[Director] extern word bestand openen

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:36
Ben bezig met macromedia director mx 2004 een cdrom te maken (Basic Fitness Instructor) met allerlei zooi erop .
Nu vind ik dit een erg leuk programma, werkt ook goed, en ik (zonder ervaring met director) kom er prima uit en ben trots op mn resultaat tot dusver.

Maar nu mijn vragen waarmee ik nog vastloop:
- hoe verander ik het picogram van mijn .exe bestand? Want dat Director pictogram vind ik maar niks;
- ik heb ergens een vierkantje gemaakt waar je op kunt klikken zodat je ergens anders heen gaat. Elke keer lukt dat prima, als het binnen het project blijft (naar ander frame of marker). Maar nu wil ik dat zo'n 'button' bij klikken een word document opend die ook op de cdrom staat. Hoe doe ik dat? Ik zou het echt verder niet weten, heb gezocht bij "External File" maar kom er niet uit... Het word document moet niet openen binnen het programma, maar gewoon ernaast/buiten zeg maar, snappie?

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

• Goofyduck384
*kick*

Niemand die hier iets van af weet? ''t Is voor mn afstuderen en ik weet hier verder geen raad mee. Mischien iemand die een andere oplossing weet?

Bedankt alvast

[ Voor 5% gewijzigd door Goofyduck384 op 16-04-2006 12:01 ]

Verwijderd

Pictogram wijzig je in Publish Settings -> Projector -> Custom icon for application file

Een extern bestand open je met de lingo functie "open" (duh, zou ik haast willen zeggen). Ik denk dat je je even wat meer moet verdiepen in de helpfunctie van Director.

• Goofyduck384
Dat is het probleem nou juist ook, ik kon en kan het niet vinden in de "help" van Director.

Kan ik voor dat openen gewoon het volgende invullen:
on mouseUp
open "schema 1"
end
Of moet er ook precies bijstaan waar hij op de cdrom staat, in welke mapje, *.doc etc?
Want dit werkt tot dusver nog niet.

Zoals ik al aangaf, heb weinig ervaring met dit programma en met Lingo, snap ondertussen al een hele hoop door zelf te proberen en de "help" te raadplegen, maar hier kom ik niet uit. Kan ook geen *.doc importeren, klopt dat? Hoe kan ik dit dan oplossen, of hoef ik het niet te importeren?

Verwijderd

Als je in Help bij het tabblad Index intypt "open" dan kom je vanzelf bij "open() (Player) method". Daar staat precies uitgelegd hoe het werkt en wat de syntax is.

Een ander hulpmiddel voor als je een keer de syntax niet meer weet, is in het scriptvenster de lingo library knoppen te gebruiken. Onder de grote L-knop vind je alle functies op alfabet, en onder de knop rechts daarvan op onderwerp (in dit geval: External files).

• Goofyduck384
oke, hier ga ik morgen eens mee aan de gang!
Super bedankt in ieder geval alvast!

• Goofyduck384
Oke, ben even wezen vogelen, maar loop toch nog steeds vast..

Het zal voor jullie zo klaar als een klontje zijn, maar ik kom er niet uit.

Door op die button te klikken moet er een bestandje genaamd schema1.doc geopend worden, dmv microsoft word.

Ik krijg het niet voor elkaar hoe ik dit in het lingo script moet zetten. Application is Microsoft word, maar hoe geef ik dat verder aan? bestandje zit in een mapje (bij mij nu F:\4e jaar\2e kans afstudeer cd\Schema's\Vetverbranding)

En dit is de syntax die ik, als ik het goed begrijp, moet gebruiken:
on mouseup
-- Lingo syntax
_player.open({stringDocPath,} stringAppPath)
end
Am i right? Nu voer ik het volgende in:
on mouseup
-- Lingo syntax
_player.open("Schema1", "HD:Applications:Microsoft Word")
end
Toch werkt het nog niet, wat doe ik fout, wat misschien o zo simpel is? :?

Verwijderd

Ik geef toe, hij is lastig, want je moet het pad naar de applicatie specificeren. Ik heb dit werkend gekregen (waarbij het Word-document in dezelfde map staat als de projector):

code:
1
_player.open("test.doc", "C:\Program Files\Microsoft\WINWORD.EXE")

Maar dit gaat je in de praktijk waarschijnlijk problemen opleveren, want je weet niet waar je clients de applicatie hebben staan (áls ze 'm al hebben!). De applicatie meeleveren zal in het geval van Word geen optie zijn.

De Help verwijst verder naar third-party Xtras. Kijk even naar MasterApp en BuddyAPI.

Een laatste optie die ik nog in Director kan bedenken, is het document openen alsof het een webpagina is:
code:
1
gotoNetPage("test.doc")

Die laatste is denk ik nog het makkelijkste.

• Goofyduck384
Die laatste optie werkt in ieder geval wel ja, jammer dat hij wel een webpagina opend en daarna pas Word, maar goed het werkt in ieder geval, dus deze optie neem ik.

Die andere optie waren mij nog iets te ingewikkeld, ben niet voor niks een sportopleiding gaan doen ipv een ICT-richting ;)

Nee super bedankt in ieder geval, ik kan weer even vooruit!

• Goofyduck384
Klein probleempje weer, misschien nog een idee?

Ik gaf al aan dat de manier die jij omschreef inderdaad lukte. Dat klopt ook nog steeds, want als ik op de "play" button druk binnen director werken de functies prima en wordt het document geopend.

Alleen als ik hem "publish" en hem dan in het programma probeer dan werken de functies niet en krijg ik een "script error".

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Verwijderd

Is het path naar het Word-document goed? M.a.w. kan de projector het document wel vinden?

• Goofyduck384
Ik denk het wel, want wanneer ik hem afspeel binnen Director, dus op die play button, dan werkt hij prima..

Dit is het script dat ik heb gebruikt:
code:
1
2
3
on mouseUp
gotoNetPage("Vetverbranding schema 2.doc")
end

Zoals ik al zei doet hij het dus alleen niet wanneer ik hem ook daadwerkelijk publish. dan krijg ik
code:
1
2
 "Script error. Continue?
Yes | No

He maar jij ga mij ook een linkje naar BudApi, deze heb ik ook gedownload en geprobeerd. Misschien dat je hier ook iets vanaf weet? Want ook hier kom ik een heel eind, alleen net niet ver genoeg denk ik.
Heb het volgende script gemaakt, werkende op mijn computer:

code:
1
2
3
on mousedown
baOpenFile("F:\4e jaar\2e kans afstudeer cd\Vetverbranding schema 1.doc" , "Normal" ) 
end

Net wat ik zeg, hij is werkende op mijn computer, omdat het path helemaal oke is. Opend het file prima. Maar ik kan moeilijk die F:\ laten staan, want dit zal nooit het path worden neem ik aan wanneer ik alles op cdrom zet, of wel? Enig idee hoe ik dit ka oplossen, staat namelijk niet in de BudApi-help file..

bedankt alvast!

Verwijderd

Wat het eerste betreft, probeer in ieder geval even een documentnaam zonder spaties. URL's en spaties gaan niet samen.

Over het laatste: om het juiste path naar je projector te krijgen gebruik je "the moviePath".
code:
1
2
3
4
5
6
on mouseUp
   bestandsnaam =  the moviePath & "map\naam.doc"
   if baFileExists(bestandsnaam) then //bestaat het bestand?
       baOpenFile(bestandsnaam , "normal") //open het bestand
   end if
end

(ongetest)

Heb je er verder aan gedacht dat de Xtra moet worden "meegebakken" in de projector? Ga naar Modify > Movie > Xtras en zorg dat BuddyAPI erbij staat. Dan opnieuw publishen.

• Goofyduck384
wouw, je bent een topper! _/-\o_

Nee ff serieus, mijn dank is groot! Want nu doet hij het ook als ik hem publish. En dat meebakken van die Xtra had ik inderdaad al gelezen op het forum van BudApi, dus ook alvast toegepast bij mijzelf.

Maar als ik het goed begrijp maakt het nu niet meer uit of ik hem op cdrom brandt? Dan doen die "linkjes" het nog steeds?

Thnx m8!

Verwijderd

Zolang je relatieve paths ten opzichte van het moviepath gebruikt wel ja. En natuurlijk de indeling van je mappen niet gaan veranderen.

Hou je rekening met cross-platform? Ik weet niet of je app ook op Mac moet werken, maar daar worden paths met dubbele punt geschreven in plaats van (back)slashes!!

Altijd testen dus!
Pagina: 1