Harddisk met powermanagement

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 23:48
Ik wil een harddisk aan mijn Asus WL-500g router plaatsen en die gebruiken als network storage. Met de OLEG hardware kan ik die van buitenaf met FTP benaderen en lokaal via een fileshare (Samba). Nu staat die schijf 95% van de tijd niets te doen, dus ik wil graag powermanagement gebruiken om stroom te besparen (en eventueel de levensduur van de schijf te verlengen).

Nu is het probleem dat de schijf via USB2 aangesloten wordt en dan kunnen de powermanagement commando's niet uitgevoerd worden vanaf de Asus (die draait Linux en 'hdparm' werkt alleen via SCSI/IDE). Nu weet ik dat er merken zijn die powermanagement in EEPROM opslaan, dus als het eenmaal goed is ingesteld dan blijft het werken. Ik wil dan ook de schijf in m'n desktop plaatsen. De settings goed instellen (kan via IDE) en de schijf daarna in een externe unit bouwen en aan de Asus hangen. Volgens mij moet dit werken, maar wellicht zie ik wat over het hoofd.

Ik weet alleen niet welke merken een goede (en relatief stille) 250/300GB disk leveren die dit soort powermanagement ondersteund. Ik heb begrepen dat Western Digital zoiets kent, maar welk type moet ik dan hebben en heb ik hiervoor speciale software voor nodig. Wellicht dat er ook andere merken zijn die dit kunnen. Alvast bedankt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.