[Cent OS] HDD blijft uit standby komen

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Ik heb hier een vervelend probleem. Ik heb een super stil systeem gemaakt (oude compraq, 100% passief gekoeld) dat ik wil gebruiken als telefoon centrale. Ik gebruik hier voor Asterisk@Home 2.7
Een Linux distro met kant en klare Asterisk installatie http://asteriskathome.sourceforge.net/
gebasseerd op CentOS. Deze versie was toevallig gebasseerd op CentOS 4.2 maar heb met yum de boel geupgrade naar 4.3. Alles werkt nu perfekt maar ik heb echter 1 probleem. Ik heb met hdparm een standby timer ingesteld voor de harddisk maar de harddisk gaat vrijwel nooit op standby, behalve dan als ik het echt op 15 seconden zet. Nadat de hdd dan op standby gaat komt hij tientalen seconden later weer uit standby. Erg vervelend dus want die mag best op standby als er niets gebeurd. Nu heb ik begrepen dat linux om de zoveel tijd zijn filesystem synchroniseerd en dat je ergens kunt veranderen hoe vaak dit gebeurd.
Nu is mijn vraag dus hoe ga ik dit op lossen? Ik heb hier en op google al rond gezocht maar ik kwam niet echt ver. Behalve dan laptop mode maar dit schijnt niet in mijn distro aanwezig te zijn.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gebruik je ext3? Je kan wellicht beter ext2 gebruiken; deze heeft namelijk geen journal om te beheren.

Ik heb dit trouwens niet gelezen, maar het ziet er interessant uit.

• Chatslet
Bedankt! ik zal eens kijken. Ik zal ook eens kijken welk fs er gebruikt wordt aangezien Asterisk@Home alles automatisch doet. Misschien dat het nog te converteren is.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ext3 kan je gewoon gebruiken als zijnde het een ext2 fs. Je bent dan maar een klein beetje ruimte kwijt aan een, niet gebruikt, journal.

• Chatslet
hoe zet ik journaling dan uit? Ik heb die site gelezen maar de processen waar het over gaat draaien bij mij helemaal niet mee of zie ik iets over het hoofd?

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Gewoon mounten als ext2, dus in je fstab het woord ext3 naar ext2 veranderen en je bent klaar. Je moet dan wel nog even of je PC rebooten of je root fs opnieuw mounten.

ieeeepppppp :P

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Mischien een kleine tweak die ook wat HD communicaite kan verminderen.
van je /tmp een tmpfs maken. gebruikt gewoon een stukje ram.
het alleen een paar files die niks vreten. (tenzij je natuurlijk gaat browsen en een filmpje download in /tmp maar dat wordt bij deze pc niet gedaan)
mijn HD's laat ik altijd aanstaan dus zelf heb ik er geen ervaring mee dat het helpt. maar het lijkt me eigenlijk wel.

in fstab
code:
1
tmpfs     /tmp     tmpfs     defauls    0    0

>.< >.< >.< >.<

• Chatslet
Bedankt voor alle ideeën. De hard disk maakt nu een stuk minder spin-ups!
Ik heb alle file systems als ext2 gemount, /tmp en /var/log als tmpfs gemount en nadat ik wat meer ram bijgeprikt had de swapspace uitgezet. Er was wel een kleine aanpassing nodig in het init.d bestand van apache namelijk bij de start sectie eventjes "mkdir /var/log/httpd" omdat apache niet start als deze map niet bestaat en het nalaat om deze zelf aan te maken (ontwerp fout?).
Hoe dan ook, de HD springt nu alleen nog aan als er echt wat moet gebeuren.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

JaQ

Tha_Lord schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 19:44:
Bedankt voor alle ideeën. De hard disk maakt nu een stuk minder spin-ups!
Ik heb alle file systems als ext2 gemount, /tmp en /var/log als tmpfs gemount en nadat ik wat meer ram bijgeprikt had de swapspace uitgezet. Er was wel een kleine aanpassing nodig in het init.d bestand van apache namelijk bij de start sectie eventjes "mkdir /var/log/httpd" omdat apache niet start als deze map niet bestaat en het nalaat om deze zelf aan te maken (ontwerp fout?).
Hoe dan ook, de HD springt nu alleen nog aan als er echt wat moet gebeuren.
Is het nou wel handig om je /var/log ook in je tmpfs te plaatsen? Dit zorgt er voor dat je iedere keer als je logfiles kwijt bent na een reboot (en daarom is het ook maar een halve implementatiefout dat apache /var/log/httpd niet aanmaakt, normaliter gebeurt dat door het install script ;) ).

Tevens vraag ik me ernstig af wat er gebeurt op het moment dat je tmpfs vol is gelopen (en je dus niet meer kan loggen). Logisch gezien klappen er dan wat daemons onderuit. Wil je dat risico lopen? (logt asterisk ook in /var/log? en zo ja, ben je nog bereikbaar na een X aantal dagen....)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Chatslet
Tot nu toe werkt alles nog goed. De log files interesseren me niet zo bar veel dus daarom dat die op een tmpfs mogen en als ik ze nodig heb kan ik ze weg ftpen voordat ik reboot. De log rotatie zou het vol lopen van de tmpfs tegen moeten gaan dus ook dat zou geen probleem moeten zijn en mocht het mis gaan dan kan ik altijd nog het een en ander terug zetten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je kan eventueel met een cronjob 1 keer per dag/week/maand (afhankelijk van je logrotatie) je logs kunnen backuppen naar de harddisk. Ik zou zelf persoonlijk niet m'n logs in een tmpfs zetten, want als je ze nodig hebt (bij een crash) zijn ze weg. Je zou beter je log opties op een laag niveau kunnen zetten, zodat alleen belangrijke (systeem) meldingen nog gelogt worden, en niet wie er bijvoorbeeld inlogt. Dan wordt je log in princiepe alleen nog bewerkt als er iets mis is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:58
Probeer eens lapop mode http://www.xs4all.nl/~bsamwel/laptop_mode/. Deze tool zorgt ervoor dat schrijven naar de harde schijf uitgesteld worden.

https://github.com/atoomnetmarc/

Pagina: 1