Toon posts:

[XP] Nieuw systeem, zelfde HDD, nu XP installeren*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In Asrock dual sata2... helemaal geen beeld kan men lezen over de moeilijkheden die kwamen kijken bij het draaiende krijgen van mijn computer. Maar nu draait hij.

Ik heb een nieuw systeem (moederbord + proc + geheugen) onder mijn oude harde schijf gehangen. Nu wil ik dus XP installeren.

Probleem is dat zodra XP in het installatieproces op een bepaald punt komt in "installing devices" hij opnieuw opstart. Dit is meerdere keren gebeurd op precies hetzelfde punt.
Ga ik verkeerd te werk? Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, en vooral hoe ik het meot oplossen?

Dank
Quinten

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Probeer zoveel mogelijk overbodige apparaten af te koppelen (ook onboard LAN-kaart etc!), probeer dan nog eens de installatie te doorlopen, en als die voltooid is, schakel je een voor een de apparaten weer in totdat XP moeilijk gaat doen...

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Alex schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 18:11:
Probeer zoveel mogelijk overbodige apparaten af te koppelen (ook onboard LAN-kaart etc!), probeer dan nog eens de installatie te doorlopen, en als die voltooid is, schakel je een voor een de apparaten weer in totdat XP moeilijk gaat doen...
Ik heb geen idee hoe je onboard dingen moet uitschakelen. Ik snap niet helemaal welke apparaten je bedoelt. Ik heb alleen een Mobo, Proc, Geheugen, Graf. kaart, HDD en DVD-brander geinstalleerd.

Moet ik misschien eerst de CD van mijn moederbord gebruiken voor de drivers? Ik ging er namelijk van uit dat dat pas kan als je XP draaiende hebt, maar misschien heb ik dat wel mis.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Voor sommige drivers heb je inderdaad je moederbord-CD nodig (S-ATA drivers bijvoorbeeld), zodat Windows XP die tijdens de setup al kan gebruiken.
Via het BIOS kan je onboard apparaten uitschakelen.

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb geprobeerd om met "floppy A" (ik heb namelijk geen floppy drive) en "onboard LAN" disabled de boel te installeren, maar dat doet het ook niet.

Een vriend van me zegt : "het kan heel goed zijn dat je HDD (die dus wat ouder is) in conflict is met je nieuwe moederbord." Hij raadt mij aan om een mooie nieuwe HDD te kopen en XP daarop te installeren. Hij zegt dat dat wel moet lukken en dan kan ik daarna mijn oude bestanden daar wel weer opzetten.

Wat vinden jullie van deze raad? Zal dat helpen tegen mijn huidige probleem?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Heb je geen USB stick die je als A: schijf kunt gebruiken?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Topicstarter
uhm, ik kan wel even een USB-stickje kopen. Ik wist alleen niet dat dat kon, een USB stick als A-schijf gebruiken. Kan het daar aan liggen?

Het is wel zo dat de enige optie die ik krijg als ik de CD van mijn moederbord erin stop, een diskette maken is. Als ik zeg dat ik dat niet wil komt er niets anders. Kan ik dat dan doen met een USB-stick? Ik kan natuurlijk ook gewoon een floppy drive kopen, mmaar als het allemaal met USB kan doe ik dat liever.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 09:54 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:19

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 19:04:
Nou, ik heb geprobeerd om met "floppy A" (ik heb namelijk geen floppy drive) en "onboard LAN" disabled de boel te installeren, maar dat doet het ook niet.

Een vriend van me zegt : "het kan heel goed zijn dat je HDD (die dus wat ouder is) in conflict is met je nieuwe moederbord." Hij raadt mij aan om een mooie nieuwe HDD te kopen en XP daarop te installeren. Hij zegt dat dat wel moet lukken en dan kan ik daarna mijn oude bestanden daar wel weer opzetten.

Wat vinden jullie van deze raad? Zal dat helpen tegen mijn huidige probleem?
Ik vindt dat je vrienden je wel snel nieuwe spullen laten kopen. Het is wel een oplossing. Maar het kan ook gewoon met 1 HD.

Je kan ook je HD bij een van je vrienden in hun pc zetten en een backup maken van je bestanden. Daarma je HD weer in je nieuwe systeem zetten en gewoon windows opnieuw installeren waarbij je dan selecteerd om eerst de HD te formatteren.

Verwijderd

je moet een cd maken met die drivers erin, of downloaden. denk niet dat met een usb stikje kunt booten op die pc.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het zou kunnen dat het probleem is dat de oude (geinstalleerde) versie van XP niet goed werkt met een nieuwe versie installeren. Ik had trouwens op "R" (repair) gedrukt geloof ik bij de 2de optie. Dus als de innstallatie al aangeeft welke schijven er zijn, en waar Windows als opstaat, daar heb ik gezegd: "R" de versie die ik al heb. Moet ik dat anders doen ? - dat zou ook kunnen bedenk ik nu.

O o. Ik bedenk nu dat ik altijd 32 bit heb gewerkt. Moet ik een 64-bit versie XP hebben? Ik weet niet of dat bestaat. Volgens wat ik op de website van microsoft zie, vermoed ik dat een 32 bit installatie ook gewoon mmoet werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 10:02:
je moet een cd maken met die drivers erin, of downloaden. denk niet dat met een usb stikje kunt booten op die pc.
Is het probleem dan dat ik nog geen drivers heb geinstalleerd? Installeert XP daarom niet?
En welke drivers bedoel je dan? Ik weet alleen maar de CD van het mobo te bedenken.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je geheugen is denk ik kapot. Dat is nogal vaak het geval als je geheugen nieuw koopt ;)

Draai even memtest86. (www.memtest86.com), dan weet je of het daar aan ligt.

Als je errors krijgt dan kan dat betekenen dat je geheugen niet lekker samen werkt met je moederbord, of gewoon kapot is. MAar het kan ook zijndat je het voltage van je geheugen 1 stapje moet verhogen en dat dan de errors weg zijn. (dit was bij mij het geval)

Daarnaast kan het zo zijn dat je voeding niet stabiel is...

Als je harde schijf herkent wordt door de windows installatie, dan moet je daar gewoon windows op kunnen installeren, lukt dit niet, dan is dit denk ik, zoals ik al zei, een hardwarematig probleem.

En als ik jou was zou ik wel de 64bit-windows installeren, niet dat die andere niet goed werkt, maar met die 64-bit haal je denk ik meer uit jouw processor...

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt toch niet met het geheugen te maken te hebben.
Ik gebruik nu een nog oudere HDD, waar geen OS op staat en daar lukt het wel ! Thx voor alle ideeen.
Pagina: 1