Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Potmeter, kan deze combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• jasper24
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben bezig een DIYbeamer te bouwen. Om het tft scherm goed te koelen heb ik een ventilatie systeem nodig.

ik wil het scherm koelen met 4 fans.

ik ben van plan om 12 volt van een adapter af te halen en dit via een potentiometer te laten lopen en dan daar twee fans (paralel) op aan te sluiten.
En dit dus 2x voor de 4 fans

ik had te volgende potmeter gedacht
http://cgi.ebay.de/NEU-NB...2QQtcZphotoQQcmdZViewItem

en de volgende fans:
http://cgi.ebay.de/ARCTIC...14842QQrdZ1QQcmdZViewItem

Is het uberhaupt mogelijk wat ik wil?

Ik heb al dingen over berekeningen en weerstanden gelezen, maar ik weet niet veel meer dan paralel en serieel nog van de natuurkunde les.

is deze combinatie mogelijk zoals ik dat wil?

of zijn er betere opties die zonder veel soldeer en naturrkundig werk gemaakt kunnen worden.
Nb Ik heb ook niet zoveel ruimte in de "beamer"

Verwijderd

Is idd mogelijk. Het enige waar je op moet letten is dat de rheostat (is een rheostat, geen potmeter ;) ) niet overbelast gaat worden. Je zou te weten moeten komen hoeveel watt deze aankan (of hoeveel stroom erdoor mag).

• jasper24
Dit staat erbij "bis zu einer Stärke von 3 Watt"

3 watt dus,

bij de fan staat "Stromverbrauch max.: 12 V, 0.14 Amp."

hoeveel kan ik er dan op aansluiten?

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:58
Dat kan je dus berekenen

12V * 0,14A = 1,68W

3 / 1,68 = 1,78 fans, afgerond 1 fan op maximale snelheid

• jasper24
Ja het begint weer een beetje te dagen, de naturrkunde lessen.

wat ik wil kan dus eigenlijk niet, maar even verder kijken dan.

Tot zo ver bedankt voor de zeer snelle reacties

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Als 3 watt te weinig is koop je toch een potmeter van 4 of 5 watt.
2 fans per potmeter.

En potmeters kan je ook gewoon in een electronicazaak (zo'n winkel waar ze ook losse weerstandjes, ledjes enz.. verkopen) kopen, daar hoef je niet voor op ebay te kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 15-04-2006 11:38 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Je kan ook met een LM7805 een regelbare voeding maken, dan mag het een gewone (veel goedkopere) potmeter zijn, want alle warmte wordt verstookt in de 7805, en je kan regelen van 5V tot 11.5V. Zie dit topic.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 15-04-2006 11:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jasper24
Zelf nog een ander idee, geen idee of het mogelijk is.

Ik heb nog een adapter liggen die ik kan regelen van 1,5 tot 12 volt.
kan ik deze ook gebruiken?

En zo ja moet ik de fans in serie of paralel schakelen.
1,5 A max staat op de adapter

Verwijderd

doe de fans maar parallel, dus alle fans 1 draadje op de plus en 1 draadje op de min.
anders draaien de fans maximaal op halve snelheid.

die 1,5 ampere is dat bij 1,5 volt of ook bij 12 volt, wat kan dat ding aan vermogen aan?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 18:01 ]

• jasper24
is dat niet in serie (allemaal achter elkaar)??

Verwijderd

let er wel op dat die adapter gelijkspanning levert (DC),
je fans zullen niet draaien op wisselspanning(AC)

wel parallel zetten, zo dus:
plus van adapter vastknopen aan plus van fan1 en plus van fan2, enz
min van adapter vastknopen aan min van fan1 en min van fan2, enz

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 18:00:
die 1,5 ampere is dat bij 1,5 volt of ook bij 12 volt, wat kan dat ding aan vermogen aan?
Veel adapters kunnen meer ampere op lager voltages aan, maar als daar niks van vermeld is, zou ik gewoon van 1.5A uitgaan op elk voltage. Daarbij is 1.5A meer dan genoeg.

Hou er rekening mee dat veel adapters een hoger voltage geven dan dat wat erop staat. Dus even uitmeten wat de adapter geeft (vooral belast).

Verwijderd

Als de ventilatorten 3,6 Watt verbruiken, dan zal de potmeter nooit datzelfde vermogen hoeven te dissiperen.
Op volle snelheid zal er 0 Volt over de potmeter staan dus is de vermogen dat de pot moet dissiperen ook 0 Watt.
Op maximale weerstand is de spanning die over de potmeter staat maximaal, maar is de stroom erg klein, door de grote weerstand. Dus is het vermogen ook weer klein.
Ergens daartussen zal het maximun zitten.
Omdat de gegevens van de potmeter ontbreken, is een berekening niet mogelijk.

Gevoelsmatig zeg ik dat het maximale vermogen dat de pot te verwerken krijgt optreden als de potmeter dezelfde weerstand heeft als de 2 ventilatoren. (43 ohm)
Totaal dus 86 ohm - en dus een stroom van 0.14 A. Het vermogen is dan 6x0.14= 0.84 Watt (halve spanning valt over de pot).
Dus zou deze potmeter gewoon geschikt zijn. (indien de weerstandwaarde een beetje is afgestemd op de ventilatoren, want aan een 100k potmeter heb je niets)

Verwijderd

Die redenering is volledig juist, maar als ik die Duitse tekst goed versta zeggen ze "voor fans tot 3W". De 3W slaat dus op het vermogen van de fans die je aan de potmeter mag hangen, en niet op het vermogen van de potmeter zelf. In dit geval zullen 2 van deze arctic fans niet aan de potmeter mogen gehangen worden.
Bij de berekening van hoeveel watt aan fans je aan de potmeter mag hangen, zal men de maximale vermogensoverdracht bij gelijke weerstand van potmeter en last, hier al ingecalculeerd hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2006 17:44 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

(jarig!)
Dit staat beter in EL denk ik :)

Move T&C -> EL

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1