Fictief netwerk voor een basisschool.

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-07 17:47
Het is de bedoeling dat ik een advies ga maken voor een basisschool voor PO van informatica.
Ik weet dat jullie geen huiswerk maken, maar ik hoop dat dit wel mag...

Ik moet voor een fictieve basisschool een netwerk aanleggen. In het netwerk komen 32 pc's verdeeld over 16 lokalen. De bekabeling is al aanwezig, er lopen naar ieder lokaal 2 kabels die bij de server-ruimte uitkomen. In de server ruimte moet een switch komen en een server.

Alle computers in het netwerk moeten toegang hebben tot internet. Nu weet ik dat dat gaat via een router en de switch, maar kun je hier gewoon een huis-tuin-en-keuken-router voor gebruiken? En moet ik daar dan een speciale switch voor hebben, of kan dit met iedere willekeurige netwerkswitch?

Wat voor router heb ik nodig en wat voor switch? Bij welke winkel kun je deze dingen kopen?

De leraren moeten het internetgebruik van de leerlingen kunnen controleren, welk programma is daarvoor geschikt?

Ik weet nog niet of er een fileserver of iets dergelijks nodig is, maar als ik dat weet, zal ik nog enkele vragen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Alhoewel je een hele grote kans hebt dat dit topic wordt gesloten zal ik toch maar proberen je vraag te beantwoorden.

Allereerst heb je natuurlijk een router/modem nodig die je internet verbinding aankan.. Aangezien het een school is hebben die toevallig een Surfnet verbinding of gewoon een normale ADSL verbinding.. analoog of ISDN etc..

Met andere woorden wat voor een internetverbinding.

Een router/switch kan je idd op erg veel plaatsen kopen maar het is weer helemaal afhankelijk van wat jij wilt. Je kan er een huis/tuin switch van 48 poorten of 2x 24 neerzetten maar wil je dat die switch managed is? en zoja wil je dit kunnen doen via een simpel webinterface of wil je graag via een commandprompt werken?

Houd er ook rekening mee dat de meeste huis en tuin switches bijvoorbeeld wel 12 of 24 poorten van 100MB full duplex hebben maar dat wanneer deze dit allemaal gaan doen je performance dramatisch zal dalen, dus hoeveel moet je "backplane" aankunnen...

Wil je alleen dat de gebruikers kunnen internetten of wil je ook dat je remote kan inloggen op het schooldomein (VPN)

met andere woorden iets meer uitleg :)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Justin_Time schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:35:
Alhoewel je een hele grote kans hebt dat dit topic wordt gesloten zal ik toch maar proberen je vraag te beantwoorden.

Allereerst heb je natuurlijk een router/modem nodig die je internet verbinding aankan.. Aangezien het een school is hebben die toevallig een Surfnet verbinding of gewoon een normale ADSL verbinding.. analoog of ISDN etc..

Met andere woorden wat voor een internetverbinding.

Een router/switch kan je idd op erg veel plaatsen kopen maar het is weer helemaal afhankelijk van wat jij wilt. Je kan er een huis/tuin switch van 48 poorten of 2x 24 neerzetten maar wil je dat die switch managed is? en zoja wil je dit kunnen doen via een simpel webinterface of wil je graag via een commandprompt werken?

Houd er ook rekening mee dat de meeste huis en tuin switches bijvoorbeeld wel 12 of 24 poorten van 100MB full duplex hebben maar dat wanneer deze dit allemaal gaan doen je performance dramatisch zal dalen, dus hoeveel moet je "backplane" aankunnen...

Wil je alleen dat de gebruikers kunnen internetten of wil je ook dat je remote kan inloggen op het schooldomein (VPN)

met andere woorden iets meer uitleg :)
Ik mag er van uitgaan dat ze een normale ADSL-verbinding hebben.

Okee, ik ben totale noob, maar wat is het verschil tussen een managed switch en een niet managed switch? En wat is het nut ervan voor een schoolnetwerk? Ik mag er van uitgaan dat op die schools geen rare dingen nodig zijn en dat niemand aan het netwerk gaat prutsen zodra het ge-installeerd is.

Op de vraag of de gebruikers alleen hoeven te kunnen internetten of ook nog moeten kunnen inloggen op het netwerk, heb ik nog geen antwoord gekregen van mijn inf. leraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 14:34
Heb je geen boeken die je eerst door moet lezen?

Overigens moet je ook het budget dat je 'krijgt' in je achterhoofd houden. Iets wat erg belangrijk is voor een (basis)school. Tevens zou je eventueel kunnen denken aan een simpel servertje i.p.v. een router die je ook kan inzetten voor andere taken (caching-)proxy (als ze een trage internet verbinding hebben voor 32 pcs), content-filter, virus/spam etc.

Edit: je zou nog verder kunnen gaan... centrale profielen, rechten 'groepen' om scholieren te beperken, backups, veilige opslag van documenten, software installeren, via het netwerk de pc's voorzien van een verse installatie etc etc

[ Voor 24% gewijzigd door Icey op 14-04-2006 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg eerst ervoor dat je precies weet welke eisen(requirements) worden gesteld aan het netwerk voordat je gaat beginnen.

Je wil gaan inloggen op het netwerk, dan kan je het beste een Domain controller neerzetten waarbij je gelijk group policy`s aanmaakt zodat leerlingen niets op de pc`s aan instellingen kunnen verkloten. Waarschijnlijk zal jij elke keer moeten komen opdagen om het probleem weer te verhelpen. Probeer na te gaan welke verbinding ze hebben, zodat je ook kan nakijken welke soort router je kan neerzetten.
Hoe moet de controle te werk gaan? is het content blocking (18+ pagina`s blokkeren) of het overnemen van een scherm?. Bij het 2e geval heb je meerdere pakketten waarbij ik je VNC aanraadt (gratis), speel er even mee voordat je het gaat integreren zodat je een uitleg kan geven aan de leraar die het gaat gebruiken.

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Ok ik begrijp dat jullie me niet verder kunnen helpen als ik niet precies de eisen weet, maar de communicatie met de docent op dit moment is dood.

Als ik er even van uit ga dat ze alleen internet nodig hebben, wat voor router en switch heb ik dan nodig.

Het is de bedoeling dat er een programma aanwezig is op 1 pc waarmee de internetrestricties van alle andere pc's ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je switch zal iig (aantal_pcs+2) poorten nodig hebben (1 voor server, en 1 voor router).

mja internetrestricties. Definieer!

ik denk aan een router met iptables erop?
als je een servertje hebt met 2 nic's en linux ofzo dan kan dat prima zonder losse router.
dan kun je de firewall beheren met ssh vanaf 1 box.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Ik bedoel het niet kunnen bezoeken van bepaalde sites.

Ik heb geen idee wat voor router ik moet nemen. Op zich is het budget niet zeer beperkend, maar wat voor routers worden voor netwerken van dit formaat gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40
De meeste scholen hebben een gratis Xs4all verbinding met een 510i modem. Oftewel hier zit al een router in. Waar jij nog voor moet zorgen is een switch met 32 aansluitingen voor de pc's, 1 voor de server, 1 voor de router, en wat extra voor eventuele netwerkprinters en accesspoints.

Wat wij op scholen neerzetten is een hp switch met als router een netscreen. Hier zit AV en contentfiltering in.

Ga eerst achter het budget aan zou ik zeggen. Scholen van tegenwoordig hebben niets tot weinig meer uit te geven aan ict!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Budget voor server, switch en router is ongeveer 5000 euro.

Door die #&!(^#- leraar weet ik nog niet of er een inlogsysteem of fileserver nodig is, maar daar ga ik achter aan.

Op de basisschool is nog GEEN router aanwezig, die moet aangeschaft worden. Wat voor switch moet het nu precies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik snap alleen niet waarom wij jou huiswerk moeten maken? Krijgen ze tegenwoordig op scholen geen les/boeken/uitleg meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Ik snap ook niet volledig waarom dit niet onder de huiswerkpolicy valt, heb je een probleem, dus heel specifiek, dat je bijvoorbeeld een ingewikkelde constructie oid moet maken, en dat voegt wat toe, dan kan ik het me voorstellen. Maar op dit moment wacht je net zolang en post je net zo vaak in het topic totdat anderen het voor je aan het oplossen zijn, dat lijkt mij gewoon plat gezien je huiswerk laten maken. (en daar is got niet voor)

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
Heerlijk, al die surrogaatmoderators. Of je assisteert hem of je houdt je klep, imho. Jullie hebben zero authoriteit hier en als er iets mis is met het topic dan horen we dat wel van de crew.

Daarnaast is een duwtje in de juiste richting wss. wat de TS nodig heeft. Ik hoop dat dit topic open blijft omdat het behoorlijk interessant is om te zien hoe je zoiets kan aanpakken met een klein budget. (en dus alle corporate mumbo jumbo zoals dure CISCO routers als optie wegvalt)

Dit topic valt buiten de boot bij andere onderwerpen.. het is immers geen thuisnetwerk en ook geen bedrijfsnetwerk met 400+ clients.

My 50 cents ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Frash op 14-04-2006 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Frash schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 18:25:
Heerlijk, al die surrogaatmoderators. Of je assisteert hem of je houdt je klep, imho. Jullie hebben zero authoriteit hier en als er iets mis is met het topic dan horen we dat wel van de crew.
Jou toon bevalt mij niet echt.

Persoonlijk vind ik dat je met jou reactie exact hetzelfde doet... Daarbij had ik (en andere) hem al duidelijk de goede richting op gestuurd. De topicstarter wacht nu alleen nog maar totdat wij het exacte antwoord op tafel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-08 15:46
In ieder geval moet je oppassen met wat je als server wegzet, ik heb pasgeleden een presentatie van een soortgelijke opdracht meegemaakt, er waren echt mensen die de goedkoopste Dimension (Desktop dus) als server willen inzetten, met maarliefst 256 MB geheugen. (!)

Een server stelt heel andere eisen dan een workstation, denk aan backup, OS, moet hij rackmountable zijn, welk OS wil je erop draaien, etc. etc.

(Overigens raad ik je voor het OS Novell aan, aangezien die hele goede onderwijsdeals hebben, heb ik tenminste van horen vertellen)

Wat de switch betreft: kies je voor goedkoop en onbekend, of voor iets duurder maar wel bekend? Voordeel van een onbekend merk: het is goedkoper, nadeel: wat als er iets mis is, en je hebt support nodig, maar de fabrikant is failliet? Dan zit je daarmee.
Unmanaged wil volgens mij zeggen dat het aansluiten is en je bent klaar, maar dan kun je ook geen configuratie doen (denk aan bandbreedtebeperking). Dat kun je met managed wel.

Je kunt een Linux-machine inzetten met daarop ClarkConnect voor je internetverbinding, deze komt standaard met proxyserver en contentfilter, geknipt voor jouw doeleinden denk ik zo...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Het probleem is dat mijn leraar informatica ons "zelfstandig" een opdracht wil geven enzo, en hij vind t dat je het dus eigenlijk helemal zelf uit moet zoeken.

Het is niet de bedoeling dat we het daadwerkelijk gaan installeren enzo, we moeten alleen een advies geven qua hardware. Onze leraar gaat ervan uit dat je dat allemaal op internet kunt vinden.

Maar aangezien ik geen enkele ervaring heb met netwerken (buiten een routertje thuis), had ik geen idee hoe ik een bijvoorbeeld meerdere pc's dan er in de router passen aan internet te hangen.

Dat weet ik nu dus wel.

Maar in principe is voor een school-netwerk dus geen managed switch vereist? De school stelt geen eisen als mogelijkheid tot bandbreedte-beperking... En wat voor router moet ik nu hebben? Een sitecom zoals je die thuis gebruikt of een Cisco van 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
voor een school gebruik je ook gewoon a-merk voor servers en switches. HP heeft bijv. levenslange garantie op switches.

Als OS neem je windows. Via APS it diensten heb je licenties en kost geen drol. De meeste educatie software wordt geschreven voor een windows omgeving,

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Hmm, als OS heb ik voor de leerling pc's Windows Pro gekozen.

Door enorm slechte communicatie weet ik nog steeds niet of er een server nodig is en wat die moet doen.

Maar als dit een server moet zijn waarop iedereen een eigen partitie-tje heeft en alleen die persoon en de hoofdbeheerder daarbij kan, wat voor soort OS moet er dan op de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Voor een fileserver heb je de keuze uit Windows en NetWare (en Linux komt om de hoek kijken).
Mijn ervaring is dat Windows (Server 2003 i.c.m. Active Directory) heel snel is opgezet, maar de kans op 'ff de server als workstation gebruiken' wordt ook groter, en het risico op fouten dus ook.

Met Novell NetWare (6.5 inmiddels) heb je een iets steilere leercurve, maar NetWare is wel een veel stabieler serverplatform dan Windows. Verder kun je met één NetWare-server veel meer gebruikers aan dan met een Windows-server. (Zie ook de Case Studies op Novell.com, bijvoorbeeld een bank in de VS die van 20 Windows-servers naar 2 NetWare-servers is gegaan.)

Ook niet onbelangrijk: support. NetWare 6.5 wordt nog minstens t/m 2015 ondersteund, tegen die tijd is Windows Server 2003 allang End Of Life-software.

Op mijn website heb ik een whitepaper van Novell staan die NW6.5 met WS2K3 vergelijkt, die vind je hier.

De meeste apps worden inderdaad geschreven voor Windows, maar dan hebben we het wel over apps zoals Encarta, de echte serverapps (denk aan je virusscanner en e-mailoplossingen) zijn er ook nog steeds voor NetWare (Norman en ARCServe bijvoorbeeld)

[ Voor 31% gewijzigd door Alex) op 14-04-2006 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Alex schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 20:43:
Voor een fileserver heb je de keuze uit Windows en NetWare (en Linux komt om de hoek kijken).
Mijn ervaring is dat Windows (Server 2003 i.c.m. Active Directory) heel snel is opgezet, maar de kans op 'ff de server als workstation gebruiken' wordt ook groter, en het risico op fouten dus ook.
Mee eens. altijd goede hardware voor een server gebruiken en geen afgedankt peeceetje oid.
Met Novell NetWare (6.5 inmiddels) heb je een iets steilere leercurve, maar NetWare is wel een veel stabieler serverplatform dan Windows. Verder kun je met één NetWare-server veel meer gebruikers aan dan met een Windows-server. (Zie ook de Case Studies op Novell.com, bijvoorbeeld een bank in de VS die van 20 Windows-servers naar 2 NetWare-servers is gegaan.)
De max users van netware of w2k3 is niet van toepassing voor een school. Stabiliteit van Windows is ook perfect, dus ik vind dit nou nog geen voordelen tov Windows.
Ook niet onbelangrijk: support. NetWare 6.5 wordt nog minstens t/m 2015 ondersteund, tegen die tijd is Windows Server 2003 allang End Of Life-software.

Op mijn website heb ik een whitepaper van Novell staan die NW6.5 met WS2K3 vergelijkt, die vind je hier.

De meeste apps worden inderdaad geschreven voor Windows, maar dan hebben we het wel over apps zoals Encarta, de echte serverapps (denk aan je virusscanner en e-mailoplossingen) zijn er ook nog steeds voor NetWare (Norman en ARCServe bijvoorbeeld)
Denk ook even aan Ambrasoft, Zwijsen software als veilig leren lezen, Esis van Rovict en ga zo maar door. Het is heel leuk om alternatieve software te verzinnen voor Windows op een basisschool, maar je haalt een hoop ellende op je hals voor de installatie van educatieve software.

Gambr0 :

Vraag eerst de volgende dingen eens af :
- Wat voor internetverbinding hebben ze met wat voor modem/router
- Wat voor server hebben ze of wat voor één gaan ze gebruiken
- Wat voor software gaan ze draaien op de server/werkstations
- hebben ze een backup nodig
- Hebben ze een UPs nodig
- Hebben ze al APS licenties

Oftwel. zorg dat je eerst inventariseert en bouw hierop weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57
Gezien het niveau van je vragen (al ken ik uiteraard niet de precieze opdracht) krijg je waarschijnlijk een 6 voor een switch met een ADSL-modem, een 7 als je het routen door een pc laat doen die meteen proxy speelt en ergens tussen een 8 en een 10 als je er een domein, fileserver, printen, authenticatie etc bij sleept.

Een managed switch, 48 poorten met 2x gigabit kost (even ruim) 1000 euro, twee servers met 2x 160gb in raid1 (hardware), 2gb ram en een enkele processor (evt met ruimte er een 2e bij te doen, of up te graden naar dual core) moet voor 3500 euro makkelijk lukken. Op de ene server zet je Windows Server 2003 (Met educatieve licences moet dat makkelijk lukken binnen die 3500 euro), dit wordt je domeincontroller, op de andere zet je Debian ofzo, dit wordt je router. Nog een tapestreamer erbij voor de backups en je hebt dat vak ook weer gehaald :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Novell is liever voor het onderwijs geloof ik, en op de router ben je met ClarkConnect snel klaar, je hebt dan vanaf een webinterface de volledige controle over je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonnetje schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:27:
Denk ook even aan Ambrasoft, Zwijsen software als veilig leren lezen, Esis van Rovict en ga zo maar door. Het is heel leuk om alternatieve software te verzinnen voor Windows op een basisschool, maar je haalt een hoop ellende op je hals voor de installatie van educatieve software.
Esis, nee... trauma's :'( :/
De mensen van Rovict kunnen NIET programmeren! Echt zo enorm amateuristich en vol bugs. Veel te veel rechten instellingen aanpassen omdat hun software slecht geschreven is.
[/offtopic]

Ik vind dat de scholen hun kop eens uit het zand moeten halen, en al de makers van die *** software eens een flinke "draai om de oren" geven. Anders blijf je natuurlijk nog JAREN steken op de "verplichte" Windows omgeving, omdat anders je software niet werkt.

Install dan Linux met WINE, maar dat is te moeilijk voor de scholen. Niet voldoende geld (goeie sysadm's zijn duur, en een goedkope kent vaak geen linux), dus ik vind het niet de schuld van de scholen, maargoed dat doet er nou niet toe.
[/semi-offtopic]

Kijk idd naar APS IT Diensten, met hun licentiesysteem. Dat werkt goed, en is erg goedkoop. Verder wil je "leerling pc's" niet in een leerkrachten netwerk hebben, dus koppel het nooit aan elkaar (behalve via een goeie firewall zoals bv een Cisco PIX).

Monitoren wat leerlingen doen is makkelijk te maken, er zijn bergen opensource programma's waar je netwerken mee kan monitoren. Denk bijvoorbeeld aan Ethereal. Als de default gateway een "server" is die alles monitored en zorgt dat de leerlingen ook bepaalde services niet kunnen benaderen zit je al redelijk dicht. Misschien een goeie protocol analyzer zoeken, al heb ik daar zelf niet zo veel ervaring mee.

En als er leerlingen op werken, kijk dan ook eens naar reborn kaartjes. Dat is ook erg handig om te verwerken. Dan is de kans een stuk kleiner dat leerlingen een pc "echt" om zeep helpen.

/me is 2.5 jaar systeembeheerder op een (basis+middelbare zmok)school geweest.
Ja die mensen zitten echt met hun kop in het zand qua IT, dat is de reden dat ik weg ben. Maargoed een lang verhaal ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Bij mij op school zijn de leerling- en personeelsmachines gewoon allemaal gekoppeld, dat werkt zonder problemen. 1000 gebruikers op één server (NetWare 6.5), alle machines ook binnen dezelfde range (192.168.0.x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 17:29

Sjod

Ik ben goed luisterend

Als je ze alleen een advies hoeft te geven, zou ik de scholen een kant en klaar oplossing adviseren. Zoals Peulenschil, Netwijs, Qlict en Skool.

Dit zijn systemen die de ICT coordinator zelf kan beheren, zoals werkstations herinstalleren met 1 druk op de knop. Software toekennen per profiel, een Schil, contentfilters etc. etc.
Het is te duur voor een school om iedere keer een specialist in te huren, en dat is met bovenstaande veel minder vaak nodig.

Novell wordt niet echt gebruikt op PO scholen, daarintegen zweren heel veel VO scholen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Alex schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 23:46:
Bij mij op school zijn de leerling- en personeelsmachines gewoon allemaal gekoppeld, dat werkt zonder problemen. 1000 gebruikers op één server (NetWare 6.5), alle machines ook binnen dezelfde range (192.168.0.x)
handig ... dan zijn er maximum 252 pc's en geen managed switches ...?
(*.0 = netwerk, *.1 = server,,*.254 = router ofzo en *.255 = broadcast ....
tss *.2 tem *. 253 = pc's -> vrij logisch dat dat door 1 server geregeld kan worden :-) )

Maar da's offtopic.

ontopic:

Als het de bedoeling is dat je het zelfstandig doet, heb je hier al redelij kwat info natuurlijk, en er kan redelijk wat gevonden worden via google hoor.
Verder is zoals ergens hiervoor ook al werd gezegd: met hoe meer je zelf rekening houd, hoe hoger te punten ...
hoe meer de docent voor je moet oplossen, hoe lager je punten...

Dus denk zelf even hoe jij het wel in het echt zou doen ?
met router of met linux-server/router ?
windows domein-server(s) ?

zulke vragen heb je ook als je als systeembeheer een netwerk moet gaan op- of herinrichten en dan is het ook gewoon je logisch verstand volgen en wat googlen naar voorbeelden enzo.
(hier zijn genoeg topics vindbaar bij "netwerken" of "systeembeheer" ...)
Pagina: 1