[Exchange2003] Migratie van Mercury Mail -> Exchange 2003

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik zit hier met een redelijk complex probleem. Wat achtergrondinfo:
We draaien hier op locatie een redelijk verouderd netwerk. De meeste servers zijn Novell servers, 3.1 en 4.0/4.1. Sommige draaien in Bindery mode, sommige in NDS. Je begrijpt dat deze antieke serverplatforms niet voldoende meer zijn voor een enterprise van pak 'm beet 2500 clients.

We zitten momenteel in een migratie planningsfase. We zijn van plan volledig over te gaan op Microsoft 2K3 servers, en we willen een AD van de grond af op bouwen. Dat is een taak van ons netwerkteam waar ik me weinig mee bezig hou, maargoed...

Mijn probleem betreft de mailservers (ik ben email admin hier). We draaien op het moment 4 Mercury servers die samen 4 email domains bedienen (ci.ft-wayne.in.us en cityoffortwayne.org voor een deel, co.allen.in.us en allencounty.in.us voor een 2e deel). Deze mailservers zijn geintegreerd met de Novell omgeving en alle mailboxen staan op de Novell servers.

Deze servers gaan vervangen worden door Exchange 2003. We weten al dat we een cluster van 2 backend servers gaan gebruiken (eventueel later uit te breiden) en een enkele frontend server in de DMZ (de Mercury servers zitten allemaal in de DMZ).

Wat ik mee zit is de eigenlijke migratie. De mailservice kan niet enterprisewide down zijn voor de duratie van de migratie. Wat dus nodig is is dat Exchange en Mercury een tijdje lang coexistant zijn. Mijn vraag dus: Hoe kan ik Exchange en Mercury laten coexisten?

Mercury, voor degenen die het niet kennen, is een freeware mailserver ontworpen door David Harris, specifiek voor integratie met Novell en Pegasus mail (wij gebruiken het in die setup). De server ondersteunt IMAP, POP, SMTP (en een webinterface, maar die is voor de migratie niet interessant).

Indien het at all mogelijk is, wil ik de mail via de exchange server binnen laten komen, en mailboxen die Exchange niet als lokaal herkent richting de Mercury box gooien. (Zodat ik rustig adres voor adres kan migreren). Ook indien mogelijk, wil ik de oude data via IMAP in Exchange importeren.

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Tips?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Waarom ga je over op Microsoft i.p.v. een upgrade naar Novell Open Enterprise Server i.c.m. GroupWise 7?

We are shaping the future

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alex schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 17:17:
Waarom ga je over op Microsoft i.p.v. een upgrade naar Novell Open Enterprise Server i.c.m. GroupWise 7?
Lijkt me een beetje laat om dat nu nog ter sprake te brengen als er al een AD design en migratieplan op tafel ligt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Idd, de beslissing om op Microsoft over te gaan is al genomen, zelfs voordat ik hier aan de slag ging. Dank U Rolfie voor de info, ik ga eens een testomgeving op zetten om dat eens grondig uit te proberen.

Forget your fears...

Verwijderd

De migratie whitepaper heeft ook nog informatie:
http://www.microsoft.com/...3/library/interopmig.mspx

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
De oplossing is vrij simpel, wij hebben enkele jaren geleden in dezelfde situatie gezeten (we waren ook pegasus mail gebruikers). Laat al je mail op je front-end Exchange server binnen komen, wanneer de betreffende gebruiker een mailbox binnen exchange heeft, wordt die daar afgeleverd. Alle mail die niet afgeleverd kan worden, moet vervolgens doorgestuurd worden naar de mercury servers. Of het mogelijk is om per domain een andere server aan te geven, dat weet ik niet.

Een andere optie is om voor alle gebruikers, die nog geen mailbox binnen Exchange hebben, een contact aan maken die ervoor zorgt dat de mail doorgestuurd wordt naar de juiste server.
Dit zal wel een actie zijn die je moet gaan scripten, met 2500 users :) Maar dat is goed mogelijk.

Come to think of it...we zitten nog altijd in deze situatie, er draait nog altijd 1 mailbox op sendmail omdat het management niet de resources uit wil trekken om een relatief simpele applicatie om te bouwen...

[ Voor 30% gewijzigd door Abom op 15-04-2006 12:22 ]

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Abom, je zat ook met PegasusMercury/Novell -> Exchange? In dat geval wil ik wel ns ervaringen uitwisselen, met name over hoe je mail geimporteerd hebt van gebruikers, en hoe je de migratie exact gedaan hebt... eventuele struikelblokken enzo. Indien mogelijk zat ik zelf ook al te denken, alle mail naar Exchange, en dan voor zover mogelijk, naar de mercury servers. Ik neem aan dat we de MX naar de frontend moeten laten wijzen,,,

Ik begrijp dat het ook mogelijk is om de Mercury boxen te laten blijven draaien? Kan handig zijn ivm mailinglists enzo...

Forget your fears...

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Ben er in een testomgeving successvol mee. Gewoon Mercury alles wat ie niet lokaal heeft blindelings naar Exchange gooien, en van Exchange alles wat niet bekent is voor de domeinen naar Mercury. Verder een loop voorkomen door Mercury niet de baas over het domein te laten zijn en strict routing aanzetten. Alles wat Mercury niet lokaal heeft -> 550 Relaying Denied...

Nu wachten op de Grote Baas (TM) voor de hardware, software en licensies... Duurt nog wel 6 maandjes.

Forget your fears...

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Ik heb in het verleden hetzelfde soort migratie helpen voorbereiden+uitgevoerd.
een aantal stappen:
- gebruikers aanmaken via scripts in AD (csvde, ldifde, vbscript)
- mailboxen aanmaken, zorg voor een dummy recipient policy
- op migratiemoment juiste email adressen inschieten via script (ldifde)
- mailboxmigratie met Uniaccess
- nazorg: een enkele half-corrupte-niet-fatsoenlijk-te-migreren mailbox met pegasusmail via IMAP en "sleur en pleur" overgezet naar Exchange

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Halfcorrupte... ja ik ga vrezen dat we daar zelf ook last mee gaan hebben. Mailboxmigratie met uniaccess, nog niet van gehoord. Ik ga eens googelen.

[Edit] Dat wordt een dure gelegenheid als ik Uniaccess moet gaan gebruiken. Wellicht ga ik zelf maar eens een stuks software maken. De datastructuur van de Pegasus mailfolders is al bekend bij me. Nu nog een Delphi component vinden om PST files te creeren en Aetje is zo klaar...

[ Voor 49% gewijzigd door Aetje op 23-04-2006 14:43 ]

Forget your fears...

• paulhekje
Uniacces van Comaxis is 1 van de weinige tools waarmee je batchgewijs pegasus mail goed kan migreren. Het wordt ook wel onder de naam Transend verkocht
Met de evaluatieversie kun je beperkt testen.
http://www.comaxis.com/ua.htm
http://www.transend.com/products_transend_migrator.asp

[ Voor 24% gewijzigd door paulhekje op 23-04-2006 14:41 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Uniaccess is te duur volgens mn supervisor. Dat wordt dus handwerk via IMAP of programmeren...

Forget your fears...

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 05:16
Sorry hoor maar als je gaat imap-pen etc. gaat je dit aan uren meer kosten dan de licentie van uniaccess.. 10 tot 15 euro per mailbox is namelijk echt niet veel. Het moet wel kosten/baten berekening voor gevoerd worden. En de hoofdprijs lijkt heel veel maar je moet het terugrekenen naar de kleinste basis. Om bijvoorbeeld volledig verzekerd te zijn van geboorte tot dood betaal je 10 euro per dag. das 1 uur werken en de rest mag je verbrassen... valt dus opzich wel mee :)

Verwijderd

de ingebouwde migration wizard van Exchange 2003 stelt je in staat om ofwel pst files van imap mailboxen te maken ofwel direct naar een mailbox in exchange te migreren. Lees de link maar door die ik eerder gepost heb.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
IDD, dat bedoelde ik dus met importeren via IMAP. Dat of ik ga zelf een appje programmeren om de zaak in PSTs om te zetten...

Forget your fears...

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Volgens mij bedoeld wilhelmstroker dat je met dat tooltje een imap mailbox kan uitlezen en een .pst overhoud, en die pst kan je vervolgens weer in je exchange inlezen.

Join the club

Verwijderd

Aetje schreef op donderdag 27 april 2006 @ 01:47:
IDD, dat bedoelde ik dus met importeren via IMAP. Dat of ik ga zelf een appje programmeren om de zaak in PSTs om te zetten...
Lees nou die whitepaper eens en zoek eens wat meer informatie over de migration wizard. Zelf programmeren hoeft niet en naar PST ook niet want de wizard kan direct maiboxen aanmaken in exchange en de mail overzetten :)
The Exchange Server Migration Wizard is a server-based utility that allows administrators to migrate users of other mail systems to Exchange. The Migration Wizard support Lotus cc:Mail and Notes, Novell GroupWise 4.x and 5x, Microsoft Mail for PC Networks, and Collabra Share. The Exchange Server 2003 version of the Migration Wizard also includes support for LDAP directories and IMAP mail servers.

• paulhekje
"support for IMAP mail servers" => moet je wel imap activeren binnen mercury en ik weet niet of dat haalbaar is.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Die is al actief, IMAP wordt gebruikt voor een externe webmail interface at the moment. Alleen weet ik dat die IMAP niet het meest stabiele component van Mercury is. 't is bekend dat het een memoryleak heeft. Maar ook dat is te behelpen. Mercury kan ik nl op een memorystickje zetten en dan importen van 127.0.0.1 bij de user zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Aetje op 27-04-2006 23:04 ]

Forget your fears...

Pagina: 1