Toon posts:

Het overclocken van een 6800 XT XXX edition

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

heb onlangs een nieuwe pc gekocht. Niet een super game monster maar toch een fijne pc. Ik ben niet echt een OC'er maar ik wil er toch een beetje mee beginnen. Ik heb mijn pc bij PCplatform gekocht en ze hebben me de verkeerde videokaart gegeven. Een 6800 XT was wat ik besteld had, een 6800 XT XXX edition kreeg ik. Op zich niks mis mee dacht ik zo.

Een 6800 XT is standaard geclockt op 350/1000 en de XXX versie op 420/1050. RivaTuner geeft aan dat ik mijn plank nog kan overclocken tot 535/1315. Is dit waar, maar bovenal is dit verstandig?!

Dit is mijn systeem:

Coolermaster CAC-T05 Centurion 5
AMD Atholn 64 3500+ Venice
Asus A8N-E (nForce4.Ultra)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Twinmos 2 x 512MB Dual Channel
Coolermaster RS-450 ACLY Real Power
nVidia GeForce XFX 6800 XTreme XXX
Maxtor SATA-II 160GB 7200 RPM

Verwijderd

Die XXX versie is mooi meegenomen !

Het verder overklokken van die kaart kan wel, maar probeer het
eerst eens geleidelijk aan. Ga bijv. eerst een tot 400/1100 (Ultra speeds) ;
speel een week games doe 3DMark05/06 tests en kijk of er geen artiftacts
optreden en houd die GPU temperatuur in de gaten.
Van daaruit, kun je weer ietsje hoger proberen.

Deels is het natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de airflow in je kast
en je psu.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
en unlock je pipes. check je tempraturen , en dan idd is gaan testen op artcifacts :)

Geluksvogel ;) met je core boven de 500 :)

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Verwijderd

Topicstarter
Is het dus slim om hem eerst een tijdje op 400/1100 te laten draaien en te testen, en daarna een aantal pipelines proberen te unlocken? Of zou ik ook nog eerst de core en memory snelheid verder omhoog clocken?

*edit*
Lees net dat alleen de AGP versie van 6800 XT valt over te clocken, de PCI-E kaart van mij dus niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:39 ]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 13:34

Krizzie

Progressive Music \o/

Als je de XXX hebt dan is de core al 420Mhz, probeer 430Mhz eens, draai een paar 3dMark runs, speel wat spelletjes en kijk of alles stabiel blijft. Zo ja, dan ga je weer een stapje omhoog, krijg je arties ga je weer een beetje naar beneden. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Unlocked pipes....tja, je kan d'r geluk of pech mee hebben. Als ze werkelijk defect zijn heb je idd probs.

Persoonlijk zou ik eerst conservatief beginnen ; gewoon stap voor stap gpu/mem clocks omhoog, daarbij temps, stabiliteit en beeld kwaliteit in de gaten houden.

Verwijderd

Gebruik Atitool om te checken of de overklok stabiel is. Handig programma, gebruik gewoon de scan for artifacts en laat dat 10 min. draaien. Heb je dan nog geen arties zet je m weer hoger net zolang totdat je artifacts krijgt (meestal binnen 2 minuten) en zet m dan 20 Mhz terug en test een uur. Doe dit afzonderlijk voor geheugen en core. En clock niet over met atitool alleen de scan gebruiken, oc'en kun je beter met Rivatuner doen.
Succes

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 13:34:
*edit*
Lees net dat alleen de AGP versie van 6800 XT valt over te clocken, de PCI-E kaart van mij dus niet.
Je kan elke kaart zo ongeveer wel overclocken; je kan idd de pipes van de PCI-e kaart niet unlocken, maar dat is iets totaal anders ;)

Verwijderd

Topicstarter
Yorixz schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:49:
[...]

Je kan elke kaart zo ongeveer wel overclocken; je kan idd de pipes van de PCI-e kaart niet unlocken, maar dat is iets totaal anders ;)
Ja bedoelde ik ook, zei het alleen iets anders :). Maar zal het eens proberen thanx for the advice y'all

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 13:51:
Gebruik Atitool om te checken of de overklok stabiel is. Handig programma, gebruik gewoon de scan for artifacts en laat dat 10 min. draaien. Heb je dan nog geen arties zet je m weer hoger net zolang totdat je artifacts krijgt (meestal binnen 2 minuten) en zet m dan 20 Mhz terug en test een uur. Doe dit afzonderlijk voor geheugen en core. En clock niet over met atitool alleen de scan gebruiken, oc'en kun je beter met Rivatuner doen.
Succes
Atitool om een NVIDIA 6800XT XXX te testen :Y) . Een echte ATI fan ben je wel :*) . Maar alle gekheden op een stokje.
Natuurlijk ga je niet in 1keer van 420/1050 naar 535/1315. Dat is nooit verstandig. Overclocken is altijd geleidelijk aan, in stapjes van 5-10MHz omhoog.
Ik denk niet dat als je deze 6800XT XXX vernielt, ze jou nog eens per ongeluk zo ene meegeven :) Dan zal je het moeten doen met een gewone 6800XT.

Bedenk ook eens wanneer je Rivatuner hebt laten testen op die frequenties? Terwijl de kaart koud was of na het spelen van een paar spelletjes? Als de kaart koud getest was zal Rivatuner waarschijnlijk een hoger resultaat geven als bij een warme kaart.

Dus als je wil overclocken, doe het dan rustig in kleine stappen. Het kan zijn dat je tot 535/1315 kan of misschiens zelfs een beetje hoger. Maar dat moet je zelf een beetje ontdekken.
Pagina: 1