Computer tegelijkertijd delen

Pagina: 1
Acties:

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Is het mogelijke om meerdere gebruikers op een pc te laten werken. Dit door er meerdere toetsenborden, muizen en schermen op aan te sluiten.

Theo.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kort:
Nee, zoals jij het bedoelt niet.

Als je serversoftware installeert kunnen wel meerdere pc's de bestanden op de hoofdpc benaderen, en met thinclient-pc's op een terminalserver werk je ook met z'n allen op die ene pc, maar zonder extra hardware zal het dus niet gaan.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Met linux zou je wel zoiets kunnen bereiken. Het word namelijk zo gedaan voor sommige kassa-systemen (heb ik al werkend gezien). Maar echte details erover kan ik niet zo snel vinden.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
W3lta schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 17:10:
Met linux zou je wel zoiets kunnen bereiken. Het word namelijk zo gedaan voor sommige kassa-systemen (heb ik al werkend gezien). Maar echte details erover kan ik niet zo snel vinden.
Ja, dit is op principe van de thinclients.
Ze hebben allemaal een eigen monitor/tobo/muis + mini-systeem, alles draaien ze op de server.

Hoe het onder Linux zit weet ik niet, dit zou best kunnen eigenlijk :)
Als je een seriële muis gebruikt met meerdere muisdrivers, en het scherm opdeelt, kun je wel wat bereiken.

Maar voor TS zijn doel zal het denk ik niet goed zijn....

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Het kan zeker wel, je moet idd meerdere toetsenborden en zo hebben. Linux is dan wel het aangewezen OS om zoiets te doen. Volgens mij is het met een beetje linux kennis en wat hobby werk zelfs niet eens moeilijk :) Waarschijnlijk is er wel een mooie howto over te vinden.
Je moet twee X servers zien te starten met beide een eigen display, eigen toetsenbord en eigen muis. Theoretisch zul je denk ik zo met een man of 6 kunnen werken aan een machine. Als je met meer wilt kun je evt via het netwerk ook nog wel een X (=grafische) verbinding maken. De limiet van 6 komt -als die er is- van dat je eerste X server op display :0 draait waar je met ctrl-alt-f7 heen kunt. De tweede zit op ctrl-alt-f8 etc en bij ctrl-alt-f12 zit je normaliter aan het eind van je f-toetsen.

Zo lang je niet allebei erg heftige dingen wilt is het prima te doen om met 2 man 1 PC te delen. Enige nadeel is dat als een iemand een USB stick erin doet alle gebruikers dat ding zien.

[ Voor 14% gewijzigd door VROEM! op 15-04-2006 17:22 ]

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Als je er meerdere tobo's en muizen aansluit sturen ze allemaal dezelfde muiscursor en toetsen aan. Ik neem aan dat jij met bijv. een dual monitor setup wilt waar 2 mensen op 1 pc kunnen werken?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 17:20:
Als je er meerdere tobo's en muizen aansluit sturen ze allemaal dezelfde muiscursor en toetsen aan. Ik neem aan dat jij met bijv. een dual monitor setup wilt waar 2 mensen op 1 pc kunnen werken?
Dat is als je als input device /dev/input/mice geeft voor de muis. Die pakt alle muizen tegelijk. Je kunt ook per muis opgeven in je config. Per keyboard zal ook wel lukken.

ieeeepppppp :P

Pagina: 1