images van de server maken met norton ghost 10.0

Pagina: 1
Acties:

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 01:15
Wij zijn een klein familiebedrijfje met een server waar nauwelijks backups van worden gemaakt. Ik weet bijna niets van systeembeheer, maar weet nog wel het meest van computers af van alle medewerkers. Nu heb ik voorgesteld om middels een externe USB schijf en norton ghost 10.0, een aanschaf die we maar even wild hebben gedaan, backups van de server te gaan maken.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Ik heb geprobeerd om in een werkstation "op afstand" norton images te laten maken, maar ik kan de paden van de server niet eens opgeven. Ik kan nu alleen backups maken van de C: schijf naar de server ipv andersom. Wat voor doms heb ik dan gedaan? Ligt dit nu aan het volgende?

Heb ik de verkeerde editie van norton? Het is ghost 10.0, maar geen 10.0 netware?
Werkt norton niet met windows 2000 server? zoiets had ik gelezen, maar ik ben dus zelf ook nog maar een n00b.
Had ik ghost ergens anders moeten installeren? Op de usbschijf zelf misschien, alleen gaf die installatie me die keuze niet en installeerde direct op C:\.
Misschien het verkeerde formaat? ntfs heb ik en 2 partities, ik las hier wel dat ik beter 2 usb schijven moest laten draaien?
Werkt het alleen als ik de usbschijf aan de server hang? (durf daar helemaal niet aan te zitten)

Ps. ik heb absoluut geen egoïstiche bedoelingen (zeg ik het zo beter), ik heb nazoekwerk verricht maar ik word niet veel wijzer. Ik kan het misschien beter even vragen dan dat ik de werktijd van mijn baas zit te verknoeien. Sorry voor mijn taalgebruik. Groetjes van Jarwo.

Verwijderd

Kan toch niks verkeerd gaan als je een (lege) USB harddisk aan de server hangt? Hij installeert hoogstens de USB Mass Storage driver welke al in Windows 2000 zit, dus daar kan inprincipe niks fout gaan.

Norton Ghost is voor consumenten (alles van Symantec wat onder de Norton naam wordt uitgebracht volgens mij), dus daar zullen ze geen goeie voorzieningen hebben ingebouwd om van netwerkschijven een image te bouwen.

Wat je wel kan doen, is Norton Ghost runnen op de server, en dan de image naar de usb schijf laten schrijven.

Beter is natuurlijk een Tapestreamertje met (geautomatiseerde) backup software :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 16:29 . Reden: typo ]

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 01:15
hartelijk dank voor uw advies.

Het zou beter zijn als ik vanaf de server zelf images ga maken? Ik ben dus alleen bang dat er van de server een kabeltje losschiet of iets dergelijks. De usb ingangen zitten aan de achterkant en de server is nogal groot en zwaar gelocaliseerd in een volle kast.

Maar werken met tapes is dus nog beter? We hebben eigenlijk ook een tapestreamer, een veritas model. Toen de server gloednieuw was (enkele jaren terug) heeft die het een keer gedaan. Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen, dit gaat me echter helemaal boven de pet. Maar het zou een data storage confilct zijn. Echter, de oplossing die zou moeten werken onder physical locations> enable library afvinken. Dit ging niet, omdat het scherm automatisch het vinkje weer terugzet. Omdat we dit toch niet meer snapten zijn er al tijden geen backups meer gemaakt en moet het maar op een andere manier.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Jarwo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:43:
hartelijk dank voor uw advies.

Het zou beter zijn als ik vanaf de server zelf images ga maken? Ik ben dus alleen bang dat er van de server een kabeltje losschiet of iets dergelijks. De usb ingangen zitten aan de achterkant en de server is nogal groot en zwaar gelocaliseerd in een volle kast.

Maar werken met tapes is dus nog beter? We hebben eigenlijk ook een tapestreamer, een veritas model. Toen de server gloednieuw was (enkele jaren terug) heeft die het een keer gedaan. Ik heb geprobeerd het probleem op te lossen, dit gaat me echter helemaal boven de pet. Maar het zou een data storage confilct zijn. Echter, de oplossing die zou moeten werken onder physical locations> enable library afvinken. Dit ging niet, omdat het scherm automatisch het vinkje weer terugzet. Omdat we dit toch niet meer snapten zijn er al tijden geen backups meer gemaakt en moet het maar op een andere manier.
Misschien toch eens beter, als je er een expert bij haalt? Je heeft aan dat je er weinig verstand van hebt. Daarom is het misschien beter voor het bedrijf als je hier een keer iemand voor in huurt die het uit werkt voor jouw?

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33
Je hebt norton ghost Hillbilly at home edition denk ik
dat werkt niet over een netwerk.

maarrre wat is er mis met ntbackup.exe als het niks mag kosten heb je nu al teveel geeld aan ghost uitgegeven.

en ik denk even een professional voor een paar uur inhuren is goedkoper als je hele administratie kwijtraken met risico op een fallissement

[ Voor 27% gewijzigd door AteZ op 14-04-2006 17:26 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Voor server systemen heeft Symantec ook nog 'live state recovery' . Doet vrijwel hetzelfde, maar je kan meer instellen en ook makkelijker terugzetten.
Met Ghost kan je trouwens ook in Windows, dus niet opgestart van CD, images maken.
Mijn suggestie: maak 'on the fly' een image (van C:\), zet die op de datapartitie, trek met een werkstation het image naar dat werkstation, en mik het van daaruit op een USB schijf.

Needless to say dat je dan wel op de console moet werken en dat de server een CD lade heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Pong op 14-04-2006 17:29 ]

Geen Ping, wel Pong

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is dat ding ook nog Domain Controller met Active Directory erop of is het een werkgroep servertje met alleen lokale gebruikers?

Als er AD op staat raad ik je een Ghost ernstig af, of je moet 'm wekelijks gaan maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wat voor server heb je nou draaien? Je hebt het over NetWare, en over Windows 2000 Server, dus wat draai je?
Verder raad ik voor imaging tegenwoordig de producten van Acronis aan, alle Symantecproducten gaan er per nieuwere versie alleen maar op achteruit.
Let op, ook Acronis heeft een verschil tussen server- en workstation!

We are shaping the future

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tja, ik ben bang dat je toch beter een professional erbij moet halen.
Laten we wel wezen : stel je gaat verde rmet prutsen en slaapt elke avond met een fijn gevoel omdat de boel netjes gebackupped word, en bij de eerstvolgden crash blijkt het helemaal niet zo te zijn .. ben je nog verder van huis.

Het handigste voor het Ghost gedeelte lijkt me om even de online chat van Norton te raadplegen (hebben ze vast wel).

Om die USB schijf niet meteen in de prullenbak te mikken : maak iig elke avond lokaal op de server een backup met NTBACKUP.EXE naar een file, en kopieer deze naar de USB disk (en nu maar hopen dat er USB 2.0 op de server zit).

Move SN > SA

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1