Toon posts:

WIFI/WIRED LANPARTY: how to tweak performance?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello

Gisterenavond had ik met 6 vrienden een mini-Lan party gehouden. Ik stond in voor het netwerk en ik bracht een Belkin Wireless G router mee( als ik de mensen van de winkel mag geloven is dit de beste in zijn prijsklasse, beter als een linksys met zelfde mogelijkheden). Er zaten 2 pc's verbonden met de ingebouwde 4poorts switch en de overige 4 wireless. Nu hadden we volgende pc's die speelden:

1X laptop P4 3.0Ghz met HT en 512MB RAM (wifi)
1X laptop centrino 770 2Ghz met 1GB ram (wifi)
1X laptop P4 2Ghz 512MB RAM (wifi)
1X laptop AMD Sempron 2Ghz 512MBRAM (wifi)
1X laptop celeron 1,7Ghz 256MB RAM (wired)
1X desktop P4 2.4Ghz 256MB RAM (wired)

Ga ervanuit dat ze allemaal deftige harddiskspace hebben.

Nu, ik heb me echt goed geamuseerd, maar we zouden in de toekomst met 8 man willen spelen.
De router had ik ingesteld op gewoon DHCP en geen enkele beveiliging, alle firewall features afgezet..ik denk dat die toch maar alles vertragen...?
We hebben omwille van de celeron pc Age of Empires II gespeeld (en niet de 3). Het eerste spel heeft de centrino gehost (dus de pentium M 770) omdat ik dacht dat deze pc het meeste geheugen had.... Dit was geen succes, we hebben op een gegeven moment moeten stoppen. Eerst had het spel de celeron laptop gedropt en nadien ging het spel niet echt beter.
Het tweede spel werd gehost door die laptop met P4 3GHz. Dit ging veeeeeeel beter. Af en toe hingen we wel en zeker naar het einde van het tweede spel toe...(hebben 5 uur aan het tweede spel gezeten:-):-))

De vraag is dus, waar ligt in feite de bottleneck in dit kleine lannetje? Was de centrino laptop niet goed genoeg voor te hosten? Was die celeron laptop gewoon te traag? Was het de router?
Kan er iemand enkele tweaks voorstellen om de performance op te krikken?

Alvast bedankt!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-04 10:02

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Het feit dat je met meer dan 1 speler wireless lan gebruikt is de bottleneck. Dit gaat gewoon nooit goed lopen. Je kan beter voor een tientje een 5 poorts switch halen en alle PC's daaraan hangen.

Als ik thuis via wireless LAN een Counter-Strike Source server maak en iemand anders joined via wireless LAN de server, dan krijgt diegene een ping van 800. En dat is met 2 Intel Centrino laptops en een Linksys WRT54G.

[ Voor 37% gewijzigd door Rhannie op 14-04-2006 16:08 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 07:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is ook niet handig om de game te hosten op een laptop die waarschijnlijk alle energie opties heeft aanstaan. Zeker als je op accu werkt krijg je dan flink vertraging...Ik zou in ieder geval het spel hosten op een wired pc, ik denk dat het dan prima gaat...

Verwijderd

Topicstarter
Hey Paddix,

Dat kan idd wel een belangrijke rol spelen, maar ik heb bij me thuis volgende situatie al een keer met succes voorgehad: Mijn vaste pc connecteerd draadloos met router en draait een dedicated UT server. Ikzelf connecteer draadloos met mijn laptop op het lokale netwerk. Een vriend van me connecteerd van bij hem thuis via het internet op mijn router op mijn dedicated server. En die vriend heeft thuis ook enkel draadloos netwerk.... Het spelen ging goed, ping bedroeg bij hem vaak nog beter als bij mij en hing rond de 50-60....

Verwijderd

Topicstarter
@Mr Gadget:

Ja, die laptops werkten natuurlijk niet op hun batterij he, iedereen gebruikte netstroom!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me plots afvraag: Is een draadloos netwerk zo snel vertraagd als je er met een tweede pc opkomt ?

Verwijderd

Paddixx schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:06:
Als ik thuis via wireless LAN een Counter-Strike Source server maak en iemand anders joined via wireless LAN de server, dan krijgt diegene een ping van 800. En dat is met 2 Intel Centrino laptops en een Linksys WRT54G.
Het probleem ligt niet bij de wifi zelf maar door het gebruik van brakke/slechte wifi apratuur. Ik heb hier zo vraak game server gedraaid op me laptop via wifi (doom3) en dat wekte perfect waarmee men maar een heeft van rond de 30ms van af het i-net.

Als je trouwens alleen de laptops met elkaar hoeft te verbinden via wifi dan zal ik op één laptop als Ad-hoc laaten draaien zonder encrypting (scheelt weer bandbreedte) en de rest er op als cleint.

Verwijderd

Topicstarter
@JC Ken,

Hello,

Dus u zegt dat die belkin router slechte kwaliteit is?
Die centrino laptop heeft een intel 2200 wireless ingebouwde chipset en toen hij hoste was het spel traag...Volgens u dan te wijten aan slechte kwaliteit van de andere netwerkkaarten of van de draadloze router?
Wat raad je dan aan?

Als ik ad-hoc draai, dan moeten ze dus op mijn pc draadloos connecteren en de rest met draad op de poorten van de draadloze router?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:30:
[...]

Het probleem ligt niet bij de wifi zelf maar door het gebruik van brakke/slechte wifi apratuur. Ik heb hier zo vraak game server gedraaid op me laptop via wifi (doom3) en dat wekte perfect waarmee men maar een heeft van rond de 30ms van af het i-net.
Als ik in m'n eentje op het wireless netwerk zit, kan ik alles doen wat ik wil zonder hoge pings. Als ik een server maak en er joinen mensen via het internet (dus niet via hetzelfde wireless netwerk), dan hebben die allemaal nette pings. Als ik een server join, dan heb ik een ping van minder dan 10 ms. Maar als er iemand via het wireless netwerk joined op mijn server, dan krijgt diegene een ping van tegen de 800 ms. Ook als je met z'n tweeen op het internet gaat gamen via het wireless netwerk, dan heeft er 1 een ping van 5 en 1 een ping van meer dan 500.

Dit gebeurde trouwens met meerdere routers die ik heb getest, zoals Zyxels, Linksys en Sweex.

[ Voor 8% gewijzigd door Rhannie op 14-04-2006 16:46 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 07:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:14:
@Mr Gadget:

Ja, die laptops werkten natuurlijk niet op hun batterij he, iedereen gebruikte netstroom!
Maar dan kunnen ze alsnog in energiebesparende stand staan...Bij mijn laptop stond standaard iets aan waardoor de verbinding trager werd...wired werkt sowieso beter...

Verwijderd

@Paddixx
Dan zou ik ze direct terug brengen.
Een goede accespiont mag daarmee geen probleme hebben. Zelf ben ik bezit van een asus wl500g waarbij het voor de i-net verbinding niet uitmaakt of je wifi / UTP kabel gebruikt.

davito,
Ik zeg niet Belkin Wireless G router slecht is. Probeer maar eens met een laptop in wifi host mode en kijk of dat beter werkt. Veder is het handig om encrypting uit te zetten omdat het bandbreedte vreet, ondersteuning voor wifi B netwerk uit en forceren naar 54Mbit only.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

De bandbreedte van de wireless connectie (maximaal 54 mbit) moet worden gedeeld door alle 4 de wireless hosts.
Dit zorgt al voor een afname van de wireless performance en in combinatie met een spel waar packetdrops niet goed worden getolereerd kan het best voorkomen dat daardoor clients worden gedropped.

Verwijderd

Topicstarter
Tips tot nu toe op een rijtje

Voor een Lokale (lees: zonder internetacces) Draadloze LAN-party met gebruik van een draadloze wireless G router(ik heb nu zo'n ding, dus ik wil het wel gebruiken en liever niet 1 laptop in host mode, die zal het ook wel zwaar krijgen kwa bandwith me dunkt) komen volgende zaken van pas:

1. Zet in de router alle encryptie uit (dus niets van webkey).

2. Doen er laptops mee, kijk dan na of ze niet in 'energiebesparende' modus (ik denk dat het energieschemas zijn) staan, ookal heb je ze op netvoeding aangsloten.

3. Forceer in de draadloze router wireless g verbindingen zodat je de router niet moet laten switchen tussen g en b (11 en 54).

Over die laptop als host gebruiken he, als je nu elke laptop een vaste ip geeft in wifi en die ene laptop dan ad-hoc laat draaien, dan kan je beter/sneller games spelen lokaal dan met een router die gemaakt is om draadloze verbindingen te maken en ip's uit te delen???

Is het trouwens beter van een DHCP te draaien of kan beter iedereen een vast ip hebben?

Verwijderd

Vaste IP is beter, en voordeel van Wifi host op laptop draaien is dat één apparaat minder verbonden is met het wifi netwerk wat weer bandbreete scheelt.

BTW. Wifi 54Mbit is in pratijk zoner encrypting 30Mbit/s / 8 = 3,75Mbit. Lijk mij meer dan genoeg aangezien je de game ook over i-net kan spelen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25

BCC

30Mbit/s / 8 = 3,75MByte/s is denk ik wat je bedoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 14-04-2006 18:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

8 van 8 computers/gebruikers.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:41:
@JC Ken,

Als je trouwens alleen de laptops met elkaar hoeft te verbinden via wifi dan zal ik op één laptop als Ad-hoc laaten draaien zonder encrypting (scheelt weer bandbreedte) en de rest er op als cleint.
Hier ga je de mist in. Met een ad-hoc netwerk kan je alleen 2 pc's aan elkaar koppelen. Je kan niet 1 met meer koppelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mishmash op 15-04-2006 10:56 ]

Verwijderd

Dat wist ik niet, maar hoe is het dan mogelijk om een laptop als accespiont te gebruiken ?

Verwijderd

Topicstarter
Tips tot nu toe op een rijtje (update)

Voor een Lokale (lees: zonder internetacces) Draadloze LAN-party met gebruik van een draadloze wireless G router komen volgende zaken van pas:

1. Zet in de router alle encryptie uit (dus niets van webkey).

2. Doen er laptops mee, kijk dan na of ze niet in 'energiebesparende' modus staan, ookal heb je ze op netvoeding aangesloten.

3. Forceer in de draadloze router wireless g verbindingen zodat je de router niet moet laten switchen tussen g en b (11 en 54).

4. Geef elke pc een vast ip-adres, zet de DHCP-server af.

Vraagje1: als je wireless G forceert en de kwaliteit van de verbinding neemt af naar 24mbit (of lager), kan het dan voorkomen dat er clients zullen gedropt worden?

Vraagje2: als er nu nog vier pc's via de ingebouwde switch connecteren met draad, trekt dit de performance dan naar beneden of juist naar boven?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2006 14:30 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 10:58:
Dat wist ik niet, maar hoe is het dan mogelijk om een laptop als accespiont te gebruiken ?
Dat is mogelijk met alternatieve software... Maar dan is het geen Ah-hoc meer.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb trouwens slechte ervaringen met Belkin en Intel wlan kaarten.
Erg driver-gevoelig in ieder geval. Een andere (recentere of juist oudere) driver kan soms veel schelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb gister eens lopen klooien met Frame Bursting. Als ik dit aan zette, waren spellen online een stuk speelbaarder geworden. Als ik met 2 laptops op een internet server van Counter-Strike Source joinde, hadden ze allebij een ping van rond de 30 (op een server waarop iedereen een ping van rond de 25 had) en een loss die tussen de 2 en 10 lag. De loss zakte meestal naar 0 als bij 1 van de 2 laptops de speler dood was. LAN was echter wel een ramp, want dat was bij spellen als C&C Generals een diashow geworden.

Maar je zou kunnen kijken of jouw Belkin router die functie ook heeft.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
We hebben omwille van de celeron pc Age of Empires II gespeeld
Dit spel speel ik vrij vaak met een 4 tot 6 personen. Tussen de pc's die wij gebruiken zitten drie P3's waarvan 1 maar een 500Mhz laptop is, dat is alleen in de eindfase een probleem als iedereen op de 200ventjes zit, dan gaat het spel wat vertragen. Wij gebruiken zelf d-link wirelesskaartjes/router en dat werkt altijd gewoon perfect.
Het netwerk + cpu verkeer kan je bij Age-of-empires-2 eenvoudig verminderen door geen Giants maps te gebruiken maar large( 8 ), en het aantal mannetjes te limiteren op 150.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus, het netwerk zal niet in performance dalen als er een trage pc tussen zit, of is dit erg spelgebonden?

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het bijvoorbeeld uit in snelheid dat je een RTS speelt of een 3Dshooter?

Ik dacht dat je voor het laatste altijd een hogere ping nodig hebt....
Pagina: 1