Toon posts:

[IDE verdwenen] P4B533 'ziet' HD's ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle componenten overgezet in een andere pckast, dus MoBo, 2 IDE HD's, Videokaart, voeding, alles dus.

Omdat de configuratie hetzelfde is gebleven (nou ja, bijna dan, er zit geen writer meer bij op de secundaire IDE master) verwachtte ik weinig of geen problemen.

:| Niets is minder waar, systeem blijft melden bij opstarten dat hij geen IDE schijf vind, terwijl er toch echt twee inzitten. Haal ik de schijven eruit en probeer ze in een andere pc, no problemos, werken ze als een tierelier.

Hoe kom ik erachter wat het probleem is :?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Met 'bij het opstarten' bedoel je de POST? Wat zegt het BIOS? Zijn de kabels goed aangesloten?
Weet je zeker dat het geen jumperprobleem is?

Als je één schijf loskoppelt, wat gebeurt er dan?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Bios ziet ze ook niet en inderdaad bedoel ik tijdens de post check.
Koppel ik een van de twee los, zelfde verhaal, post vind geen ide hd's en meldt (gesproken stem) dat de post check beeindigd is
Alle kabels goed aangesloten, op pin 1 gelet, molex stekker erin, etc, etc.
In de oude kast zaten ze beiden erin zonder jumper (het gaat trouwens om een Maxtor 200Gb en een WD800 caviar), werkte prima.
Maar nu - op een gegeven moment probeer je alles - ook nog eens geprobeerd met jumpers erop om er zeker van te zijn dat de een slave en de ander master is.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wellicht is de betreffende IDE-kabel brak?
Probeer ze eens op de Secundairy IDE, zonder ook maar één ander IDE apparaat aan te sluiten.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Heb het ook al geprobeerd met ide kabels die het in een andere pc wel doen.

Zelfde resultaat.

Verwijderd

je kan eens proberen je bios te resetten

btw dit had ik ook in je ander topic daarnet geantwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt nog 'spaarlamp', ben inmiddels met een rigoreuzere aanpak bezig, alle te bewaren info van de schijven afhalen, formateren en weer als lege schijven in de nieuwe (backup) config hangen. (moest de twee toch al "omdraaien" qua bootdisk en secondary disk)

Het andere topic had ik al afgesloten, stond in een verkeerd forum, dus daar gestopt en in dit forum begonnen.

Toch bedankt.

Mocht zelfs deze schoonmaak aktie niet baten, dan zal ik alsnog je tip opvolgen.
Pagina: 1