Mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hi,

Drie dagen gelden ben ik de trotse eigenaar geworden van een Maxtor Diamond 10 300GB 16mb SATA. Echter, het installeren ging vanaf punt een al mis. Tijdens de eerste poging herkende het installatieprogramma van Windows XP de schijf als een 279GB ongeformatteerde, onbekende schijf. So far so good dus…

Helaas bleef het hierbij. Na het kiezen van de optie formatteren ging de schijf aan de slag en verscheen al snel de eerste BSOD. :( Opnieuw opgestart ( op m’n oude schijf) nieuwe driversdisk gemaakt en weer opnieuw geprobeerd. Nu herkende XP mijn ongeformatteerde schijf als eentje met een grote van 131 GB?! En wederom eindigde het installeren in een BSOD.

Vervolgens heb ik m’n bios ge-update, wellicht dat daar iets fout zat. M’n oude XP versie opgestart en de schijf onder schijfbeheer aangemeld. Deze vond een ongeformatteerde schijf te grootte van 279Gb. Weer een kleine glimlach. Vervolgens heb ik opdracht gegeven deze schijf te formatteren. Tot 99% ging dat goed, toen haperde hij en kreeg ik een Windows foutmelding, gewone standaard pop-up, windows kon het formatteren niet voltooien. Ik heb vervolgens getracht de schijf te controleren met Powermax. Maar omdat ik een Asus A7V600 bezit, welke gebruik maakt van RAID controllers, kan deze de schijf, geen enkele trouwens, vinden. Andere programma’s als disktest en chkdsk /r geven geen fout melding, terwijl de schijf dus niet geformatteerd is.

Ik heb eergisteren mijn schijf bij een maat van me wel aan de praat gekregen. Zelfde systeem alleen heeft hij een andere kast. Windows geïnstalleerd en weer naar huis gegaan. Daar is hij precies 1 maal opgestart,... Heeft een BSOD gegeven en toen weer niet. Hij miste de nltdr.

Vervolgens heb ik gekeken naar de stroomvoorziening. Via deze site:
http://www.jscustompcs.com/power_supply/
Daar bleek dat ik teweinig stroom heb. Ik moet 302W hebben en ik heb 300W. Dit betekend dus dat als ik alles er afhaal en niet OC dat ik dus voldoende moet hebben om hem idd te laten draaien?

Dus niet?!! Heb beide optische drives los gemaakt. Al m'n fans, pc terug gezet op de orginele cpu. Niets is meer aangesloten of OC. Maar nog steeds niets. Begin te twijfelen of het wel aan de stroom ligt.

Het volgende gebeurd: Als ik mijn twee schijven aansluit kom ik tot het windows start scherm. (die met dat 'lopende' balkje) Vervolgens reboot mijn PC automatisch. Frustrerend allemaal. Iemand nog een idee om te kijken of het aan m'n voeding ligt? Heb momenteel niet echt de ruimte om veel geld aan een voeding uit te geven. Kan wel, maar liever niet....

Oh ja, als ik alleen de SATA schijf aansluit krijg ik: NTLDR ontbreekt. Even gegoogled,.. Zou met XP installatie disk een reparatie uit kunnen. Zou kunnen... want zodra ik van cdboot gaat hij de hardware cobfiguratie testen en vervolgens gebeurt er, weer, niets meer...

Snapt iemand het? 8)7 Dan hoor ik het graag.

Specs:
Mobo: Asus A7v600
Voeding: A-Open 300W
Geheugen: 2 x 512MB
CPU: AMD Athlon XP 2600+
Vid: 9800PRo
HDD Maxtor Diamond 10 300Gb at 1500Mb/s
Maxtor 6Y120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Aut viam inveniam aut faciam

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zoals je zelf eigenlijk al zegt, je voeding heeft een te lage capaciteit :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 15:37:
Zoals je zelf eigenlijk al zegt, je voeding heeft een te lage capaciteit :)
Maar zoals hij zegt, heeft het loskoppelen van enkele drives etc. geen invloed...

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Precies, probeer eens voor de grap er een goede voeding in te hangen, als hij het dan wel red weet je dat het daar aan ligt. Maar dit hoeft eerlijk gezegd niet perse de oorzaak te zijn... ik vraag me namelijk af of die voeding wel echt zo zwak is...

[ Voor 15% gewijzigd door LiquidT_NL op 15-04-2006 15:40 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Het ontbreken van de ntldr betekent vaak ook dat het OS niet geïnstalleerd is, wat goed zou kunnen omdat je op die SATA schijf dat nog niet voor elkaar hebt gekregen :)

Controleer die nieuwe Maxtor eens op fouten (eventueel in iemand anders pc), ook de kabel. De problemen die je tot nu toe hebt ervaren ermee lijken eerder op een defect aan de nieuwe schijf te wijten te zijn ;)

Als je maat precies hetzelfde systeem heeft, dan is het helemaal makkelijk troubleshooten door stap voor stap dingen uit te sluiten... begin met de schijf en de voeding :)

[ Voor 23% gewijzigd door Turkish op 15-04-2006 15:50 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En als je de schijf met de jumper terugzet naar S-ATA 150? Bepaalde Via chipsets schijnen moeite te hebben met bepaalde S-ATA II features.
edit: stond al op 1.5 Gbit, laat maar.

Je hebt het over raid, kun je deze functionaliteit niet uitzetten in het bios zodat de S-ATA kanalen gewone kanalen worden? Misschien helpt dit? (Ik weet namelijk ook dat je de kunstgreep kunt toepassen om een raid-array te maken van één schijf, wellicht doe je dit nu en blijkt dit niet helemaal soepel te werken)

[ Voor 61% gewijzigd door smvs op 15-04-2006 16:28 ]

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties. _/-\o_

Inmiddels ben ik nog even een paar uur bezig geweest...
Geen resultaat, nou ja, geen.. Alle oude, weinig stroom verbruikende, spullen en weer ingezet. En nog steeds niets. Het laatste wat ik heb gedaan is kabels weer verwisseld. Met als resultaat dat er rook kwam uit de aansluiting naar de schijf. Die is nu officieel overleden, :( schat ik. Ga hem terug sturen, hoop dat het binnen de garantie valt.

Bedank voor jullie moeite.

M.v.g.
een gefrustreerde Mx, die echt ff klaar is met z'n pc. :r

Aut viam inveniam aut faciam

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
nog even over dat NTLDR, vaak houdt dat in dat er flink is gekloot met de bootfiles. Ik heb het probleem vaak meegemaakt na het rotzooien met een dual/multi-boot tussen XP en andere OSen...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Kan het niet zijn dat bij de installatie bij je maat, zijn HD met xp er nog in hing waardoor hij een dual(multiboot?) maakte? Dan zal hij inderdaad ntldr missen, daar ntldr dacht ik op de andere schijf(van je maat) zou moeten staan.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Heb een jaartje of wat terug ook zoiets gehad, bsod's bij installen etc noem maar op.
Na het weghalen van een reepje geheugen waren de problemen weg, had toen 2 verschillende merken reepjes. Al met 1 reepje geprobeerd?
Pagina: 1