Toon posts:

Brakke sata controller op het moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb een probleem met de onboard sata controlles van mijn asus a8v-e deluxe moederbord :( .
Zodra ik twee sata schijven aansluit, wordt de sata schijf die op de 2e aansluiting zit zo traag als dikke stront. Ik heb gekeken of het aan de kabels ligt, of de voeding, maar dat is het niet.
De sequential read (hdtach)van de schijf die op de 2e controller zit, gaat dan met 3,5 mb/s in plaats van 130 mb/s of zoiets. Daarnaast is het ook handig om te weten dat ik maar 2 sata aansluitingen heb op dit mobo dus uitwijken naar een derde aansluiting gaat niet lukken.

Heeft iemand enig idee hoe dat op te lossen is?

Alvast bedankt,

Pim

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 15:26
Jouw verhaal lezend, zou ik meer informatie niet onnodig vinden:
1) werkte het eerst wel, nu niet?
2) Wat is er veranderd, of gebruik je het nu nieuw?
3) Welke schijven koppel je eraan? 2 verschillende? Groottes, merken, snelheden (150/300)?
4) Heb je goeie firmware geladen?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik had eerst een WD 250 GB sata schijf, op een satapoort, werkte perfect
Toen kreeg ik eindelijk de nieuwe WD 74 gb raptor binnen en die ging toen op de eerste satapoort en de oude 250 gb op de 2e poort

Nu werkt dus afhankelijk van op welke controller die is aangesloten maar een van beide disks snel
(dus 2 verschillende grootte schijven niet in raid maar gewoon los als ide (zo ook ingesteld in bios))
Beide schijven zijn ingesteld op sata 150 (max van het moederbord) met jumpertjes.

De bios is redelijk up to date, een na laatste versie geloof ik, en ik heb de bijbehorende via drivers gedownload en geinstalleerd (van de site van asus).

ff voor de duidelijkheid als ik m omprik (van de ene poort in de andere) wordt de snelle schijf langzaam en vise versa.

Iemand enig idee?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bump, niemand met enige suggesties :)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
alles goed aangesloten?
goede drivers? andere drivers
voltage te laag?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Wouter,

De kabeltjes zitten er goed in, dat heb ik al een keer of 5 gecontroleerd.

Ik heb de laatste drivers van asus gepakt dus dat zou ook wel goed moeten zijn, daarnaast is het dus afhankelijk van de positie op de sata controller welke van de 2 brak is.

Verder heb ik een tagan 480 watt voeding die rotsvast presteerd.

Dus dat is het volgens mij niet.

mvg

Pim

Verwijderd

Topicstarter
bump, niemand enig idee of soortgelijke problemen :)
Pagina: 1