun je niet altijd verwachten om 600 dpi foto's er op kwijt te kunnen. Wil je dat wel, dan print je je foto op een transfer en strijk je die op het textiel. Al dan niet nadat het even uitgesneden is op een snijplotter, om lelijke harde witte vlakken weg te werken. Dat wordt vaak erg mooi en kan - zeker in full color - een beter resultaat opleveren dan zeefdruk - en dat tegen een veel lagere prijs. Voor fullcolor moet elk shirtje namelijk viermaal bedrukt worden, viermaal drogen, en moet er vier maal behoorlijk precies gewerkt worden om het geheel er netjes recht zonder verloop op te krijgen. Duur dus.

Hoop dat je het nu een beetje snapt ;)

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:10:
[...]

...groot verhaal...

Hoop dat je het nu een beetje snapt ;)
Wow heel erg bedankt. Hier kan ik zeker iets mee.
Wat houdt printen op een transfer precies in? Is dat een soort folie waarop je kunt printen?
Het lijkt me erg leuk om hier wat mee te experimenteren en ik vroeg me af of ik met mijn A0 plotter op een of andere manier ook op textiel kan drukken. Als dat kan dan ga ik dat zeker binnenkort ff proberen...

• HunterPro
  • Niet online
een transfer kun je ook voor je deskjet kopen. Zo'n ding waar je op print, en die je op een shirt of kussensloop kunt strijken. :)

met je A0 plotter kun je absoluut niet direct op textiel plotten. Daar is ie namelijk niet voor gemaakt.

[ Voor 31% gewijzigd door HunterPro op 16-04-2006 10:46 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:10:
dan zul je al je kleurtjes over elkaar moeten drukken. Het gemene daarbij is dat drukkleuren vaak dekkend zijn (of iig niet goed mengen) waardoor je bijv voor een mooi rood vlak geen magenta en geel over elkaar heen kunt gaan drukken.
Onzin, voor zeefdruk fullcolour zijn er gewoon transparante kleuren gemaakt hoor.
Je kunt met zeefdruk ook niet een 50%-kleur drukken oid - da's echt iets voor computers. Er gaat gewoon een laag verf op, en thats it.
Ook niet waar, je hebt transparante inkt waarmee je een kleur 50% kunt laten dekken door het gewoon 50%-50% te mengen met een dekkende kleur. (= versnijden van je inkt)
Voor fullcolor moet elk shirtje namelijk viermaal bedrukt worden, viermaal drogen, en moet er vier maal behoorlijk precies gewerkt worden om het geheel er netjes recht zonder verloop op te krijgen. Duur dus.
Ach, nat-in-nat drukken kan ook wel hoor, maar dat gaat smeren en is niet zo ooi.
Verder is het instellen van een machine niet zo heel veel werk, beetje zeefdrukker kan een 4kleurenprint in minder dan 30 minuten instellen. De ellende bij fullcolour is alleen dat je ondergrond nooit helemaal wit is, en je dus vaak je kleuren moet versnijden :/

edit:
Verder, wat doet dit in Overige Hardware :? Dit past stukken beter in Graphics..

[ Voor 4% gewijzigd door moto-moi op 16-04-2006 11:03 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• HunterPro
  • Niet online
moto-moi schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:02:
[...]

Onzin, voor zeefdruk fullcolour zijn er gewoon transparante kleuren gemaakt hoor.

[...]

Ook niet waar, je hebt transparante inkt waarmee je een kleur 50% kunt laten dekken door het gewoon 50%-50% te mengen met een dekkende kleur. (= versnijden van je inkt)

[...]

Ach, nat-in-nat drukken kan ook wel hoor, maar dat gaat smeren en is niet zo ooi.
Verder is het instellen van een machine niet zo heel veel werk, beetje zeefdrukker kan een 4kleurenprint in minder dan 30 minuten instellen. De ellende bij fullcolour is alleen dat je ondergrond nooit helemaal wit is, en je dus vaak je kleuren moet versnijden :/

edit:
Verder, wat doet dit in Overige Hardware :? Dit past stukken beter in Graphics..
ik deed een paar aannames om het geheel begrijpbaar te houden ;) Versnijden doe je voor volvlak, niet voor fullcolor lijkt me. Bovendien is versnijden een vak apart. Levert een versnijding van 50% magenta met 50% geel ook een M50Y50 kleur op eigenlijk? :) Of hangt dat af van de gebruikte inkt?

[ Voor 3% gewijzigd door HunterPro op 16-04-2006 11:09 ]

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:45:
een transfer kun je ook voor je deskjet kopen. Zo'n ding waar je op print, en die je op een shirt of kussensloop kunt strijken. :)

met je A0 plotter kun je absoluut niet direct op textiel plotten. Daar is ie namelijk niet voor gemaakt.
En dat heet gewoon ehhh... transfer folie ofzo :9

neem aan dat dat ook door een lamineer machine kan in plaats van "strijken" Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif

[ Voor 20% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 16-04-2006 11:20 ]

Verwijderd

kleine oplage vlaggen/spandoeken worden ook vaak geprint overigens, gewoon inkjet in een groot formaat plotter achtig iets.

voor shirts ed heb je naast zeefdruk ook andere technieken, er is ook een transfertechniek die een stuk goedkoper is en handiger voor kleine oplagen, maar wel beter dan je eigen inkjet transfers, en er is nog een soort film techniek (geen idee hoe het heet), maar daar kan je alleen 100% kleur mee drukken en is wat rubberachtiger en ligt meer op het shirt.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 11:24 ]

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:22:
kleine oplage vlaggen/spandoeken worden ook vaak geprint overigens, gewoon inkjet in een groot formaat plotter achtig iets.
neem aan dat daar een andere kop voor gebruikt wordt?

• Sebastiaan_2005
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:22:
Wat voor inkt word daarvoorgebruikt, want normale inkt is niet echt watervast lijkt mij...

Verwijderd

Geen idee, andere inkt waarschijnlijk wel.

(Al die vlaggen bij de FLL waren geprint: http://www.rikkertkoppes....s/FLL_2005_final_show.jpg)

producenten waar ik mee gewerkt heb:
http://www.macsummum.nl/
http://www.shipmate.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 11:27 ]

• moto-moi

moto-moi

HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 11:08:
Versnijden doe je voor volvlak, niet voor fullcolor lijkt me.
And that's were you're wrong ;)
Natuurlijk is het niet logisch om de fullcolour kleuren te versnijden, maar aangezien je afhankelijk bent van je ondergrond is het vaak wel nodig, helaas.

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op zondag 16 april 2006 @ 10:45:

Heb je misschien enig idee wat er onder strijken wordt verstaan Hunter... Op een t shirt kan ik me voorstellen dat je een strijkbout gebruikt, maar stel dat je een grote vlag wil maken dan neem ik aan dat je dat ergens anders mee moet doen...

• moto-moi

moto-moi

Met een groot uitvallen strijkboot :P

Wel een stukje geavanceerder dan een gemiddelde strijkboot, stel je voor: een grote plaat met daarboven een plaat die verhit kan worden tot een bepaalde temperatuur. Deze 2 platen kunnen samengedrukt worden, waarna je na bijv. 20 secondes ze weer van elkaar af moet maken omdat de lijm voldoende is gesmolten, et voila, een transfervlag :)

Afbeeldingslocatie: http://member.ecplaza.net/img/offer/c/colorsun167/3887385.jpg , zoiets, maar dan ff een paar stapjes groter. En vaak zijn vlaggen ook niet helemaal bedrukt waardoor je geen transferpers hoeft te hebben van de juiste grootte.

[ Voor 24% gewijzigd door moto-moi op 25-04-2006 22:13 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Oh, een hittepers ;)

Abort, Retry, Quake ???

• moto-moi

moto-moi

Zeefdrukkers zijn raar, volgens mij heeft elk bedrijf wel iets wat ze anders noemen dan anderen :P

• aZuL2001
In de catagorie afbeeldingen : Een grote inktjet, 150 cm breed.
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/9081/roland5hv.jpg

Een Gerber Edge, 33 cm breed, thermisch print apparaat, zowel full color als spotkleuren.
Afbeeldingslocatie: http://www.decor-line.nl/new_edge.jpg

En als je dat weer ook nog door een snijplotter haalt, dan kun je erg leuke dingen maken.
:)

[ Voor 19% gewijzigd door aZuL2001 op 25-04-2006 22:34 . Reden: kleiner plaatje ;) ]

Abort, Retry, Quake ???

• Sebastiaan_2005
Ik snap het sowieso nog niet helemaal. Vlaggen zijn meestal ook een beetje doorzichtig, volgens mij lukt dit nooit als je met een "transfer papier" gaat werken omdat er dan ook een soort lijmlaagje op het textiel wordt gesmolten. Het moet dus wel op een of andere manier geprint.gedrukt zijn.

Ook snap ik nog niet helemaal hoe ze nou grote hoeveelheden posters drukken in full color. Het principe van een zeefdruk snap ik nu wel, maar dit heeft volgens mij niet zoveel te maken met de meeste massa producties van tegenwoordig.

• moto-moi

moto-moi

posters zijn ook vaak offset, gewoon omdat die onwijze snelheden kunnen halen waar een zeefdrukker niet aan kan tippen :)

• Sebastiaan_2005
moto-moi schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:39:
posters zijn ook vaak offset, gewoon omdat die onwijze snelheden kunnen halen waar een zeefdrukker niet aan kan tippen :)
Wat is offset... O+

Verwijderd

da's een zoekvraag eigenlijk he...
offset is de meest gangbare manier van drukken, film uitdraaien, plaat belichten, etsen, en stempelen

• Sebastiaan_2005
Zijn er ook nog andere banamingen voor ik kan er bar weinig over vinden. Ik zou graag willen weten welke apparatuur nodig is om een offset afdruk te maken. Misschien dat iemand een goeie website weet waar ik er wat meer informatie over kan vinden...

• Sebastiaan_2005
Wiki vind ik leuk om even een snelle impressie te krijgen maar verder vind ik het wat oppervlakkig. Misschien dat iemand anders nog een goeie site weet.
Ik ga sowieso de 2e week van mei even kijken op de Grafivakbeurs in de Rai in Amsterdam, lijkt me wel interresant om de nieuwste ontwikkelingen op gebied van printers te bewonderen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 26-04-2006 12:40 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
Hmm, zie hier een boel info die zo in de GOT Graphics FAQ kan! Hoe staat het hier eigenlijk mee?
@HunterPro: Goed verhaal! Ondanks de opmerkingen van moto-moi, uiteraard...
@moto-moi: Inderdaad al regelmatig babelonische spraakverwarringen gehad met andere zeefdrukkers, profi én (net als ik) actieve amateurs! :)

Kijk ook eens hier: http://www.graficum.nl/ of http://www.hetbesteideevan.nl/kennis/druktechnieken.htm (beide ook gewoon via google!)

[ Voor 27% gewijzigd door Savantas op 26-04-2006 16:41 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Sebastiaan_2005
Misschien is er ook iemand die weet hoe stickers voor auto belettering worden gemaakt. Gaat dit ook via Offset of door een inkjet printer met watervaste inkt/uv inkt?

• aZuL2001
Stickers voor op auto's (in full colour, dus CMYK, of met spotkleuren) kunnen gemaakt worden met zo'n thermische printer rechtstreeks op de vinyl zelf. Daarvoor heb je bijv. een Gerber Edge nodig.
Dat is zeker voor kleine oplagen, of allemaal verschillende stickers een betaalbare oplossing.

Omdat de Edge een werkbreedte heeft van zeg 30 cm kun je stroken boven elkaar plakken om grotere breedtes te krijgen. Dat werkt op zich goed.

Er schijnt ook al een bredere Edge te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Andere optie is om het met een inktjet te doen, en speciale inkten. Daar halen ze tegenwoordig ook goede resultaten mee. Vaak worden prints voor buiten nog wel voorzien van een speciale laag, een soort seal (kun je een beetje vergelijken met blanke lak).

Voor grotere aantallen van dezelfde sticker zijn de traditionele druktechnieken de beste optie.
Ook omdat de instelkosten dan over veel meer stickers gedeeld worden.

Abort, Retry, Quake ???

• Sebastiaan_2005
Wat zijn de prijzen van die Gerber Edge printers? Ik zag op hun site ook zo'n 152cm plotter staan, ook een geil ding. Ben wel benieuwd wat dat kost. En wat voor laag ios dat precies wat ze over inkjet prints heen doen...

[ Voor 25% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 26-04-2006 22:32 ]

• aZuL2001
Hou rekening met een PC om hem parallel aan te sturen, de software, het apparaat zelf, en een forse voorraad aan cartridges met je kleuren om te printen.

Zou me niets verbazen als je rap richting een € 10.000.- komt.

Mijn schoonvader heeft model 1 al een aantal jaren, en kan er leuke dingen mee maken.
Maar hij gebruikt tegenwoordig erg veel die grote inktjet.

Abort, Retry, Quake ???

• HunterPro
  • Niet online
auto's worden ook vaak gewoon beletterd met gesneden vinyl in de juiste kleur. Hangt er uiteraard helemaal vanaf wat je wilt.

Offsetdruk heb ik al uitgelegd, zie mijn 1e post, laatste alinea 'drukpersen'.

Vlaggen kunnen afhankelijk van oplage, creativiteit van drukker en apparatuur voorhanden op velerlei manieren 'gevuld' worden (want van drukken kun je niet altijd spreken ;)).

Verder raad ik je aan om toch es wat meer te googlen, want over druktechnieken is echt _enorm_ veel te vinden.

• Sebastiaan_2005
Ik ben er al achter. Textiel wordt tegenwoordig gedrukt op Eco-Solvent printers van ongeveer 25.000 euro. Mij iets te duur :)

Ik zou ook nog wel graag willen weten wat postscript printen is, kan iemand me dat uitleggen :) Ik zie vaak printers met een postscript optie en wil graag weten wat dat dan inhoud...

[ Voor 17% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 05-05-2006 21:10 ]

• moto-moi

moto-moi

Sebastiaan_2005 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:09:
Ik ben er al achter. Textiel wordt tegenwoordig gedrukt op Eco-Solvent printers van ongeveer 25.000 euro. Mij iets te duur :)
Dat valt me nog mee, beetje zeefdrukmachine kost een ton als het niet meer is :P

• HunterPro
  • Niet online
moto-moi schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:57:
[...]

Dat valt me nog mee, beetje zeefdrukmachine kost een ton als het niet meer is :P
daarom werken een hoop zeefdrukkerijtjes dus ook nog met manueel of halfautomaten? :)

• moto-moi

moto-moi

Ik heb het over een molen, met een kleur of 6 minimaal ;)
En tsja, er zijn genoeg paupers die denken dat ze kunnen zeefdrukken, helaas :X

• Sebastiaan_2005
Maar kan iemand me nog uitleggen wat het voordeel is van PostScript?

• aZuL2001
Ja hoor. Dat kan Google

De eerste hit al.

Had je bijna zelf kunnen bedenken })

Abort, Retry, Quake ???

• Sebastiaan_2005
Ik krijg volgende week een mooie printer waarmee ik 154cm breed mee op katoen (op rol) kan printen. Ben er erg blij mee en zal hier even wat posten als ik wat heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://data.icecat.biz/img/norm/high/1436-HP.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 03-06-2006 11:41 ]

• aZuL2001
Ben ik benieuwd naar de resultaten.

Want dat lijkt me toch lastig rechtstreeks op katoen printen.

Veel plezier met de machine iig. En ga er maar vast van uit dat je de nodige tijd (en materiaal) kwijt bent met wennen aan het geval ;)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Kan iemand me vertellen waar je dat gaas, verf pasta en dergelijke kan kopen

Ik heb al wel een handleiding gevonden waar de techniek en de verdere benodigdheden duidelijk in worden beschreven http://www.joriso.nl/verhaaltjes-Kunst-zeefdruk.html echt een aanrader als je zelf wilt gaan zeefdrukken

• moto-moi

moto-moi

Je wilt toch niet zelf proberen een zeef te spannen he ? :o
Verder kun je zeven laten bespannen door bijvoorbeeld AP Zeefdruktechniek in Tilburg, of Visprox in Haarlem, of Druma Loreti in Tilburg, etc.

• Savantas
Och, mits met een goed spanframe is het wel te doen om een zeef(je) zelf te spannen, hoor. Alleen hoe fijner het gaas en vooral hoe groter de zeef, hoe moeilijker het word om het strak te krijgen. En dat is toch redelijk essentieel bij zeefdrukken :)

• moto-moi

moto-moi

Als ik die link bekijk verwacht ik niet dat met die uitleg goede zeven gemaakt kunnen worden hoor :P
Dan kun je beter wat extra geld uitgeven aan een aluminium raam en dat netjes laten bespannen door een spannerij. Sowieso snap ik niet dat ze 43T aanraden, dat heb je eigenlijk alleen nodig voor dekwit.

• Savantas
Hmm, 43T is inderdaad best grof... Maar dus wel makkelijker te spannen met de hand. Maar afgankelijk hoe fijn je wil drukken kan dit voldoende zijn. Je krijgt wel dikkere plakkaten hiermee.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
overigens kan onze plotter gewoon op A0 vinyl printer ook op vele andere soorten.
Maar goed dat is iets wat je niet dagelijks doet want daar doet ie toch wel een tijdje over.

iemand overigens een idee waar ik thermal transfer paper (voor t-shirts etc) kan kopen. Heb de hele stad afgezocht hiervoor maar kan ik nergens meer vinden.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
Sebastiaan_2005 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:09:

Ik zou ook nog wel graag willen weten wat postscript printen is, kan iemand me dat uitleggen :) Ik zie vaak printers met een postscript optie en wil graag weten wat dat dan inhoud...
ehm, textiel is niet 1 grote groep waarvoor alles hetzelfde is;

textiel as in banners, vlaggen e.d. worden idd vaak op dergelijke groot formaat eco solvent printers gemaakt

echter textiel as in shirts, jassen etc woden veelal gezeefdrukt, zeker bij meerdere kleuren
zo hebben wij molens staan die tot 14 kleuren kunnen drukken met tussendrogen
en daar kan geen full-colour digitale transfer tegen op nog, nadeel van digitale transfers is het materiaal waar je op print. Dat is veel te dik en stickerachtig. Bovendien kun je geen hele kleine details plotten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
moto-moi schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 08:59:
Als ik die link bekijk verwacht ik niet dat met die uitleg goede zeven gemaakt kunnen worden hoor :P
Dan kun je beter wat extra geld uitgeven aan een aluminium raam en dat netjes laten bespannen door een spannerij. Sowieso snap ik niet dat ze 43T aanraden, dat heb je eigenlijk alleen nodig voor dekwit.
43T is geschikt voor onderwit, maar ook voor flockdruk

voor gewone zeefdruk op shirts gebruik je normaal 60T of 80T

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 18-06-2006 10:57 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Modbreak:SPAM

[ Voor 94% gewijzigd door André op 09-07-2007 13:19 ]

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12 11:00

dfr0st

Geel is mooier

lever geen spam!
Aprintex
Aantal berichten: 1

-

• Savantas
nevermind... Krijg je als je een oud topic leest...

[ Voor 84% gewijzigd door Savantas op 09-07-2007 12:04 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 18:50

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Om even hierop in te haken, nu het topic toch al een jaar oud blijkt te zijn :P

Ik ga in een paar weken proberen om een t-shirt te beschilderen met lakstiften autolak. Als het leuk wordt en een beetje blijft zitten, post ik de resultaten wel in het 2D topic. Daar had ik ook al een jpegje met de voorlopige schetsen neergedonderd.

Voor grote aantallen is dit natuurlijk niks, maar ik ken transferpapier (gaat niet op zwart) en wit transferpapier (kan ik amper aankomen) en daarom wil ik het eens zelf gaan proberen op deze manier. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• moto-moi

moto-moi

Lijkt me sterk dat dat gaat werken, dat spul is er helemaal niet voor gemaakt om diep in een stof door te dringen, eerder om te reageren met het metaal wat eronder zit.

En zo duur is een half automaat nou ook weer niet, ik heb ze voor 1K wel zien staan in de zeefdrukbladen :+

• Savantas
wie heeft er nu een halfautomaat nodig? ;) Ik heb tijden met gewoon losse zeven gewerkt! Was weliswaar op jongerenvereniging, en niet elk t-shirt kwam even goed uit de ... verf, maar ik heb toch enkele profi zeefdrukkers de ogen uit kunnen steken met de resultaten! :D
Je moet dan wel een vaste hand hebben en heel secuur werken... (Dit terwijl het merendeel van de zeefdrukkers op de jv alles behalve de posters ondersmeerden... :P)

/me zo, Savantas heeft wel weer genoeg gepocht voor vandaag...

@ hieronder: daar heb je helemaal gelijk in!

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 10-07-2007 22:25 ]

• moto-moi

moto-moi

Pff, iedere behoorlijke zeefdrukker kan met de hand drukken, maar het is gewoon gedoe, hele tijd de rakel op je frame hangen enzo, dan is een half automaat een stuk simpeler werken ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

moto-moi schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:45:
En zo duur is een half automaat nou ook weer niet, ik heb ze voor 1K wel zien staan in de zeefdrukbladen :+
Ik heb m'n vriend lief aangekeken maar hij zegt dat de woonkamer al te vol staat... misschien kan ik hem 's zomers leasen voor op het balkon O-)

:+

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

sorry voor het schoppen van dit nogal oude topic, maar ik kwam het toevallig tegen.
ik ben op zoek naar een manier om een eigen stof te maken om daar dan kleding van te maken. Nu heb ik wat gezocht op textiel met een eigen patroot te laten weven, maar dat kost of heel veel per meter, of is alleen te bestellen vanaf 3000 yards. Allebei niet echt een optie voor mij.

Daarom dat ik een beetje op zoek ben naar printen of drukken. Klopt het dat sommige printers die in dit topic voorbij komen kunnen printen op stof van meer dan een meter breed? En zoja, is er ergens in de regio Eindhoven een bedrijf die dat kan doen? 'Textiel bedrukken' is erg moeilijk zoeken op google, aangezien je honderdduizend sites krijgt als t-shirt koning en weet ik wat.

blog
sow
eee

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, wat die Sebastiaan in zijn laatste posts hierboven liet zien is dat je met zo'n Designjet nog best op rollen katoen kan printen. Ik heb zelf een jaar met een Designjet gewerkt en we hadden er ook vijf rollen 'raar spul' bij zitten ter promotie. O.a. ook wat stofsoorten enzo.
Er zitten wat nadelen aan; bijv. je moet de stof hebben van HP, van de rol... en de stof moet vocht kunnen opnemen. Printen op sterk synthetische stof kan volgens mij niet met zo'n Designjet. Denk aan van die voetbalshirtjes of lakleren broeken als extreme. Neemt te weinig water op. Ook moet je het dus langer laten drogen dan papier en kan de kleur anders uitvallen. Maak eerst even een testprint op een reepje papier. En verwacht van de printer dat hij altijd absurde marges aanhoudt: hij spuugt soms wel 5 tot 10 cm stof uit voordat er een druppel inkt op komt :( ... ook aan de zijkanten is hij nogal picky met z'n margins. Ga dus nooit uit van de breedte van de stof.

Lang niet alle copyshops dan wel drukkerijen hebben zo'n Designjet in een hoekje staan en dan nog, in beide bedrijven waar ik er mee gewerkt heb waren de afdrukken 'best duur' als je dat vergeleek met een vierkante meter op een (toner) kopieerapparaat.

Ik heb ook wel eens katoenen t-shirts en grote lappen stof bestreken met afbeeldingen die dus op transferpapier waren geprint (met toner). Zo heb ik voor een dame een keer grote katoenen lappen beprint met sterk uitvergrote Engelse theezakjes. Daarna kwam zij de lappen weer ophalen en heeft er kussenhoezen van genaaid. In een wilde bui heb ik eens een slipje beprint, maar daarvan plakte het elastiek vast aan de hittepers :X en toen ik ooit op de zijkant van een gezoomd t-shirt printte kwam de print precies op de vouw gewoon niet mooi over. Bovendien is zo'n transferdruk heel erg gevoelig bij het wassen. Na een jaar of twee, drie regelmatig dragen wordt de print gewoon heel vaal.

Nu je het trouwens toch over Eindhoven hebt... hmm. Nee, ik dacht aan Tigerprint maar die zitten in Tilburg. Eindje fietsen :+ ... maar het is misschien een bedrijf dat wel in is voor een vreemde opdracht?

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Blue op 14-06-2008 20:37 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt ook 's zoeken op 'sublimatieprint' (dye siblimation). Dit zie je bijvoorbeeld bij teamshirts voor voetbal en wielrennerij, o.a. door Vermarc, Campitello, Van Rutten promotion. Ik ken in die hoek ook een Huisjes sportswear, die doet kleine oplagen zeefdruk en confectioneert deze dus ook.

En misschien dat vlaggen- en spandoekendrukkers je ook wel willen helpen, zoals Transform, Dokkumer vlaggencentrale of Faber. Daarnaast zijn er aardig wat kleinere lithografische bedrijven en beletteringsbedrijven die grootformaat textielprinten (met inkjet, zoals Dark Blue aangeeft), die kun je vinden met steekwoorden als 'kamerscherm met foto', 'rolgordijn print' enzovoort :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Haha, en dan thuis mooi alle zoompjes er weer afknippen en gaan met die lap stof! d:)b

Pagina: 1