Zo af en toe moet je een applicatie opgeleveren, je kan immers niet eeuwig doorontwikkelen
. Vaak wordt er bij het starten van het project dat als product de applicatie heeft e.e.a. geroepen over performance. Dit zijn meestal van die geweldig onmeetbare kreten als: "de performance moet goed zijn", of "de applicatie moet werkbaar aanvoelen". Ik hou echter meer van cijfers.
Gevolg hiervan is dat ik eens aan het rondneuzen ben wat voor stresstest / benchmark tools ik kan vinden en wat hiervan de voor / nadelen zijn voor. Hierbij concentreer ik me op tools die gebruikt worden voor webapplicaties, in mijn geval gemaakt in java, pl/sql of php.Tevens kan ik deze tools dan gebruiken om configuraties te testen en eventueel hier aan te gaan sleutelen.
Wat ik wil weten is:
- wanneer "breekt" de applicatie (door teveel load).
- wanneer wordt de applicatie onhandelbaar
- wat is de response tijd bij X aantal users
- etc.
Uiteraard heb ik wat rondgeneusd en ik heb reeds wat tools gevonden:
- The Grinder: Dit tool test enkel het java framework.Voordeel is dat het snel werkt, eenvoudig te snappen is, een redelijk goede GUI heeft en open source is (= free beer in dit geval
). Nadeel is dat er geen rekening gehouden wordt met de HTML schil (geen "klik-simulator) en de maximale mogelijkheden van je loadgenerators niet gelijklopen met je daadwerkelijke gegenereerde load
- proxy-sniffer: Het voordeel is dat een eenvoudig testscenario makkelijk te maken is door een browser sessie te volgen, de GUI exceptioneel goed is (grafieken voor managers
) en volledige klik simulatie. Nadeel is dat het helaas geen open source is, het opstellen van je test-scenario best lastig werkt bij een complexer scenario (door de GUI, danwel apparte taal). Ik heb nog niet gevonden of je proxy-sniffer kan clusteren
- siege: Het is redelijk eenvoudig om een testscenario te maken (vergelijkbaar met proxy-sniffer, echter ook bij een complexer scenario). Tevens mogelijkheid tot clusteren en het is volledig open source. Grote nadeel is het gebrek aan een GUI, wat er voor zorgt dat ik uren in excel kan gaan zitten klikken en slepen.
Mijn vraag aan jullie is, gebruiken jullie ook dit soort tools en zo ja: welke? Wat zijn jullie ervaringen en waarom kies je wel of niet voor een bepaald tool?
Gevolg hiervan is dat ik eens aan het rondneuzen ben wat voor stresstest / benchmark tools ik kan vinden en wat hiervan de voor / nadelen zijn voor. Hierbij concentreer ik me op tools die gebruikt worden voor webapplicaties, in mijn geval gemaakt in java, pl/sql of php.Tevens kan ik deze tools dan gebruiken om configuraties te testen en eventueel hier aan te gaan sleutelen.
Wat ik wil weten is:
- wanneer "breekt" de applicatie (door teveel load).
- wanneer wordt de applicatie onhandelbaar
- wat is de response tijd bij X aantal users
- etc.
Uiteraard heb ik wat rondgeneusd en ik heb reeds wat tools gevonden:
- The Grinder: Dit tool test enkel het java framework.Voordeel is dat het snel werkt, eenvoudig te snappen is, een redelijk goede GUI heeft en open source is (= free beer in dit geval
- proxy-sniffer: Het voordeel is dat een eenvoudig testscenario makkelijk te maken is door een browser sessie te volgen, de GUI exceptioneel goed is (grafieken voor managers
- siege: Het is redelijk eenvoudig om een testscenario te maken (vergelijkbaar met proxy-sniffer, echter ook bij een complexer scenario). Tevens mogelijkheid tot clusteren en het is volledig open source. Grote nadeel is het gebrek aan een GUI, wat er voor zorgt dat ik uren in excel kan gaan zitten klikken en slepen.
Mijn vraag aan jullie is, gebruiken jullie ook dit soort tools en zo ja: welke? Wat zijn jullie ervaringen en waarom kies je wel of niet voor een bepaald tool?
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me