Toon posts:

Moederbord/Northbridge dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren, na een lange WoW-sessie knalde opeens mijn PC uit. Vanochtend probeerde ik 'm weer op te starten en kwam niet eens tot Windows. Na lang proberen kwam ik uiteindelijk in Windows maar Windows bleek maar een paar kleuren te ondersteunen. Ik probeerde het start menu te openen maar tevergeefs.
Na het selecteren van de veilige modus kwam ik Windows eindelijk in maar na een paar seconden startte mijn PC weer opnieuw op. Op dit moment kom ik alleen nog maar de BIOS in en is het voor mij onmogelijk om dan ook maar íets in Windows te doen (erg vervelend want ik heb flink wat persoonlijke bestanden die niet te vervangen zijn...).

Toen WoW eruit knalde kreeg ik in een fractie van een seconde het volgende te zien:

-een foutmelding dat er iets fout was met WoW (zo'n blokje met een rood rondje met een kruisje en een stukje tekst)

-een blauw scherm met een hele lap tekst (volgens mij stond er iets met 0x8.....op, het ging allemaal veel te snel om te lezen).

Ondertussen heb ik een drive fitness test gedaan waar ik niets uit kreeg maar na nadenken lijkt het me toch dat het een moederbord probleem is.

Een weekje ongeveer terug heb ik mijn moederbord-fan verwisseld voor de Zalman NB47J Northbridge koeler (passief). Ik dacht dat dit wel kon, aangezien de helft van een 120mm Nexus fan er recht op blaast (de andere helft blaast op m'n 3d kaart en de printplaat scheidt de airflow). Toen ik namelijk ook m'n Northbridge koeler aanraakte was hij heet, maar niet te heet om aan te raken. Ik denk dat 'ie zo'n 50 graden geweest moet zijn, misschien iets warmer. Het lijkt me dat dit nog geen kritieke temperatuur was. Overigens raakte ik natuurlijk het stukje van het koelblokje aan dat het dichtst bij het moederbord zit.

Alle fans in m'n PC draaien nog gewoon en toen ik vanochtend in de BIOS keek waren de temperaturen ook niet te hoog of wat dan ook.

Ik heb nog niet vaak sinds ik dat koelblokje plaatste zo lang m'n PC zo intensief gebruikt (WoW, Call of Duty 2, Counter-Strike: Source).

Kan iemand me vertellen of dit duidelijk een moederbord fout is, en wat ik verder moet doen? Ik ga vandaag overigens nog een memtest draaien en m'n VGA die in m'n PC zit vervangen door een 6800 LE, gewoon om even te kijken wat het probleem is. Ik heb jammer genoeg geen SATA schijven of AMD processoren liggen om die even erin te proppen om te kijken of het misschien daaraan ligt, maar ik hoop dat jullie me min of meer kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Mijn specs (ik heb niets overgeclockt):
-ASUS A8N-SLI
-4x512 MB DDR Corsair ValueSelect 2,5 CAS PC3200/400mhz
-Hitachi Deskstar T7K250 250GB
-ASUS GeForce EN7800GTX 256MB
-AMD Athlon 64 3500+ Venice 2,2ghz, 2000mhz
-Antec Sonata Lifestyle 2 > 450W Antec Smartpower 2.0

Ik heb de volgende koelers:
Achter: Nexus 120mm fan
Voor, bij het HDD-rack: Nexus 120mm fan (deze blaast ook op m'n Northbridge)
CPU: Zalman CNPS 7700 AlCu
VGA: stock koeler
Northbridge: Zalman NB47J Passive Northbridge Cooler

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:41 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Volgens mij werkt je hardeschijf niet helemaal yovol.
50º is niet te warm voor je CPU

Verwijderd

Topicstarter
Maar het gaat om de temperatuur van m'n Northbridge. Toch bedankt voor je snelle reply

Is het overigens mogelijk om een IDE schijf dan maar even tijdelijk in m'n PC te doen als ik die IDE overplaats van een 2,4ghz Pentium systeem met een totaal ander mobo?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:10
ja, hoor, dat is geen enkel probleem, de hdd (ide of s-ata) is niet aan een bepaalde cpu oid gebonden namelijk...

[ Voor 52% gewijzigd door maarud op 14-04-2006 14:03 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik denk dat 'ie zo'n 50 graden geweest moet zijn, misschien iets warmer
Als je zoiets met je vinger gaat voelen dan kan die temp zo 20º afwijken en lijkt het warmer dat dat het is. Je kan ff in de BIOS kijken, daar staat ook wel een temp bij.

Hardeschijf overplaatsen naar een andere pc kan niet altijd, als daar een andere chipset op zit dan in de PC waar die in zat dan loopt hij daar meestal op vast, maar je kan het altijd proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Woohooo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:06:
[...]

Als je zoiets met je vinger gaat voelen dan kan die temp zo 20º afwijken en lijkt het warmer dat dat het is. Je kan ff in de BIOS kijken, daar staat ook wel een temp bij.
Maar dat was gisternacht en toen kreeg ik de kans niet in de bios te kijken. Mijn angst is dat m'n Northbridge is doorgebrand

(Overigens bepaalde ik de temperatuur aan de hand van m'n vingers maar ik vergeleek die met de temperatuur van de kraan als ik het bad op 50 graden zet, de temperatuur leek voor m'n gevoel redelijk overeen te komen :Y) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon net weer even in Windows komen (nadat ik de PC een dag van de stroom af had gehaald) en probeerde asap speedfan op te starten. Ik kreeg geen RPM bij m'n CPU fan. Wel temps. Het lukt me ook niet om Windows te 'repareren' via de cd. De bestanden die ik probeer te installeren gaan fout en Windows zegt dat het aan m'n dvd-drive ligt.

Overigens ben ik van plan 'm één dezer dagen even bij de lokale PC-boer langs brengen. Iemand verder nog tips?

• FragileM64
  • Laatst online: 25-05 23:29
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:59:
[...]

Maar dat was gisternacht en toen kreeg ik de kans niet in de bios te kijken. Mijn angst is dat m'n Northbridge is doorgebrand

(Overigens bepaalde ik de temperatuur aan de hand van m'n vingers maar ik vergeleek die met de temperatuur van de kraan als ik het bad op 50 graden zet, de temperatuur leek voor m'n gevoel redelijk overeen te komen :Y) )
Als je Northbridge is doorgebrand ga je echt niet meer in windows geraken. Als die niet werkt kan er geen communicatie met je vga en geheugen gebeuren dus zal je wss zelfs geen beeld krijgen als je je pc zou aanschakelen. Uit je laatste post lijkt het of je geheugen brak is aangezien je fouten krijgt tijdens het kopieren van bestanden. Je kunt het in alle geval eens met memtest testen. Je kan je windows er ook gewoon over installeren, dan hoef je je schijf niet te formateren en ben je normaal gezien buiten je programma's niks kwijt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Om iig zeker te zijn dat je data van schijf veilig kan je m in een andere PC hangen en daar ff de data overpompen, maakt ook helemaal niet uit of dat een P1/2/3/4 AMD whatever is. Laat m alleen niet booten van de schijf want dat gaat niet goed ;)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:24
Leen eens een andere voeding om te zien of het niet de voeding is die je parten speelt.

• FragileM64
  • Laatst online: 25-05 23:29
Het komt er gewoon op neer denk ik dat je best eerst een backup van je data neemt en dan onderdeel voor onderdeel gaat testen: Mobo, voeding , geheugen...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, hier kan ik wat mee, ik houd van jullie _/-\o_

Memtest in 5...4...3...2...1...

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Misschien lekke elco's op je moederbord. Ik had laatst min of meer hetzelfde probleem. Plotseling alles dood en ik kon ook niets meer met mijn pc. Het verschil was wel dat ik windows niet eens in kwam. Maar het is een kleine moeite om even te kijken of je elco's ziet met rode prut erop of die elco's die flink bol staan.

[ Voor 80% gewijzigd door Kwak op 16-04-2006 18:43 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Dit heeft heel veel geholpen. Ik heb ondertussen gedetermineerd dat het aan m'n geheugen lag (2 stripjes die ik nota bene al een keer om had gewisseld bij de webshop) en m'n PC draait nu weer op volle toeren op de stripjes geheugen die het nog wél doen.

Ik dacht echt dat ik verder van huis was en dat m'n moederbord kapot was. Heel erg bedankt voor al jullie hulp en tips.

Hierbij mag het topic gesloten worden. Bedankt.

Verwijderd

Houd nu wel constant je temperaturen in de gaten met speedfan of een ander progje. DAn kan je direct zien of er iets niet klopt. Laatsa werd mijn CPu wat warmer bleek de ventilator te oud waardoor die moeilijker draaide. Als je wacht tot de bios ingrijpt ben je vaak al te laat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat doe ik ook constant hoor :) Alleen bleek het dus aan een reepje geheugen te liggen en niet aan m'n koeling of wat dan ook. Kan ook bijna niet met 2 120 mm fans en dan ook nog eens een ZM CNPS 7700 AlCu :)
Pagina: 1