Toon posts:

standby server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb hier sinds gister weer een server draaien voor filsharing backuppen en downloaden.

alleen nu zijn er tijden dat hij gewoon niks doet, en ik dacht ik schakel standby in zodat hij zodra er weer wat van hem gevraagd wordt weer aanspringt. alleen dit werkt dus niet ik kan hem alleen uit de standby modus halen door de powerknop in te drukken

het moederbord (msi kt400) heeft geen onboard lan dus er zitten 2 gebrugde netwerk kaarten in (intel)
is het dus mogelijk om de pc na bijvoorbeeld 3 uur inactiviteit in de standby modus te laten gaan en dan als er weer netwerk activiteit naar de server is om hem weer aan te laten springen. dit scheelt nlm behoorlijk stroom en ook geluid.

in de bios zit wel een power managment maar daat kan ik niks mbt lan instellen
maar wel Pme (wake on any powermanagment event) het doel hiervan snap ik niet
en een usb wakeup

Verwijderd

Je kunt iig instellen dat de hardeschijven na x minuten uitgaan en misschien ook de cpu automagisch laten terug clocken.

Wat voor OS draai je en wat voor hardware ?

Al gecheckt voor een BIOS update ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik draai window 2003 server
als ikme hdd uischakel dan draaien alle fans nog steeds gewoon door, ik wil gewoon iets zodat door elke lan activiteit of geschedulde backuo de server aangeschakeld wordt en als hij dan een poosje niet gebruikt wordt dat hij zichzelf weer uitschakeld (naar standby)

hardware is msi kt400 1800+ geforce 4mx440 512 ddr en 2 hdds (120 gb) en 2 gebrugde 100 mbit intel netwerkkaartjes

ik las net in de search iets over dat pme, dat is een functie zodat de pc aangeschakeld kan worden door een powermanager als ik dus zoiets kan vinden die reageert op netwerk activiteit

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 12:39 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-04 08:28
Zoek even naar WoL (WakeUp on LAN).

Dat uitschakelen via Power Options...ik betwijfel dat die oplossing zal werken. Volgens mij wordt er niet naar server services gekeken om te bepalen of de server actief is.

[ Voor 73% gewijzigd door Abom op 15-04-2006 12:49 ]

Verwijderd

"geschedulde backuo" gaat zeker niet lukken als het systeem in standby zit. Misschien dat je in de bios een boottijd zou kunnen instellen zodat hij geboot is voordat de backup start.

WoL is idd een optie maar dan moet je hem dus zelf aanzetten met een wol tooltje.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 12:42 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move SN > NT

Ik ben bang dat WoL de enige optie zal zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
ok. maar het is toch technisch niet zo moeilijk om een pc uit de standbymodus te halen zodra er netwerk activiteit is. dus raar dat er nog nooit iets op bedacht is dan

en dat wol werkt niet want wordt niet ondersteund door mn moederbord, en ook moet ik hem dan met de hand aanzetten

het principe van wol is inprincipe wel de juiste weg lijkt me, die strat namelijk op na een bepaald pakketje wat toegestuurd wordt, nu moet het alleen nog zo worden dat hij dat doet op elk pakketje gericht aan zijn ip

Verwijderd

Het probleem is dat er altijd netwerk activiteit is.

En WoL werkt op MAC adressen en niet op IPs.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 13:50 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 13:31:
ok. maar het is toch technisch niet zo moeilijk om een pc uit de standbymodus te halen zodra er netwerk activiteit is. dus raar dat er nog nooit iets op bedacht is dan

en dat wol werkt niet want wordt niet ondersteund door mn moederbord, en ook moet ik hem dan met de hand aanzetten

het principe van wol is inprincipe wel de juiste weg lijkt me, die strat namelijk op na een bepaald pakketje wat toegestuurd wordt, nu moet het alleen nog zo worden dat hij dat doet op elk pakketje gericht aan zijn ip
Hoe wil je netwerkverkeer sturen naar een device wat uit staat :?
Juist : met een pakket wat zegt "wakker worden!!" oftewel, en magic packet voor WoL.
Anders hoef ik je server maar te pingen en hij gaat aan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
dat is inderdaad waar, dan zou het niet op een ping ofzow moeten werken, maar als er echt iets gevraagd wordt zoals een bestand van de hdds ofzow, mja dan moet je pc ook aanstaan..... ik zet het wel uit mn hoofd :P stel het wel zo in dat de hdds uitgaan na een bepaalde tijd niet gebruikt

ik heb net mn moederbord ge flasht en dat is helaas verkeerd gegaan. dus moet eerst weer een ander moederbord regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 19:21 ]

Verwijderd

ahh crap dat meen je niet, bummer...

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Hou dr rekening mee dat Windows server geen power management (standby) wil doen als je remote console service actief is..

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-04 06:23
je HD's kun je al laten uitschakelen(scheelt al in geluid, en ook wat in stroom). Je fans kun je ook laten trager draaien(van je cpu, die zal de enigste fan zijn waarschijnlijk.) als die minder belast wordt. Alleen je kastkoeling en je voedingskoeling zullen dan nog draaien(hoewel ik denk, dat je die sowieso neit zult horen.) Je zult dus al behoorlijk wat minder stroom verbruiken, en ik denk niet dat het verschil met standby zo groot zal zijn. Het enigste probleem dat je kunt hebben is dat je geen regelbare fans hebt. Een athlon 64 met cool and quiet zou het beste zijn uiteraard(tenzij die meer gebruiken of een athlon xp, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.)

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1