Open-source webplayer gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:59
Hallo,

ik ben voor een project op zoek naar een open-source webplayer. Het doel is om filmpjes van enkele mb's op websites te kunnen vertonen / streamen, eventueel met playerfuncties zoals play, pauze, stop.
Bijvoorbeeld zoiets als quicktime of wmp, maar dan open-source.
De filmpjes moeten ook bekeken kunnen worden in andere browsers en met andere OS'sen.

Nu is er bijvoorbeeld wel xvid, maar om dat af te spelen is er nog steeds vaak software nodig van closed-source (bestaat dat woord?) Of de xvid-player, maar is die te integreren in een website?

Ik heb gezocht op google met termen als open-source, open source, webplayer, en diverse combinaties daarvan. Dit leverde niet heel veel op.

Op GoT kwam ik de onderstaande link tegen http://osswin.sourceforge.net/#mediaplayv waar diverse open-source mediaplayers staan. Maar mij wordt niet helemaal duidelijk of die ook in een website te integreren zijn.

Overigens lijkt mij een groot nadeel van open-source dat je bij een player uitkomt die bijna niemand op zijn pc heeft staan. Zie ik dat goed, en zijn er open-source players die dat probleem minder / helemaal niet hebben?

Mijn kennis op dit gebied is nog niet zo heel groot, daarom jullie hulp gevraagd.

Bij voorbaat dank :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
Iets met flash al bekeken? Niet helemaal open source, maar wel user wide

[ Voor 47% gewijzigd door simon op 14-04-2006 14:02 ]

|>

• Stefangrp
Heb ik al naar gekeken ja. Flash is zeker interessant, maar zoals je zelf al aangeeft niet open-source. En dat heeft (gezien de financien) toch wel de voorkeur...

[ Voor 4% gewijzigd door Stefangrp op 14-04-2006 14:06 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Simon schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:02:
Iets met flash al bekeken? Niet helemaal open source, maar wel user wide
Zeer vervelend om dan die clipjes te downloaden, omdat je enkel een SWF tegenkomt in de broncode, ERG vervelend :p
En heb je dan uit je cache het filmpje, is het nog raden welke extensie het heeft. En verschrikkelijk als het dan nog in SWF is ook. Waarom? Omdat ik recentelijk had dat bij elke keer dat ie opstart of je klikt in het beeld, er een pop-up kwam naar de maker.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Al eens gekeken naar een oplossing met google.video ? Ik zie regelmatig sites die google video geintegreerd hebben, scheelt je nog eens bandbreedte ook :)

ik zag twee beren fout parkeren....

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 12:53

terabyte

kan denken als een computer

Stefangrp schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:01:
Overigens lijkt mij een groot nadeel van open-source dat je bij een player uitkomt die bijna niemand op zijn pc heeft staan.
Dat heeft 0,0 met het open-source zijn van de player te maken.

Je maakt een filmpje in een bepaald (open) formaat die door elke willekeurige player weergegeven kan worden. Het is dom om je te richten op 1 player, je dient ervoor te zorgen dat je een formaat kiest die door zoveel mogelijk players bekeken kan worden.

Ik bedoel, ik gebruik kmplayer (waar waarschijnlijk niemand ooit van gehoord heeft) ondank dat niemand van kmplayer gehoord heeft kan ik wel gewoon filmpjes bekijken, tenzij men hardcoded instelt dat Windows Media Player gebruikt MOET worden (dan moet ik even 'hacken' maar meestal is het de moeite niet waard).

Samenvatting: de player is niet relevant, het formaat van het filmpje wel.

• Stefangrp
Mizitras schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:06:
Zeer vervelend om dan die clipjes te downloaden, omdat je enkel een SWF tegenkomt in de broncode, ERG vervelend :p
Het is niet de bedoeling dat er opgeslagen wordt, alleen kijken mag ;)

Google Video gaat geen optie zijn bij de hoeveelheden die we nastreven ;) Een dedicated server gaat er zeker wel aan te pas komen. Weet niet of Google zo blij is als we hen als server gebruiken :+

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41
Zo'n flash player is toch zelf te ontwikkelen, kost niet zo veel.

|>

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Voor Flash kun je gebruik maken van bijv. FlowPlayer. Een OSS Flash-dingtje voor .flv bestanden. Die .flv bestanden kun je maken met FFMPEG (OSS, maar gebruik wel recente build).

Een andere optie die ik ook gebruikt heb is MediaFrame.org. Dat is een Java-based MPEG4/AAC player. Helaas lijkt er nu verdraait weinig ontwikkeling in te zijn :( En het is wat kritisch in het formaat: het MOET een MP4-container zijn, video MOET dus MPEG4 (asp?) zijn, en audio MOET AAC zijn. Alles is wel te maken met FOSS, het is alleen ff zoeken naar de juiste tools. Maar ook hier kom je al een eind met een recente FFMPEG build.

• Stefangrp
Misschien een wat stomme vraag.. Maar stel dat de FlowPlayer gebruikt wordt, kan de huis-tuin-en keuken-internetten dan ook de filmpjes bekijken zonder dat ie wat moet downloaden?

• terabyte

terabyte

Stefangrp schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:27:
Misschien een wat stomme vraag.. Maar stel dat de FlowPlayer gebruikt wordt, kan de huis-tuin-en keuken-internetten dan ook de filmpjes bekijken zonder dat ie wat moet downloaden?
De Flash-player...

Die onder Linux nog steeds een versie achter loopt omdat Macromedia Linux niet echt serieus neemt: zie hier de nadeel van de dominantie van (closed source) Flash

Eerlijk gezegd snap ik het probleem met Xvid niet. Als de codec is geinstalleerd (Dat is niet moeilijker dan de Flash player installeren) dan kan iedereen met elke willekeurige webplayer je Xvid filmpjes afspelen. Daar heb je echt geen speciale Xvid player voor nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door terabyte op 14-04-2006 14:37 ]

• Fuzzillogic
Ga er maar vanuit dat de gemiddelde internetter nooit van xvid of mpeg4 gehoord heeft. Als je wilt dat filmpjes makkelijk en zonder fuss op alle browsers gespeeld kunnen worden, dan is Flash of Java toch de beste manier, imo. WMV, Real of QuickTime vereisen weer een eigen plug-in, en die hebben lang niet zo'n hoge dekkingsgraad als Flash en Java.

En iedereen die zelf Linux installeert en gebruikt kan ook wel even Flash installeren, denk je niet? Bij veel distro's zit het er ook gewoon al bij.

• terabyte

terabyte

Wat is dan het doel van deze hele topic (Open-source webplayer) als alleen een closed source iets wordt aangeraden?

• Fuzzillogic
Java is behoorlijk open inmiddels. En MediaFrame is ook gewoon FOSS. Als je *alles* volledig FOSS wilt hebben dan denk ik niet dat veel bezoekers de filmpjes zullen gaan bekijken, vanwege alle heisa die ze moeten uithalen om het te *kunnen* bekijken.

De door mij genoemde oplossingen lijken me dan ook een goed compromis.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik gebruik een gruwelijk kale firefox browser zonder flash. De enige filmjes ide ik kan bekijken zijn downloads. De enige filmjes in de browser zelf zijn (die ik gezien heb) java applets.

google maar een op java en media player

http://www.haifa.ibm.com/...io_video/thinplayers.html

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• terabyte

terabyte

Nexxennium schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:05:De door mij genoemde oplossingen lijken me dan ook een goed compromis.
Ongetwijfeld, maar dan weet ik niet wat de TS met deze topic dan eigenlijk wil bereiken. Vooral ook omdat ie de meeste posts negeert.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Java is ook al niet zo normaal meer, een nieuwe install van Windows XP SP2 bevat vziw geen Java meer en dus is je Java player ook niet zomaar overal te gebruiken. Het enige wat wel "overal" te gebruiken is, is een Windows Media Player control. Onder Windows XP standaard installed en onder linux met mplayerplug-in ook te doen.

Als je niet per-se open source wilt, is een flash player de beste keuze volgens mij, dat heeft een hogere dekking dan WMPlayer en Java.

[ Voor 49% gewijzigd door Gerco op 14-04-2006 15:32 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Stefangrp
Ik liet de discussie even begaan, om goede ideeen niet tegen te houden.
Mijn ultieme doel is een lijstje met geschikte open-source players, maargoed op GoT is het ook de bedoeling dat je zelf wat uitvoert dus daar reken ik niet op ;)
Goede tips en informatie, daar ben ik ook al tevreden mee. Ik ben dus al een eind geholpenwat dat betreft :)

Ik ga zeker even goed kijken naar Java en de Flowplayer. Alleen niet nu want ik moet zometeen weg ;)

Maargoed, meer zinnige reacties zijn zeker welkom!
Pagina: 1