Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Freelancen en hypotheek krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 767 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vergeef me als een soortgelijke vraag al bestaat.

Ik wil voor mezelf gaan beginnen (werk nu al 6 jaar bij een grote automatiseerder), eenmanszaak starten en freelance IT opdrachten gaan uitvoeren als C# developer.

Mijn vraag: omdat ik dan geen vaste baan heb, hoe makkelijk is het om een hypotheek te krijgen? Krijg je een lagere hypotheek als zelfstandige of maakt het niks uit?

Das een groot struikelpunt voor mij, want ik wel binnen een jaar een andere woning gaan kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 18:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:20:

Ik wil voor mezelf gaan beginnen, eenmanszaak starten en freelance IT opdrachten gaan uitvoeren als C# developer.

Mijn vraag: omdat ik dan geen vaste baan heb, hoe makkelijk is het om een hypotheek te krijgen?
Uhm, niet.
Krijg je een lagere hypotheek als zelfstandige of maakt het niks uit?

Das een groot struikelpunt voor mij, want ik wel binnen een jaar een andere woning gaan kopen.
Dat ligt aan je inkomen. De bank heeft natuurlijk volstrekt geen beeld van je inkomen als je net begint, dus ik denk dat het lastig wordt.

Houd er ook rekening mee dat bij een eenmanszaak er geen scheiding is tussen privé- en zakelijk vermogen. Zakelijke schuldeisers kunnen dus indien nodig aan je huis komen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:36:
Dat ligt aan je inkomen. De bank heeft natuurlijk volstrekt geen beeld van je inkomen als je net begint, dus ik denk dat het lastig wordt.
Ik werk al zes jaar in loondienst bij een grote automatiseerder en heb al ruim vier jaar een eigen woning + hyptheek. (Dat had ik erbij moeten zetten in de OP).

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Denk dat je toch eerst een tijdje bezig moet zijn en wat continuiteit in je werkzaamheden (met als gevolg hopelijk continuiteit in je inkomen) moet kunnen aantonen. Wellicht is er nog een partner in het spel die een vastere baan heeft? Dat scheelt ook al flink wat natuurlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:41:
[...]

Ik werk al zes jaar in loondienst bij een grote automatiseerder en heb al ruim vier jaar een eigen woning + hyptheek. (Dat had ik erbij moeten zetten in de OP).
Hou je die baan erbij of niet? Sorry, je zegt dat je dan geen vaste baan meer hebt. Dan verandert het niet veel aan mijn eerste post, het gaat om je huidige inkomen dan wel, als je weet dat dat gaat veranderen, dat nieuwe inkomen. (Je kunt natuurlijk verzwijgen dat er een verandering komt, maar a. dat mag niet en b. daar heb je waarschijnlijk alleen jezelf mee, als je met maandlasten komt te zitten die je niet kunt betalen).

Of je nu een eigen woning hebt of niet maakt niet vreselijk veel uit denk ik, als je deze woning verkoopt zal het grootste deel op gaan aan de aflossing van je huidige hypotheek, je hebt dan alleen de overwaarde.

Ik weet natuurlijk niet hoe je nu woont, als je een paleis hebt en je wil naar een flat is de overwaarde waarschijnlijk genoeg en heb je helemaal geen hypotheek nodig :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil helemaal voor mezelf beginnen. 40+ uur per week dus.
Of je nu een eigen woning hebt of niet maakt niet vreselijk veel uit denk ik, als je deze woning verkoopt zal het grootste deel op gaan aan de aflossing van je huidige hypotheek, je hebt dan alleen de overwaarde.

Ik weet natuurlijk niet hoe je nu woont, als je een paleis hebt en je wil naar een flat is de overwaarde waarschijnlijk genoeg en heb je helemaal geen hypotheek nodig :)
Het is een gewoon appartement. Ik ga geen grote klapper maken met de verkoop :) Ik heb dus weer een nieuwe hypotheek nodig.

Verwijderd

Ik denk dat het lastig wordt. Je hebt a. geen vast inkomen b. geen (enorm) kapitaal op de bank en c. eventuele zakelijke schuldeisers die er tussendoor kunnen fietsen.

Als ik een bank was zou ik het niet doen (no offense :) )
Bigs schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 21:03:
Wat ik van een bevriende onderneemster hoorde is dat de meeste banken eisen dat je die eigen zaak 2 of 3 jaar hebt (zonder nevenactiviteiten dus). Daarna kun je ook redelijk goed je inkomen aantonen lijkt me.
Dat lijkt me aannemelijk, inderdaad.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 21:10 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat ik van een bevriende onderneemster hoorde is dat de meeste banken eisen dat je die eigen zaak 2 of 3 jaar hebt (zonder nevenactiviteiten dus). Daarna kun je ook redelijk goed je inkomen aantonen lijkt me.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Bigs schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 21:03:
en wat ook zeer goed helpt is het hebben van langlopende contracten of contracten met intentie voor langere tijd.

Daarnaast als je al wat langer bestaat is een BV constructie ook een optie, waardoor je een 'echt' salaris naar een bank toe kunt overleggen. Maar in Nederland is het inderdaad een gigantisch gedoe, terwijl heb (bijv.) in Belgie veel en veel gemakkelijker is met exact dezelfde inkomsten en contracten tav de toekomst ;(

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:01
Als je een eenmanszaak hebt en een hypotheek wilt aanvragen, kijken ze naar je inkomsten van 2 jaar terug en niet naar je inkomsten van het afgelopen jaar...Hier had mijn broer kleine problemen mee omdat hij 2 jaar terug minder inkomsten had dan vorig jaar, dus kreeg hij een lager hypotheek...

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Weet iemand zo uit het hoofd hoeveel de actuele hypotheekrente is voor 6 jaar?

[ Voor 16% gewijzigd door FrankGuthrie op 19-04-2006 13:14 ]

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ken ook verschillende ondernemers en die wonen allemaal in huizen vanuit de particuliere verhuur. Hoe zou dat komen B)

Banken willen dus aangetoond hebben dat jij als freelancer weet wat jij doet en ook in de toekomst voldoende omzet zal genereren om je hypotheek af te lossen. Aangezien jij nog geen verleden hebt als freelancer is het ontzettend natte vinger werk van wat jij gaat omzetten.

Indien je ongeveer twee jaar lang jezelf aan het werk kan houden als freelancer en je een positief resultaat neerzet, heb je een kans op een hypotheek. Maar zelfs dan kan de bank je verzoek afwijzen.

Waarschijnlijk zal er wel een hypotheek verstrekker zijn die je dan een hypotheek wil verstrekken (tussen nu en een jaar), maar dat zijn dergelijke dure hypotheken dat ik aan je verstand zal twijfelen indien je er een aangaat.

Dus de eerste paar jaar ben je aangewezen tot een huurhuis in de particuliere sector. Niet goedkoop, maar freelancer moet je dat wel kunnen redden (hoop ik voor je).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je serieus binnen een jaar een woning wilt kopen, koop die dan nu en ga dan voor jezelf beginnen. Lijkt me handiger volgorde. Meeste banken willen anders inkomsten van de afgelopen 3 jaar zien. Dan moet je je natuurlijk wel realiseren dat je daarmee een bepaald risico loopt wanneer je bedrijf niet doet wat je verwacht en de inkomsten dusdanig tegen vallen dat je de verplichtingen richting de geldverstrekker niet meer kan voldoen. Maar goed, in feite niet echt een ander risico dan waneer iemand ineens op straat geschopt wordt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
OzBoz schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:57:
Als je serieus binnen een jaar een woning wilt kopen, koop die dan nu en ga dan voor jezelf beginnen. Lijkt me handiger volgorde. Meeste banken willen anders inkomsten van de afgelopen 3 jaar zien. Dan moet je je natuurlijk wel realiseren dat je daarmee een bepaald risico loopt wanneer je bedrijf niet doet wat je verwacht en de inkomsten dusdanig tegen vallen dat je de verplichtingen richting de geldverstrekker niet meer kan voldoen. Maar goed, in feite niet echt een ander risico dan waneer iemand ineens op straat geschopt wordt.
Ik weet niet wat ik erger zou vinden hoor: langer wachten op een lagere hypotheek of meteen een hogere hypotheek krijgen en constant een bepaalde onzekerheid voelen...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Je moet meestal jaarcijfers tonen van de afgelopen 3 jaar. Die heb je niet, dus hypotheek wordt next to impossible.

Banken willen alleen zekerheid. En bij loonslaven vinden ze dat nou eenmaal wat sneller dan bij freelancers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Bij ELQ Hypotheken nemen ze freelancers:

Van hun website:
Onze hypotheken zijn speciaal voor zelfstandigen, werknemers met een tijdelijk contract, startende ondernemers zonder jaarcijfers, uitzendkrachten, freelancers, seizoen-arbeiders, mensen met BKR-coderingen en met meerdere inkomensbronnen.
www.elqhypotheken.nl

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

fraQ schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:10:
Ik weet niet wat ik erger zou vinden hoor: langer wachten op een lagere hypotheek of meteen een hogere hypotheek krijgen en constant een bepaalde onzekerheid voelen...
Ach die krijg je gewoon niet. Of misschien dat je gewoon je huidige hypotheek kan oversluiten en dan kleiner kan gaan wonen :)

Niets is zeker in het leven, maar een koophuis is ook weer te verkopen mocht het allemaal dramatisch worden. Zou ik niet wakker van liggen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:36:
Inderdaad. Een bank wil meestal 2 of 3 jaar cijfers zien alvorens ze een freelancer een hypotheek gaan geven. Ergo, je moet gewoon eerst verhuizen, en dan pas voor jezelf gaan beginnen. Of iemand vinden (ouders?) die garant willen staan.
Houd er ook rekening mee dat bij een eenmanszaak er geen scheiding is tussen privé- en zakelijk vermogen. Zakelijke schuldeisers kunnen dus indien nodig aan je huis komen.
Er rust een hypotheek op het huis, wat inhoudt dat de bank degene is die recht heeft op het huis indien je niet meer kan betalen. Wel kunnen de schuldeisers dwingen dat je je huis verkoopt om zodoende je overwaarde te gebruiken voor aflossing van je schulden.

Echter, dit is niet echt relevant voor de meeste freelancers. Die verhoeren zichzelf meestal op basis van uurloon/projectbasis, en hebben geen echte kosten. Dus ook geen zakelijke schuldeisers.

Verwijderd

Ik wil voor mezelf gaan beginnen (werk nu al 6 jaar bij een grote automatiseerder), eenmanszaak starten en freelance IT opdrachten gaan uitvoeren als C# developer.

Mijn vraag: omdat ik dan geen vaste baan heb, hoe makkelijk is het om een hypotheek te krijgen? Krijg je een lagere hypotheek als zelfstandige of maakt het niks uit?

HypoScout uit Amersfoort bemiddeld hypotheken juist voor freelancers en zzp-ers. Kijk op http://www.hyposcout.nl.

Rob

Verwijderd

Je kan als freelancer een hypotheek krijgen. Ook als je nog nog cijfers hebt van de afgelopen drie jaren. Kijk maar eens bij ELQ, Huisgarant of Sparck. Let wel dat je bij deze partijen doorgaans een hogere rente moet betalen!!!!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
wat dacht je anders van doorgaan met werken, maar alsnog bedrijf ernaast beginnen? of mag dit niet ivm. je contract ofzo?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Zullen we deze oude koe maar laten rusten :) Tips lijken nu niet direct een actuele vraag te beantwoorden.

Verwijderd

Ik zou niet zomaar naar een partij zoals ELQ 'grijpen'. Dergelijke geldverstrekkers hanteren doorgaans hoge rentes...

Beter zijn adviseurs die eerst de wegen via normale geldverstrekkers (zoals via de ABN AMRO of Zwitserleven) bewandelen. Van de circa 80 geldverstekkers in Nederland zit er wellicht wel een partij tussen waarbij je een goede hypotheek kunt krijgen, ook al ben je freelancer en kan je geen jaarcijfers van de afgelopen drie jaar presenteren.

De eerder genoemde Huisgarant ( http://www.huisgarant.nl ) is zo'n partij weet ik uit ervaring. Zij bekijken eerst de mogelijkheden via 'normale' geldverstrekkers, waarbij zij ook de mogelijkheden via bijvoorbeeld geldverstrekker ELQ voor je inventariseren.
Pagina: 1