StuiTeR schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:32:
[...]
schijnbaar ken je dus de confidence 5 niet. Dit is een klassieker op het gebied van aansturingsproblemen. Het rendement is maar 83 DB vanwege het complexe filter die behoorlijk wat stroom vreet.
Mjah, Dynaudio heeft volgens mij ook een stel speakers met een enorm laag rendement. Ik wil ook helemaal niet beweren dat er geen (grote) speakers zijn die door hun complexiteit een betere versterker of meer vermogen nodig hebben. Ik zeg alleen dat dat zeker niet in de regel voor grote luidsprekers geldt. Het is juist voor grotere luidsprekers vaak zelfs makkelijker om een hoger rendement te halen

.
Klopt, alleen is de bron van geluid al nagenoeg "perfect". Luidsprekers en akoestiek vervormen per defenitie veel sterker dan een versterker of een cdspeler. Dus de dooddoener "het wordt nooit beter dan de bron" klopt wel, alleen betekent dat niet dat je het altijd in een versterker moet zoeken. Je kan het beter zien als "de keten is zo zwak als de zwakste schakel", waarbij de speaker in elke set in principe het meest bijdraagt aan vervorming en die dus de zwakste is. Wellicht dat je die vervorming door een betere versterker iets minder kan krijgen, maar dan nog vervormt de speaker het meest en is
dat ook het onderdeel dat bij vervanging / upgrading van een eenvoudige set het meeste voordeel oplevert. Zeker als je op zoek bent naar echt grote verschillen, een grote upgrade. Vervaning van je cd-speler, versterker en al helemala bekabeling beschouw ik meer als fine-tuning (en vind ik zelf tot nu toe minder interessant, dat vond ik vroeger interessanter, tot dat ik eens onbevoordoordeeld ben gaan testen en erachter kwam dat er een hoop "je weet dat het duurder is, dus hoor je beter geluid" bij kwam kijken, ook bij mezelf. Was wel een schok overigens. Ook ik heb als 19 jarig jochie honderden guldens in kabels gestoken namelijk

).
Daarnaast is het zonde om je speakers te slopen door een el cheapo versterkers.
We hebben het hier niet over een el cheapo versterker, maar over een degelijke receiver. Die sloopt geen luidsprekers tenzij je er asociaal hard mee gaat spelen, maar dan sloopt alles alles, tenzij er beveiligingen ingebouwd ztten (wat ironisch genoeg in goedkopere versterkers vaker zit

).
zimbab schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 20:35:
Ik denk niet dat je het verschil zo klein zult vinden. Lijkt me heel erg sterk.......maaruh......er zitten ook nog zat speakers tussen hè. Ik bedoel....misschien is een 604 wel wat of een 704 ofzo.
Waarom zou je voor een 604 gaan als je een 804 kan betalen. Een 604 vind ik (op meer laagwergave en niet zonder problemen!) toch niet echt een grote stap voorwaarts vanaf een DM602, een 804 wel degelijk! Als onkyo + 602 je uitgangspunt is, dan is een 602 voor een 804 inruilen een
veel grotere verbetering dan de versterker en speakers upgraden en dan met een 604 met een wat betere versterker uitkomen. En als je die 804 al hebt, kan je later alsnog je versterker upgraden, mocht dit nodig zijn

. Maar de enige manier om dit echt te bepalen is die onkyo op een 804 aansluiten en die vergelijken met een duurdere versterker op een 604 aangesloten

.
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:31:
[...]
Dat is blijkbaar dus heel persoonlijk want ik vind het verschil tussen een surround receiver en een echt goede stereoversterker dag en nacht. Ik heb mezelf ook lang voorgehouden, met name vanwege budgettaire redenen, dat een wat mindere versterker ook voldoende is maar mijn oren hoorden het verschil gewoon. Zeker bij speakers als de 804 zou ik het echt doodzonde vinden om er wat voor surround receiver dan ook op aan te sluiten. Natuurlijk zijn de verschillen minder groot dan tussen speakers, subtiel als je dat wil zeggen
Mjah eerlijk gezegd vind ik alleen speakers en akoestiek verschillen als dag en nacht veroorzaken. Bij versterkers heb je niet het "he?!" gevoel als je ook maar 1 toon hoort, bij een andere luidspreker wel. Dat noem ik dag en nacht

.
maar iemand die een paar 804s heeft staan is juíst op zoek naar de details. Anders zou hij wel een 603 o.i.d. kopen. Als je dan vervolgens een versterker of bron eraan hangt die die detailweergave geen recht doet dan is dat in mijn boekje zonde.
Iemand die een 804 al heeft staan en
dan een versterker koopt is wat anders dan iemand die een onkyo + 602 heeft staan en dan de maximale verbetering zoekt. Die zit naar mijn mening in de speakers. En het is dan ook echt niet zonde om dat zo te doen. Wellicht dat er dan nog wat verbetering in versterking mogelijk is (dat vind ik minder waardevol dan jij dat vindt, kunnen we het het beste maar gewoon over oneens zijn

), maar om dat gelijk
zonde te noemen? Neuh. Ik bekijk het gewoon heel pragmatisch en zeg dan: Die speakers upgraden gaat gewoon een wereld van verschil geven

.
Maar zoals gezegd: Laat een winkel gewoon een 804 op een onkyo aansluiten, bedenk een andere leuke set met een betere receiver en speakers die je ook mooi vindt klinken en kijk welke set je beter vindt klinken. Dat is de enige manier om er voor jezelf achter te komen.
Maar goed, als het aan jou ligt is blijkbaar een beetje surround receiver voldoende om alle speakers met een normale impedantie aan te sturen... toch vreemd dat er zo'n grote markt is voor versterkers dan.
Ja vind ik eerlijk gezegd wel een beetje inderdaad

. Maar ik vind wel meer vreemd aan de hele AV wereld hoor

.
[
Voor 10% gewijzigd door
JvS op 18-04-2006 23:34
]