[WinXP] RAID1 na convert FAT32 > NTFS ineens weg?

Pagina: 1
Acties:

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:14
Hoi,

Ik heb op m'n moeders PC een Raid1 array van 2x160GB (serial ata) aangemaakt en toen Windows Xp op geinstalleerd. Toendertijd gekozen voor FAT32 omdat ik dat toen handig vond.

Vandaag had ik NTFS nodig op die schijf, dus ik denk, ik convert het ff. na converten en rebooten zijn er ineens 2 schijven ?! Een C:\ van 160gb en NTFS, maar ook een F:\ van 160GB en FAT32. Beide met identiek dezelfde data.

Het gaat hier om een Asus moederbord, type P5GD1-PRO.

In de BIOS heb ik alleen de optie om de schijven als RAID te laten werken of om ze als IDE te laten werken... ik snap er geen drol meer van, want ik kan niet eens een aparte RAID BIOS vinden.

Maargoed mijn vraag is dus eigelijk of iemand wel eens eerder heeft meegemaakt dat na conversie van fat32 naar ntfs op een raid1 array, ineens 1 schijf ntfs was en de ander fat32?
Ze backuppen elkaar nu dus niet meer... ik zie eigelijk geen andere oplossing meer dan Windows opnieuw installeren..?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Sluuut
Subtiel schopje.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je voor converten kiest dan doet ie dat neem ik aan in een soort van "dos" omgeving. Mischien dat hij dan de drivers voor de raid niet geladen heeft waardoor 2 aparte schijven ziet :?

Verwijderd

Laat de NTFS schijf de FAT32 schijf rebuilden in diskmanagement :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2006 @ 08:03:
Laat de NTFS schijf de FAT32 schijf rebuilden in diskmanagement :X
Dat is software RAID. Hij heeft het via z'n BIOS dus dan is het 'hardware' RAID.

Maar goed, ook daar zou je moeten kunnen rebuilden. Het liefst natuurlijk doe je eerst je data backuppen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met een nvidia raid controller op een asus a8ni-sli moederbord. Ik heb 3 partities en wilde de D: partitie converteren van FAT32 naar NTFS. De conversie gestart, deze wordt na reboot uitgevoerd in 'dos' (in elk geval in dezelfde modus waarin windows XP de checkdisk uitvoert). Daar werden geen problemen gemeld, maar na opnieuw opstarten meldde de RAID controller een 'downgraded array'. Wat ik nog het minst begrijp is dat wel de partitie op beide disks geconverteerd is! Ze waren na de conversie dus nog exact gelijk zou je zeggen.

Maar na het booten niet meer, want windows heeft keurig 3 extra partities toegevoegd (en drie drive letters toegevoegd) en mijn ervaring is dat ik daar niet gemakkelijk meer vanaf kom. Als ik namelijk de 2e disk loskoppel en boot vanaf de 1e disk van het voormalige array, kan ik niet eens inloggen in windows.

De oplossing is mijn geval om de1e disk los te koppelen en vanaf de 2e disk (dus niet de boot disk, zeg maar de voormalige kloon in het array) te booten. Dit gaat goed en ik heb nu weer mijn normale 3 partities. Nu moet ik nog het array verwijderen in het bios van de nvidia controller en de array rebuilden. Wel goed opletten dat ik de 'goede' disk als source kies hierbij.

Het vervelende is dat de nvidia controller het booten niet onderbreekt als de array 'downgraded' is. Daarmee had ik het probleem kunnen voorkomen dat er 3 driveletters aan de configuratie worden toegevoegd.

• Sluuut
Mijn ervaring is dat je normaalgesproken bij het opnieuw maken van een array alle data kwijtraakt.. is dat niet zo bij deze 'softwareachtige' hardware raid arrays?

Het probleem is trouwens nog steeds hetzelfde, ik zie als enige oplossing Windows opnieuw installeren. Aangezien het niet mijn PC is maar die van m'n moeder kost dat enige moeite... anders had ik het allang gedaan :P

Pagina: 1