Energiezuiniger systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik heb hier in de meterkast een debian server staan, die ik erg handig vind en zeker niet kwijt wil. Ik heb nu echter even uitgerekend, en hij kost toch wel zo'n 100-150 euro / jaar (gemiddeld trekt hij zo'n 120W) aan stroomkosten, en dat vond ik toch wel meer dan ik had verwacht. Ik heb 'm zeker nog wel een paar jaar, dus als ik voor 200/300 euro iets energiezuinigers kan kopen haal ik dat er gewoon makkelijk uit. Ik had wat gegoogled maar niet echt iets gevonden, wat zijn opties voor een zuinige server? Het belangrijkste is dat ie Debian Linux kan draaien, een website (~800 MB/maand) kan serven, en het zou handig zijn als ik mijn 2 huidige IDE HD's van 120 GB er in kan hangen. Er hoeft geen beeldscherm ofzoiets aan (er zit niet eens meer een videokaart in). Wat voor mogelijkheden zijn hiervoor?

Als je alleen een paar namen of begrippen kan noemen hoe dit heet, dan kan ik er ook zelf verder op googlen. Vast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door ciro-bonano op 14-04-2006 19:24 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien moet je eens kijken naar een via cpu of een Athlon 64 3000+ Venice (800mhz ipv 1800). Als je die venice op 1.1 volt of lager kan draaien heeft het ook niet veel stroom nodig.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42
Kijk naar een leuke Via epia 2de hands ofzo, die dingen verbruiken dacht ik maximaal 20W :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

zware overkill een venice. Inderdaad, gewoon voor een via epia c3 mini ITX (je wilde termen? :+) met klein travo'tje als voeding. Als je op via epia ofzo zoekt, vindt je al een hele hoop systemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
via epia heb je vanaf 138 euro in de pricewatch staan. dat is moederbord en processor. bijna alles in onboard, dus alleen nog mem, schijf en evt. floppy/cdrom.
wel ook nog case nodig met voeding, moederbord is mATX, dus past wel in elke case, maar er zijn ook speciale cases voor (extra klein, met 100W voeding of zoiets).

• ciro-bonano
Inderdaad, gewoon voor een via epia c3 mini ITX (je wilde termen? :+)
Hehe ja, kan ik weer lekker nieuwe dingen leren :)
via epia heb je vanaf 138 euro in de pricewatch staan. dat is moederbord en processor. bijna alles in onboard, dus alleen nog mem, schijf en evt. floppy/cdrom.
wel ook nog case nodig met voeding, moederbord is mATX, dus past wel in elke case, maar er zijn ook speciale cases voor (extra klein, met 100W voeding of zoiets).
Klinkt heel goed; er zit nog gewoon mem (128+128+256 Dimm) in en schijven heb ik zelf nog, en moet ik idd ook nog even op zoek naar voeding. Zouden ze ook niet gewoon 2e hands verkocht worden?

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een oude laptop (tweedehands) zonder batterij en met een kapot scherm gekocht voor 50 euro om te gebruiken als download pc.
Het is een IBM thinkpad met 400mhz pentium3 en gebruikt maar 11 watt.

btw als je pc 120Watt trekt kan je hem misschien nog onderklokken , vgakaart (werken met VNC ) , geluidskaart en misschien nog wat andere onderdelen eruit halen .
120watt is nl nogal veel , mijn pc die ik had voor de laptop verbruikte nl maar 50watt.
Dat was een AMDk6-2 500mhz op een asusp5a mb.

btw heb je wel nachtstroom aangevraagd bij je elektriciteit bedrijf

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 14-04-2006 19:56 ]

How do you save a random generator ?

• ciro-bonano
enchion schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:55:
btw als je pc 120Watt trekt kan je hem misschien nog onderklokken , vgakaart (werken met VNC ) , geluidskaart en misschien nog wat andere onderdelen eruit halen .
120watt is nl nogal veel , mijn pc die ik had voor de laptop verbruikte nl maar 50watt.
Dat was een AMDk6-2 500mhz op een asusp5a mb.

btw heb je wel nachtstroom aangevraagd bij je elektriciteit bedrijf
Ja, ik vond het ook vrij veel, het is een AMD Athlon op 1 MHz (mb weet ik niet uit mn hoofd). Nachtstroom hebben we idd :)

Verwijderd

Ja zoon epia is heel geschikt voor serverplankje..maar als jij 3 dimm's hebt passen die er d8 ik niet allemaal in...volges mij zitten er op die epia bordjes maar 1/2 geheugen sloten...dus dan mis je tock al gouw 256mb van je geheugen..
Of je moet bijv. een 512 reepje kopen en die er in stoppen..maar das ook weer 40 euro.
Maarja als je binnen de energie kosten kunt blijven...kan het altijd uit :)

• ciro-bonano
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:02:
Ja zoon epia is heel geschikt voor serverplankje..maar als jij 3 dimm's hebt passen die er d8 ik niet allemaal in...
Maakt niet uit; vroeger was het nog een CS server maar nu zit ie er toch niks mee te doen :)

Moet ik alleen gaan bedenken hoeveel MHz ik nodig heb..

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
kresjer schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:59:
[...]

Ja, ik vond het ook vrij veel, het is een AMD Athlon op 1 MHz (mb weet ik niet uit mn hoofd). Nachtstroom hebben we idd :)
Ik neem aan dat je 1 GHz bedoeld? Daar heb je 2 types van en de ene verstookt 54,3W en de ander 65W, volgens de site van BalusC. Dan kan ik me wel voorstellen dat het gehele systeem zo'n 100W verbruikt.

Je kunt als alternatief ook op zoek naar naar een P!!!. Die dingen zijn op zijn minst 2x zo zuining als je huidige processor (de snelste is een P!!! tualatin op 1400MHz en die verstookt 32,2W). Ik heb zelf een P!!! coppermine op 500MHz als server en die trekt zelfs maar 13W.

Ik heb geen veelbezochte site, maar 800MB data in de maand is peanuts voor elke P!!!. Zijn dat trouwens statische html- pagina's of draait er ook nog PHP op? Bij dat laatste zou ik zo rond de GHz gaan zitten en anders voldoet een P!!! 500MHz ofzo ook wel. 't Is wel een beetje natte vinger-werk, maar ik denk dat dat een redelijke schatting is.

[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-04-2006 20:14 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• ciro-bonano
Japie_17 schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:08:
Ik neem aan dat je 1 GHz bedoeld? Daar heb je 2 types van en de ene verstookt 54,3W en de ander 65W, volgens de site van BalusC. Dan kan ik me wel voorstellen dat het gehele systeem zo'n 100W verbruikt.
Oeps, ja, 1 GHz :) Hmm, had ik blijkbaar gewoon pech toen ik er eentje uitzocht.
Je kunt als alternatief ook op zoek naar naar een P!!!. Die dingen zijn op zijn minst 2x zo zuining als je huidige processor (de snelste is een P!!! tualatin op 1400MHz en die verstookt 32,2W). Ik heb zelf een P!!! coppermine op 500MHz als server en die trekt zelfs maar 13W.

Ik heb geen veelbezochte site, maar 800MB data in de maand is peanuts voor elke P!!!. Zijn dat trouwens statische html- pagina's of draait er ook nog PHP op? Bij dat laatste zou ik zo rond de GHz gaan zitten en anders voldoet een P!!! 500MHz ofzo ook wel.
Ja, dat is dan ook nog wel een alternatief (is P!!! gewoon Pentium 3?). Het is voornamelijk statische HTML, er zit wat php bij die bijv een agenda uit een mysql database trekt, veel meer is het niet. Heb nu (met die 1 GHz) nog nooit gemerkt dat het traag gaat, dus het zou nog wel lager kunnen idd.

Ga ik maar wat lezen over P3 en mobo's waar P3 in kan :) */me heeft lang niks meer over hardware gelezen*

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
kresjer schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:45:
Klinkt heel goed; er zit nog gewoon mem (128+128+256 Dimm) in en schijven heb ik zelf nog, en moet ik idd ook nog even op zoek naar voeding. Zouden ze ook niet gewoon 2e hands verkocht worden?
een gewone atx voeding past er eventueel ook wel in, maar ik denk dat een 300W voeding zelf ook meer verbruikt dat een 120W of zo. je moet zelf maar zien wat het je waard is ...

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb zelf sinds kort een Via Epia PD6000 als servertje.
Dat is een 600 Mhz versie die passief gekoeld is. (verstookt in totaal met hd etc ong 20 W)
Die trekt het allemaal prima (http,ftp,samba,cups,firewall, cvs, mail)
Heb er een 80 W externe voeding bij. Zo een met adapter.
512 MB DDR (1 slot op een bordje)
40 GB laptopHD die ik nog had.

PD6000:
600 Mhz fanless
1x DDRslot
onboard video
2x onboard lan (gebruik hem ook als router)
2x IDE
6x USB2
onboard sound, com, lpt

Kosten:
PD6000 129 euro
Voeding 70 euro (met een andere kabel kan hij zelfs zo in de auto aan de sigarettenaansluiting)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Farmerwood schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 15:35:
Heb zelf sinds kort een Via Epia PD6000 als servertje.
Dat is een 600 Mhz versie die passief gekoeld is. (verstookt in totaal met hd etc ong 20 W)
Die trekt het allemaal prima (http,ftp,samba,cups,firewall, cvs, mail)
Heb er een 80 W externe voeding bij. Zo een met adapter.
512 MB DDR (1 slot op een bordje)
40 GB laptopHD die ik nog had.

PD6000:
600 Mhz fanless
1x DDRslot
onboard video
2x onboard lan (gebruik hem ook als router)
2x IDE
6x USB2
onboard sound, com, lpt

Kosten:
PD6000 129 euro
Voeding 70 euro (met een andere kabel kan hij zelfs zo in de auto aan de sigarettenaansluiting)
Deze lijkt me ook wel wat. Ik wil namelijk ook nog zo'n ding in de meterkast hebben. Heb nu zo'n instabiele E-tech router, maar die vind ik niks. Wil er ook een fileserver van maken. En wil dan wel een beetje op de energie van het ding letten, dus dit lijkt me wel een leuk systeempje daarvoor.
Pagina: 1