Rounded IDE kabels afsnijden (3-->2 connectors)

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-02 12:49
Ik wil in een 2U serverkastje wat ronde IDE kabels gebruiken (beter voor de airflow toch? ;)). Nu kan ik in mijn omgeving eigenlijk alleen ronde IDE kabels vinden met 3 connectors (dus master & slave). Kan het kwaad als ik die precies OP de stekker afsnij, dus dat ik nog maar 2 connectors overhoud?

Kon dit helaas nergens vinden dus vandaar mijn vraag. Het is sowieso beter om ronde kabels te gebruiken toch?

Verwijderd

Dit kan geen kwaad, zolang je het maar netjes afwerkt en er geen sluiting ontstaat.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Hmm hier ben ik ook wel benieuwd na eigenlijk. Gister mijn nieuwe hardware ingebouwd en wilde wel een beetje netjes mijn kabels wegwerken, maar nu heb ik nog zo'n lompe ATA stekker erin hangen die ik toch niet gebruik. dus als ik zeg maar alleen de middelste stekker zou kunnen houden zou dat perfect zijn. Maar werkt een IDE kabel niet met een soort terminator systeem :?

Default blanke hetero

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is goed mogelijk. Zorg er wel voor dat je met een (zeer) scherp mes de kabel afsnijd, zodat er geen koperen aders bloot komen te liggen en elkaar kunnen raken (kortsluiting). Vervolgens moet je het deel dat je hebt doorgesneden nog even afwerken. Ik heb het zelf gedaan door lijm (ja lag maar :P) over de uiteinden van de aders te verspreiden en op te laten drogen. Werkt uitstekend. :)

Ik heb het ook een keer gedaan met een mes dat niet zo scherp was, met als resultaat dat het niet netjes afgesneden werd en de koperen aders te veel blood kwamen te liggen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Martijn
_Dune_ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:19:
Vervolgens moet je het deel dat je hebt doorgesneden nog even afwerken. Ik heb het zelf gedaan door lijm (ja lag maar :P) over de uiteinden van de aders te verspreiden en op te laten drogen. Werkt uitstekend. :)
Waarom moet je het nog helemaal afwerken? Als je losse adertjes elkaar niet raken is er geen probleem toch? :? Kan lijm geen geleidend effect hebben?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Martijn schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:27:
[...]

Waarom moet je het nog helemaal afwerken? Als je losse adertjes elkaar niet raken is er geen probleem toch? :? Kan lijm geen geleidend effect hebben?
Nee lijm geleid niet. De mijne in iedergeval niet. Maar inderdaad als de aders elkaar echt niet raken kun je het achterwege laten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

_Dune_ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:19:
Dit is goed mogelijk. Zorg er wel voor dat je met een (zeer) scherp mes de kabel afsnijd, zodat er geen koperen aders bloot komen te liggen en elkaar kunnen raken (kortsluiting). Vervolgens moet je het deel dat je hebt doorgesneden nog even afwerken. Ik heb het zelf gedaan door lijm (ja lag maar :P) over de uiteinden van de aders te verspreiden en op te laten drogen. Werkt uitstekend. :)

Ik heb het ook een keer gedaan met een mes dat niet zo scherp was, met als resultaat dat het niet netjes afgesneden werd en de koperen aders te veel blood kwamen te liggen.
Welke connector heb je verwijderd?

Default blanke hetero

• Martijn
Ebayzo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:31:
[...]
De middelste denk ik... :+ :D

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 17:13
Ebayzo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:31:
[...]
Waarschijnlijk niet de middelste :)

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Sjah..bij nader inzien niet zo heel slim nee. :Y)

Default blanke hetero

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nielson schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:34:
[...]

Waarschijnlijk niet de middelste :)
hahha.. lol :9

iig antwoord: je kan gewoon de kabel doorsnijden... lijm erop is aan te raden, maar hoeft niet persé... als je de lijm erop hebt zitten MOET je het laten drogen, want het is wel vloeibaar, en (net zoals water) zou het misschien kunnen geleiden...

vraag dat onder dit toppic hoort:

zou je dan misschien ook het kleine stuk van de kabel kunnen gebruiken?? (dat het lange gedeelte dus niet meer gebruikt wordt)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Hmm dan snij ik vanavond ook maar even een stuk eraf :)

Default blanke hetero

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

TommelMOD schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:41:
[...]

hahha.. lol :9

iig antwoord: je kan gewoon de kabel doorsnijden... lijm erop is aan te raden, maar hoeft niet persé... als je de lijm erop hebt zitten MOET je het laten drogen, want het is wel vloeibaar, en (net zoals water) zou het misschien kunnen geleiden...
De geleiding heeft niets met de vloeibaarheid te maken hoor :+
vraag dat onder dit toppic hoort:

zou je dan misschien ook het kleine stuk van de kabel kunnen gebruiken?? (dat het lange gedeelte dus niet meer gebruikt wordt)
Jep kan gewoon het werkt niet met een terminator systeem oid. je kan zelfs de connector er meestal gewoon afhalen en er weer opklikken om zo je eigen lengtes te maken maar echt lekker werkt dat niet :+

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb het kortste eind er af gehaald. :D De middelste ging een beetje lastig... *grijns*

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

_Dune_ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 13:52:
Ik heb het kortste eind er af gehaald. :D De middelste ging een beetje lastig... *grijns*
Kappen nou hé :/ Ik had pas twee keer koffie op :X
* Ebayzo rent naar mammie: "Ze pesten me op GOT!" :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Ebayzo op 14-04-2006 14:34 ]

Default blanke hetero

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ebayzo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:33:
[...]
Kappen nou hé :/ Ik had pas twee keer koffie op :X
* Ebayzo rent naar mammie: "Ze pesten me op GOT!" :'(
lol, je vroeg het toch aan mij dus geef ik antwoord, maar misschien kun je ook de lange kant afsnijden, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Je houdt dan een korte kabel over met twee connectoren. ;)

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

_Dune_ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 14:46:
[...]

lol, je vroeg het toch aan mij dus geef ik antwoord, maar misschien kun je ook de lange kant afsnijden, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Je houdt dan een korte kabel over met twee connectoren. ;)
Hehehe was niet boos bedoeld hoor ;)

Default blanke hetero

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 20:15

BCC

Ik knip het altijd gewoon af met een schaar. Nog nooit problemen mee gehad.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij heb je altijd 1 stekker die in het moederbord moet, eentje die alleen voor master is en eentje die alleen voor slave is. Het is imo dus wel van belang welke je afsnijdt (nee niet de middelste doh :P, maar wel of je de bovenste of onderste afsnijdt).

Overigens zal het misschien wel prima werken als je het verkeerd aansluit. Ik heb alleen bij sommige moederborden gehad dat je dan een foutmelding krijgt over geen 80-aderige kabel aanwezig.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 20:15

BCC

Dat heeft ermee te maken dat 40 van de 80 aders via de blauwe stekker ge-aard worden op je moederbord. Als je de blauwe eraf haalt zal je meer last krijgen van overspraak tussen de kabeltjes en dus lagere snelheden halen... naja theoretisch dan. De praktijk mag je zelf testen :)

[ Voor 52% gewijzigd door BCC op 14-04-2006 18:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Blijven we nou aan de gang :D Ik zal nog eens zo'nintiligente vraag stellen!

Maar ik ga morgen mijn korte stuk er ook even van mijn rounded IDE kabel afknippen, kijken of het blijft werken!

Default blanke hetero

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja ok, maar als ik je een tip mag meegeven knip dan niet de middelste eraf !

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Grrrr :(

Default blanke hetero

Pagina: 1