Hoe bepalen we de server-requirements?

Pagina: 1
Acties:

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:53
Ik heb nu een jaar of 5 een websiteje welke altijd gehost is dmv shared hosting plans, maar loop nu onderhand een beetje tegen de limieten aan. "Tijd voor een dedicated host" was mijn gedachte. En dan komt het... Een simpele vraag waar iedereen die een (aldanniet semi-)dedicated server wil gaan huren: hoe bepalen we welke specs de server nodig heeft?

Een aantal zaken zijn vrij logisch te bepalen natuurlijk:
- Bandwidth is te meten (aantal bezoekers * gemiddelde gewicht per pagina of simpelweg in de huidige stats kijken naar wat we per maand verbruiken).
- Grootte van de HDD is ook vrij simpel: hoe groot is de website nu en hoe schat je de groei in?

Maar dan loop je toch een beetje tegen de minder concrete zaken aan, zoals:
- CPU? Hoe sneller, hoe beter. Natuurlijk, maar wat is nu eigenlijk het minimum wat we nodig hebben?
- intern geheugen? Hoe meer, hoe beter. Wederom: wat is het minimum om een beetje beschaafd je bezoekers te kunnen voorzien?

Ik begrijp dat bovenstaande issues per geval verschillen. Is het een dynamische site? Welke scriptingtaal wordt er gebruikt (jsp is vaak toch iets zwaarder dan php)? Beetje netjes geprogrammeerd? Hangt er een database achter de site? Hoeveel (concurrent) bezoekers komen er langs?
Toch wil ik jullie allen vragen hoe jullie nu zo'n inschatting doen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

Ik denk dat de enige manier om het te weten te komen is door het te proberen. Als je een redelijke site hebt die niet té extreem zal groeien volstaat een P4 in een professionele rackserver wel, of een single opteron met een gig of 2 gig geheugen.

Tegenwoordig zijn die dualcore 2.66Ghz P4's ook erg snel voor in hosting servers, plus dat ze goedkoop zijn.

Dergelijke machines zijn ook het makkelijkst verkrijgbaar en niet te duur. Bij een goeie deal kun je altijd upgraden. :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
- CPU? Hoe sneller, hoe beter. Natuurlijk, maar wat is nu eigenlijk het minimum wat we nodig hebben? - intern geheugen? Hoe meer, hoe beter. Wederom: wat is het minimum om een beetje beschaafd je bezoekers te kunnen voorzien?
De CPU die je nodig hebt is in de meeste gevallen erg afhankelijk van hoeveel queries je op je database doet, en hoe groot die database is. Het zelfde geld voor het geheugen gebruik dat is ook erg afhankelijk van de grote van je database.

Een simpele manier om er achter te komen wat je nodig hebt, is het uit proberen van de site op je een lokale computer. Daar op zet je je huidige website + database. Daarna kijk je naar het bezoekersaantal op het drukste uur in de week. En het aantal mensen wat dan langs komt simuleer je door lokaal zo vaak jullie webpage op te vragen, via cronjobs / script , en dan monitoor je het geheugen + cpu gebruik.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:53
Hmmm... da's wel een aardig idee eigenlijk. Had Microsoft niet onlangs hun Virtual Server pakket vrijgegeven? Daarmee zou ik misschien wat verschillende systemen mee kunnen emuleren en er een stresstest door jUnit op laten uitvoeren :)