Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 07:32
Ik werk bij een klein bedrijf waar financieel geen ruimte is voor een pensioenregeling voor de werknemers.

Gezien ik toch wel gehecht ben aan een beetje zekerheid ben ik aan het zoeken naar een 'particuliere' pensioenregeling. Nu heb ik al een beetje gezocht en kom ik uit bij allemaal onbekende instellingen/bedrijven.

En daar voel ik me dan niet zo heel zeker bij. Stel zo'n bedrijfje is over 10 jaar failliet en dan kan ik fluiten naar mijn geld of zoiets dergelijks.

Nu heb ik eens bij het ABP gechecked, gezien ik daar bij mijn vorige werkgever pensioen heb opgebouwd, maar die heb geen regeling voor particulieren.

Mijn vraag is dan ook of iemand hier een dergelijke pensioenregeling voor zichzelf heeft geregeld en mij wat goede raad en aanbevelingen kan doen :Y)

*blup*

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Doen grote verzekeraars als Delta Lloyd en Interpolis (via de Rabobank) daar niets in?

Probeer het anders eens via een tussenpersoon. Ik heb genoeg van die opdringerige telefoontjes gehad, dus het moet kunnen ;)

En zorg dat je genoeg verdient daar, want pensioen opbouwen is duur als je het zelf moet betalen.

En welke onbekende bedrijven, noem die eens?

[ Voor 28% gewijzigd door zomertje op 14-04-2006 10:00 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik stond op het punt om het zelf te regelen en had aan een aantal kenissen in de verzekeringsbranche om raad gevraagd. Veel verwezen me naar Zwitserleven omdat die daar vrij goed bekend om staat. Ik hoefde het uiteindelijk niet te regelen omdat mijn nieuwe baas wel de pensioenen geregeld had.

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 07:32
zomertje schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 09:58:
En welke onbekende bedrijven, noem die eens?
nou ik had gezocht in google op "pensioenregeling particulieren" daar komen allemaal hits naar boven waar ik nog nooit van gehoord heb.

Maar iig al bedankt voor de tips
;)

*blup*

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk hier eens rond: http://pensioen.startpagina.nl/
Ik zie dat er ook een forum is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sjink schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 09:52:
Ik werk bij een klein bedrijf waar financieel geen ruimte is voor een pensioenregeling voor de werknemers.
Hoeveel geld kost het een bedrijf dan om een penioenregeling te treffen voor werknemers?

Ervan uitgaand dat de werknemers de premie zelf betalen van hun bruto salaris?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:13:
[...]

Hoeveel geld kost het een bedrijf dan om een penioenregeling te treffen voor werknemers?

Ervan uitgaand dat de werknemers de premie zelf betalen van hun bruto salaris?
Zo dacht ik er ook over, volgens mij kan een werkgever zo'n opdracht gewoon bij een pensionverstrekker neerdroppen, en die regelen dan alles wel.
In ben zelfs in de veronderstelling dat een werkgever verplicht is een pensioenregeling aan te bieden aan het personeel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

crisp

Devver

Pixelated

Lijfrente / koopsompolis. Kan bij elke verzekeraar, of laat gewoon een keer kostenloos zo'n pensioenadviseur langskomen.
Als je geen pensioenregeling van de zaak hebt dan is de premie over het algemeen geheel aftrekbaar van je belastbaar inkomen (ligt aan je jaarruimte en reserveringsruimte). Ook als je wel al een bestaande pensioenregeling hebt dan blijft er vaak nog fiscale ruimte over om je mbv een lijfrente / koopsompolis extra bij te verzekeren.
ZeRoC00L schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 12:16:
[...]

Zo dacht ik er ook over, volgens mij kan een werkgever zo'n opdracht gewoon bij een pensionverstrekker neerdroppen, en die regelen dan alles wel.
Dat kan inderdaad altijd; je krijgt dan al vrij snel een paar procent premiekorting als je baas het regelt voor het hele bedrijf (hoe klein dan ook).
Nog leuker is natuurlijk als je baas ook een deel meebetaald, maar dat wordt vaak weer als secundaire arbeidsvoorwaarde gezien.
In ben zelfs in de veronderstelling dat een werkgever verplicht is een pensioenregeling aan te bieden aan het personeel.
Nope, dat is hij niet verplicht (tenzij vastgelegd in een CAO)

[ Voor 50% gewijzigd door crisp op 14-04-2006 12:25 ]

Intentionally left blank

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Niet verplicht, behalve natuurlijk voor het "staatspensioen"(AOW).

Overigens moet je niet al te veel waarde hechten aan "geen geld" claims van werkgevers. "Geen zin" is veel gangbaarder.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:32
Ook moet je je niet verkijken op lijfrenteverzekeringen die als alternatieve pensioenregelingen aan worden geboden.

Ten eerste worden er ERG veel kosten in rekening gebracht door tussenpersonen en verzekeraars wat de polissen alleen interessant maakt als je hem voor de gehele looptijd aanhoudt en niet te weinig er in stopt (bv: er wordt nog geadviseerd je spaarloon in een lijfrente te storten, bij sommige polissen moet de beurs gemiddeld 8% per jaar gedurende heel de looptijd renderen om enkel uit te kosten te komen, dan heb je dus nog niets verdient en verlies je al op de inflatie)

Ten tweede ligt het gehele risico bij de polishouder. Valt het beleggingsresultaat tegen, jammer dan. Dat is niet het probleem van de verzekeraar, dat is jouw probleem. Eerst wordt de verzekeraar betaald, als er nog wat over blijft dan is dat van jou.

Ten derde blijkt de overheid een onbetrouwbare partner. Lijftente's zijn interessant omdat er diverse belastingvoordelen te haren zijn en waren. Deze voordelen worden echter steeds verder uitgekleed. Dat er volgens de huidige regelgeving iets kan of mag wil niet zeggen dat dat over een paar jaar nog zo is, en je polis zal dan gewoon doorlopen of je dan nog uit de kosten komt of niet. Wederom niet het probleem van de verzekeraar (of de overheid), maar jouw probleem.

Ten vierde is er een soort 'pensioendiscriminatie' waar je altijd rekening mee zal moeten houden. Pensioen dat je in eigen beheer opbouwt (via een lijfrente of op andere manier) telt mee voor je vermogen. Als je ooit van overheidssteun gebruik wil maken omdat je bijvoorbeeld je baan op een ongelukkig moment verliest dan telt dit vermogen mee bij het bepalen van die steun. De kans bestaat dat je te horen krijgt dat je eerst maar je eigen pensioen op moet eten voordat je recht hebt op die steun, ook bij een werkloosheidsuitkering. Pensioen dat bij een 'volbloed' pensioenregeling is opgebouwd telt hier NIET mee, en blijft dus keurig behouden voor je oude dag. Dit straft dus de 9% van Nederland die niet onder een CAO valt en meestal geen collectieve pensioenregeling heeft en de ondernemers.

Sowiezo zijn er een aantal steunregelingen die de 'geef alles uit wat er binnen komt' mentaliteit financieel belonen ten opzichte van de landgenoten die zuiniger met hun inkomen omgaan, maar dat is een andere discussie

Hoe dan ook is het misschien interessant te wachten tot de banken ook toestemming krijgen geblokkeerde producten aan te bieden aan particulieren (zoals lijfrentes, als zo'n product pas na pensioenleeftijd X uitkeert dan is de premie van de belasting aftrekbaar/bruto) omdat de kans bestaat dat de prijzen door de toegenomen concurrentie gaan dalen. Evengoed kan de gemiddelde bank zich realiseren dat ze slechts vlak onder de verzekeraars hoeven te gaan zitten, geen prijzenoorlog hoeven te starten, en iedereen zo bakken met geld blijft verdienen.

Ook ik ben er mee bezig, zelf een pensioenregeling zoeken. Maar zoals je hoort ben ik er ook nog niet helemaal uit :P

We spend our years as a tale that is told

• Roenie
  • Niet online
Bij een vorige werkgever hadden ze een 'pensioen' maar dat bleek niet meer te zijn dan een veredelde beleggingsrekening bij een bank. Toen heb ik maar besloten om zelf te gaan sparen. Iedere maand gaat er een flink bedrag naar een spaarrekening. Het voordeel is dat het niet verdampt bij een slechte beurs, maar een nadeel is dat je het niet af kunt trekken. Een ander voordeel is dat ik er altijd over kan beschikken, dus ook wanneer ik mijn inkomen om een andere reden moet aanvullen, of dat ik hoge kosten heb door ziekte enzovoort.

Een hoog pensioen is leuk, maar er zijn veel kosten die wegvallen wanneer je met pensioen gaat. Denk aan je kinderen die de deur uit zijn en je huis dat is afbetaald.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je een pensioengat hebt, kun je gewoon blijven aftrekken. Niet onbeperkt, maar er blijven wel mogelijkheden.
Pagina: 1