Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Salaris bij wisselen van baan.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 15:27
Ik werk sinds eind 2005 in de ICT (detachering) voor bedrijf X. Bedrijf X is mijn eerste werkgever sinds ik ben afgestudeerd in de zomer van 2005. Ik verdien 2200 euro bruto per maand bij een 40-urige werkweek. Geen slecht salaris voor een onervaren iemand, lijkt me. :)
Secundaire arbeidsvoorwaarden o.a. lease-auto (410 p/m), volledige brandstofvergoeding (ook privé), 25 vakantiedagen, spaarloon.

Nou ben ik de onzekerheid van detachering een beetje zat(o.a. reistijd, aard van de opdrachten) en rond gaan kijken naar andere baan. Ik vond een vacature bij een bedrijf Y bij mij in de buurt. Gesolliciteerd en een reactie gekregen: Of ik een salarisindicatie wou geven. Mijn reactie was 2300 euro, omdat ik er niet teveel op achteruit wil gaan en ik sowieso mijn leaseauto moet opgeven.

Hierop kreeg ik de reactie dat men mij graag had willen uitnodigen voor een gesprek maar dat dit geen zin zou hebben in verband met mijn (te hoge) salariswens.

Nu heb ik dus maar aangegeven dat ik mijn eis best iets wil bijstellen. Daarop werd meteen een gesprek ingepland. Nu vraag ik me af: hoe ver moet ik gaan? Ik heb het idee dat bedrijf Y blufpoker speelt om mij zo goedkoop mogelijk in dienst te kunnen nemen. (8>

Secundaire arbeidsvoorwaarden bedrijf Y volgens een insider:
reiskostenvergoeding, 29 vakantiedagen, spaarloon, eindejaarsuitkering afhankelijk van het bedrijfsresultaat (afgelopen jaar ca. 2000 euro).
Tevens 40-urige werkweek.

Ik heb eigenlijk het idee dat ik het voor minder dan 2200 zeker niet moet doen omdat ik wordt "afgescheept". Wat denken jullie?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Crusader

Arc Nature

Dat is natuurlijk totaal niet te zeggen zolang we niet weten welke certificaten e.d. je eventueel hebt en waar je expertise ligt.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Ronald Koeman
HTS Elektrotechniek (Computerkunde)
Enige ervaring met C/C++/C#
Geen certificering.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Crusader

Arc Nature

Die € 2200 is een mooi salaris als schoolverlater. Ik zou niet lager gaan dan € 2100 want dan willen ze echt voor een duppie op de eerste rang zitten. Niet vergeten dat de markt weer aan het aantrekken is en dat de aspirant werknemer het weer voor het zeggen krijgt. Ze kunnen natuurlijk als argument aanvoeren dat je geen ervaring hebt, maar blijkbaar zijn ze wel in je geïnteresseerd, ik zou m'n poot stijf houden, het is graag of niet.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Hoewel mijn eigen uitgangspunt altijd is (en geweest is) dat ik vraag wat ik zelf vind wat ik waard ben en waar ik tevreden mee ben, wil ik je wel meegeven dat wanneer jij een achteruitgang van 500 / maand nu accepteert, dat je daarmee je groeimogelijkheden helemaal dicht zet.

De vraag is dus of jij tevreden zou zijn pak 'm 2100 en geen auto ?

Op zich is het, gezien jouw werkervaring, natuurlijk helemaal geen bizar laag salaris ofzo, je zit nu denk ik heel erg lekker.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ronald Koeman schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:50:
Ik heb eigenlijk het idee dat ik het voor minder dan 2200 zeker niet moet doen omdat ik wordt "afgescheept". Wat denken jullie?
Zoals StevenK al aangeeft, wat ben jij bereid om in te leveren en daar gewoon op af gaan. Lease auto weg en 100 euro van je salaris kan toch een behoorlijk stapje naar beneden zijn, maar als je er beter werk voor terug krijgt kan je er wel voor gaan :).

En tsja, of ze je willen afschepen merk je denk ik pas tijdens het gesprek, als je het al aan ze kan merken

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Even vooraf: ik geef een mening, geen feiten. Als schoolverlater met één jaar ervaring denk ik dat je nu behoorlijk verwend bent, met een dik salaris en een auto onder je kont. Als je van school komt en 2000 bruto krijgt zonder auto mag je al niet klagen. Het probleem is dat je nu gewend bent aan je salaris en de auto, een eigen auto kost meer geld dat de bijtelling die je had, daar kun je de donder op zeggen. Toch denk en vind ik dat je het zelfde salaris moet kunnen houden, maar dan met reiskostenvergoeding in plaats van die leasebak. Tel daar die eindejaarsbonus en wat extra vrije dagen bij op en uiteindelijk zul je er niet zo heel veel op achteruit gaan. En het levert wel de zekerheid op waar je naar op zoek bent.

Mother, will they like this song?

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Crusader schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:31:
Die € 2200 is een mooi salaris als schoolverlater. Ik zou niet lager gaan dan € 2100 want dan willen ze echt voor een duppie op de eerste rang zitten. Niet vergeten dat de markt weer aan het aantrekken is en dat de aspirant werknemer het weer voor het zeggen krijgt. Ze kunnen natuurlijk als argument aanvoeren dat je geen ervaring hebt, maar blijkbaar zijn ze wel in je geïnteresseerd, ik zou m'n poot stijf houden, het is graag of niet.
Dat vind ik ook wel weer meevallen. Als schoolverlater kun je wel 2200 krijgen, maar als het minder is, is het niet meteen heel weinig hoor.
Zeker als de werkgevers ineens een stuk meer geven als de markt aantrekt, zijn ze wat meer op korte termijn gefocused en zullen er ook ontslagen vallen als het minder gaat.
Dus als je voor de zekerheid wilt gaan, zou ik niet te hoge eisen stellen.

ik vind iig dat je het meer moet beschouwen dat je het nu gewoon goed hebt.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 19:34

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben ook net van baan veranderd en ben er qua salaris ook iets op achteruit gegaan plus dat ik veel meer reistijd heb (+ de bijbehorende kosten). Maar dat is iets waar ik zelf voor heb gekozen. Mijn doorgroeimogelijkheden zijn bij mijn nieuwe baan ook stukker beter dan mijn vorige en dat vind ik belangrijker dan direct meer moeten verdienen. Dat komt vanzelf wel :)

Houd daar dus ook rekening mee, kan je opleidingen volgen etc?

[ Voor 9% gewijzigd door Bergie op 15-04-2006 16:24 ]

Yamaha MT-09

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 12:51
Inderdaad, ik zou gewoon op gesprek gaan en aangeven dat 2250 je gewenste salaris is. Plaats daarbij wel de kanttekening dat je veel waarde hecht aan opleidingen / certificeringen vanuit het bedrijf.
Minder dan 2200 is (in mijn ogen) niet acceptabel. Gaan ze daar niet op in dan is het even goede vrienden en verder zoeken... Er komen nog genoeg banen langs.

Verwijderd

Zolang je niet meer werkervaring hebt dan minder dan een half jaar kun je niet verwachten dat iedereen je huidige salaris wil betalen... Ik vind het ook wel knap dat je na die paar maanden de boel al zat bent ? Als je zo met elke uitdaging omgaat voorspel ik je nog de nodige moeilijkheden in de toekomst...

• Ronald Koeman
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het gesprek maar eens afwachten en kijken wat voor aanbod ze me doen. Naar certificeringen en andere cursusmogelijkheden ga ik zeker informeren.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 20:18:
Zolang je niet meer werkervaring hebt dan minder dan een half jaar kun je niet verwachten dat iedereen je huidige salaris wil betalen... Ik vind het ook wel knap dat je na die paar maanden de boel al zat bent ? Als je zo met elke uitdaging omgaat voorspel ik je nog de nodige moeilijkheden in de toekomst...
Ik verwacht zeker niet dat bedrijf Y mijn huidige salaris wil betalen. Ik geef alleen aan dat ik er niet teveel op achteruit wil gaan ;)
"Het zat zijn" was wel een beetje een overstatement; laat ik het anders formuleren: ik ben erachter gekomen dat een in-house baan beter bij me past en dat ik het prettiger vind om mijn vrije tijd thuis door te brengen in plaats van in een auto :*)
(En ja, dat had ik ook van te voren kunnen weten, maar toen lag een in-house baan niet voor de hand in verband met mijn verhuisplannen)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet je waarom Y minder wil betalen dan je indicatie?

Misschien zijn twijfelen ze of je kan brengen wat ze verwachten door je geringe ervaring. Je kunt dan voorstellen om lager te beginnen, maar dat je salaris na een half of heel jaar met een bepaald bedrag stijgt wanneer er geen 'klachten' zijn.

Misschien dat ze inderdaad proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. In dat geval komt deze eigenschap ook naar boven bij andere zaken waarbij kosten gemaakt worden. Je kunt vragen hoe men omgaat met bepaalde zaken als; cursussen, faciliteiten, declaraties, etc. Kortom, hoe 'moeilijk' doen ze over geld uitgeven in het algemeen.

Overigens denk ik dat wanneer je binnen wilt zitten en op de weg zitten niet leuk vindt, het bedrag ondergeschikt kan zijn. Je krijgt er namelijk veel voor terug, het is alleen moeilijker in geld uit te drukken.

Wil je er wel werken, dan zou je kunnen vragen naar de motivatie van hun aanbod. Je kunt dan altijd kijken of die denkwijze bij je past. Ook kun je dan informeren naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Verkneuter je overigens niet op de eindejaarsuitkering, want daar is in de praktijk makkelijk van af te stappen.

• Ronald Koeman
Roenie schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 22:36:
Weet je waarom Y minder wil betalen dan je indicatie?

Misschien zijn twijfelen ze of je kan brengen wat ze verwachten door je geringe ervaring. Je kunt dan voorstellen om lager te beginnen, maar dat je salaris na een half of heel jaar met een bepaald bedrag stijgt wanneer er geen 'klachten' zijn.
Dat is op zich een een leuke oplossing, maar dan heb je het over een soort van prestatiecontract. Zo'n prestatie is meetbaar en dús ook manipuleerbaar.

Bijvoorbeeld: werkgever stelt voor om contractueel vast te leggen dat ik een flinke salarisverhoging tegemoet kan zien als ik het komende jaar al m'n projecten binnen de geplande tijd afrond.
Dan zouden van hogerhand de planningen express wat te strak gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ik never nooit mijn target haal en ik dus naar die dikke opslag kan fluiten. Kortom: Hoe maak je zo'n afspraak waterdicht?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald Koeman op 17-04-2006 15:10 ]

Verwijderd

Ronald Koeman schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:10:
[...]

Dat is op zich een een leuke oplossing, maar dan heb je het over een soort van prestatiecontract. Zo'n prestatie is meetbaar en dús ook manipuleerbaar.

Bijvoorbeeld: werkgever stelt voor om contractueel vast te leggen dat ik een flinke salarisverhoging tegemoet kan zien als ik het komende jaar al m'n projecten binnen de geplande tijd afrond.
Dan zouden van hogerhand de planningen express wat te strak gemaakt kunnen worden om ervoor te zorgen dat ik never nooit mijn target haal en ik dus naar die dikke opslag kan fluiten. Kortom: Hoe maak je zo'n afspraak waterdicht?
Zit achterdochtigheid in je karakter ? :P Zo'n afspraak is anders heel gebruikelijk, wat je zegt kán natuurlijk maar persoonlijk zou ik daar geen rekening mee houden. Als het goed is zijn zij ook naar jou op zoek en daar passen zulke manipulaties natuurlijk normaal gesproken niet bij.
Wel van het goede in werkgevers uitgaan natuurlijk ;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Heb je iets inhoudelijks toegezegd over eisen bijstellen? Nee? Mooi. Dan wil je best voor 2200 euro werken (niet minder natuurlijk), maar wel met een gegarandeerde minimum loonsverhoging van 150 euro per volgend jaar. Dat is minder dan je indicatie, dus bijgesteld, maar structureel niet slechter dan je wensen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ronald Koeman schreef op maandag 17 april 2006 @ 15:10:
[...]

Je bent zelf bij de afspraken die je maakt. Het aantal afgeronde projecten is aardig, maar wanneer je aan kunt geven dat die doelen onrealistisch zijn bijgesteld nadat je getekend hebt, kan niemand je dat natuurlijk verwijten. Maar goed, ik dacht ook meer aan doelen die op het persoonlijke vlak liggen. Bijvoorbeeld aan je ontwikkeling.

Verwijderd

Ik vind 2200 euro een flink bedrag.. Verdien nu 1600 euro en heb MCSA :|
Zal me werkgever maar niet opnoemen gezien 10% van tweakers er zit :p

Verwijderd

Hallo zeg, alsof je met 2100 en geen leaseauto er zoveel op achteruit gaat wanneer je zelf een auto moet betalen... Die 410 per maand, is dat het bruto bedrag wat van je salaris wordt ingehouden, of de leaseprijs van de auto? In het tweede geval zul je quitte spelen als je geen leasebak hebt bij 2100. Als je een leasebak nodig hebt voor je werk dan krijg je die wel, anders is het een luxespeeltje.

Lijkt me niet dat je uberhaupt moet klagen. Liever een vaste plek voor 100 euro minder dan een detacheringplek voor 2200 waar je kans hebt om 6 maanden niks te hebben en het met 1400 aan uitkering te moeten doen...

• Ronald Koeman
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:52:
Ik vind 2200 euro een flink bedrag.. Verdien nu 1600 euro en heb MCSA :|
Zal me werkgever maar niet opnoemen gezien 10% van tweakers er zit :p
Dan zou ik maar gauw van baan wisselen als ik jou was want dat is absurd laag ;)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik zou hoog inzetten. Lager kan altijd maar hoger is meestal moeilijk.

En tuurlijk zeggen ze dat je teveel vraagt. Dat is een standaard antwoord op een salarisindicatie. De ICT is weer aan het aantrekken. Gewoon vragen en als ze niet met je meegaan kun je naar de volgende. Met geduld kun je het hoogste salaris halen.

En jij moet er mee kunnen leven. Als zij maar 2000 bieden en je wilt 2300 dan is daar best uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door bolke op 23-04-2006 22:46 ]

http://www.hroling.nl

• napel25
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 17:15
Zelf heb ik de indruk dat detacheringswerk minder gewild is dan werk op een (min of meer) vaste plek. Op dat moment gaat het principe van vraag en aanbod spelen. Wil je af van het detacheringswerk, dan is de kans groot dat je in salaris zakt. Tenzij je het met iets kan compenseren.

Wanneer je ergens zit en je bent echt goed, wordt je vanzelf onmisbaar en gaan ze je vanzelf meer betalen.

napel25

• Ronald Koeman
Ze bieden 1900 euro p/m. Ik heb geprobeerd om te onderhandelen over het salaris maar ze houden stug vast aan dat bedrag :(

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ronald Koeman schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 17:52:
Ze bieden 1900 euro p/m. Ik heb geprobeerd om te onderhandelen over het salaris maar ze houden stug vast aan dat bedrag :(
Hopen dat je nog niet hebt opgezegd ;)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Ronald Koeman
FrankGuthrie schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:18:
[...]

Hopen dat je nog niet hebt opgezegd ;)
Daar ben ik inderdaad best blij om :D

Verwijderd

Het hangt ervan af wat voor opleidingniveau je hebt, en ik zou zeker eerst >>2200 euro opgeven. :P

• Ronald Koeman
Ik had 2300 gevraagd inderdaad.

Verwijderd

toen ik 5 jaar geleden begon was 5000 gulden heel normaal = 2272 euro, (ook HTS-E )

het is wel duidelijk dat de (start) salarisen niet echt gestegen zijn de laatste 5 jaren.
belachelijk eigenlijk, kijkend naar inflatie en de Euro , zou het zeker met zo'n 20% gestegen moeten zijn. ga minimaal voor je huidige salaris, die 100 euro meer of minder maakt voor de werkgever echt niets uit. het is wat je zegt, proberen het onderste uit de kan te krijgen.

Opnieuw iemand gaan zoeken , advertenties zetten, etc etc. is echt veeel duurder voor ze.
Pagina: 1