Universele Vcore verlaging mod

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste medetweakers,

een tijdje geleden was ik bezig met het bouwen van een server en zoals het een energiebewuste tweaker betaamt probeerde ik een zo zuinig mogelijk systeem te maken :)

Als basis voor dit systeem gebruikte ik een P2B-DS (dual bordje dus) samen met twee 1133MHz Pentium 3-S cpu's. (tualatin core)

Om het systeem binnen (enkele) specificaties te houden liet ik deze cpu's op een fsb van 100MHz lopen, wat dus inhoud dat ze maar op 850MHz draaien.

Iedereen die wel eens met een tualatin heeft gewerkt weet dat 850MHz eigenlijk een belediging is voor een tualatin, en de standaard 1.45 Volt dus ook..

nu kan een standaard Pentium 2/3 moederbordje minimaal 1.3 (oudere zelfs slechts 1.8) Volt leveren, dat zet natuurlijk weinig zoden aan de dijk (slechts 10% verlaging, daar doen we het natuurlijk niet voor)

Dat moest beter kunnen dacht ik, en geinspireerd door de Vcore mod's uit de goede oude thunderbird tijd dacht ik daarop door.

Het principe van zo'n vcore mod is eigenlijk erg simpel: de spanningsregeling voor de cpu wordt gedaan door een spanningsregelaar met daaraan gekoppeld een aantal mosfets die de daadwerkelijke energievoorziening voor zich nemen. De spanningsregelaar is het chipje waar het nu om gaat, die baseert de spanning op het VID signaal van de cpu en houd de boel in de gaten, door middel van een feedback pinnetje.

Bij een Vcore verhoging verlaag je de spanning op deze pin doormiddel van een potmetertje verbonden met de aarde, door het verlagen van de weerstand naar aarde trek je de spanning op de feedbackpin omlaag en gaat de spanningsregelaar dus denken dat hij een te lage spanning levert en voert de spanning dus op.

Nu werkt de mod die ik hier uitleg eigenlijk precies zo, maar met een klein verschil, in plaats van de spanning op de feedbackpin te verlagen verhoog ik hem, zodat de spanning die de spanningsregelaar levert ook lager wordt, en zo de Vcore dus ook!

Om de spanningsregelaar te vinden moet je op zoek gaan naar een chip ( ;) )
Meestal is deze chip te vinden in de buurt van de mosfets

Om er zeker van te zijn dat je de goede hebt, en om verder te komen moet je de specs van je chip opzoeken.
Ik ben groot fan van http://www.alldatasheet.com/ gewoon het opschrift van je chip invoeren en zoeken maar!

En als je de juiste hebt dan ga je in het datasheet op zoek naar de feedback pin :)

Aan deze pin maak je dan een draadje vast, deze dan weer aan een potmetertje en die dan weer aan bv 3.3 volt (3.3V is de beste optie omdat het spanningsverschil dan laag is en dus wat beter in te stellen) Ik heb zelf een potmeter van 500K ohm gebruikt zodat je niet het risico loopt dat je je vcore direct naar 0 V trekt :)

Aangezien ik de p2b en de tualatins al lang weer kwijt ben en ik jullie toch wilde laten zien heb ik deze mod ook uitgevoerd op een ander bordje: een Abit BH6 met een celeron 633MHz

De setup:
Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/8204/begingroot2gp.th.jpg

De spanningsregelaar:
Afbeeldingslocatie: http://img307.imageshack.us/img307/151/chipgroot9gm.th.jpg

Draadje 1 gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://img307.imageshack.us/img307/2817/chip2groot3jm.th.jpg

Setup in z'n geheel:
Afbeeldingslocatie: http://img307.imageshack.us/img307/594/compleetgroot4po.th.jpg

En het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img307.imageshack.us/img307/5608/screenshotgroot4gp.th.jpg

1.26V lijkt nog niet zo heel bijzonder, maar deze celeron doet het niet voor minder :)
De tualatins die ik eerder heb gebruikt kon ik zelfs op zo'n 0,9V laten werken, en dat scheelt dan wel weer een hele boel met de standaard 1.45V!

Deze mod heb ik dus alleen bij pentium 3 bordjes uitgevoerd, maar aangezien de meeste borden op deze manier werken werkt deze mod ook bij pentium 4 bordjes, athlon xp bordjes etc :)

mocht je aan de slag gaan: wees wel voorzichtig! Mocht je iets verkeerd doen dan blaas je zo je mosfets, spanningsregelaar en/of cpu op!

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
nou, heel erg bedankt , dit had ik echt net nodig!

mooi en duidelijk opgebouwd :P

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 14:45
Netjes!
Wil over n tijdje een P3-tje als server gaan draaien in plaats van mn huidige p2 233mhz. Denk dat dit modje wel van positieve invloed op de energierekening kan gaan zijn. Hoop een 800mhz uit een laptop op het bordje te kunnen prikken..

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dit zeker mooi, dan kun je dus iets veel eerder passief gekoeld laten lopen!

• Miagieek
Ben er dus mee bezig geweest
-Tekram P6L40-A4 komt uit compaq pc
-celeron 300 Slot 1

heb heel het mobo al afgespeurd, en ik ben eigenlijk maar één type waarvan ik de datasheet trugvond en waarin ook echt sprake was van voltages, maar reference voltage van die celeron is 2V
, en dit component levert minimaal 2.440 volt???

kan het zijn dat het tog dat component is of moet ik elders zijn?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
ja, energieverbruik neem t linears af met frequentieverlaging en kwadraties met voltageverlaging, dus dit kan heel veel in verbruik schelen. Goed werk!

U vraagt, wij antwoorden.

• Da_Bink
Miagieek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 21:17:
Ben er dus mee bezig geweest
-Tekram P6L40-A4 komt uit compaq pc
-celeron 300 Slot 1

heb heel het mobo al afgespeurd, en ik ben eigenlijk maar één type waarvan ik de datasheet trugvond en waarin ook echt sprake was van voltages, maar reference voltage van die celeron is 2V
, en dit component levert minimaal 2.440 volt???

kan het zijn dat het tog dat component is of moet ik elders zijn?
minimaal 2.440 volt? dan is het waarschijnlijk de spanningsregelaar voor je geheugen (3.3V)

Toch verder zoeken dan ben ik bang.. Je kan ook gewoon googlen op een aantal chips op je bord, maar als je geen datasheet kan vinden op alldatasheets.com, 't probleem is dat je dan ook bij veel betaalsites komt, dus dat maakt het zoeken lastiger :)

• Miagieek
idd, maar het vreemde is dat die chip dus twee maal voorkomt , eenmaal vlak bij de geheugenslotjes , en éénmaal vlakbij de cpu...

• Da_Bink
Tja, wat je ook nog kan doen is je moederbord gewoon afspeuren en lijnen volgen, kijken wat er van je mosfets naar welke chip gaat.
En meten is weten natuurlijk, pak een multimeter en kijk wat voor spanning er op de feedback pin staat, misschien is het toch 2 volt en heb je een nieuwer type (iets ander type nummer misschien; achtervoegsel bij je chip waarop je niet gezocht had?) te pakken die wel 2 volt kan leveren?

• Da_Bink
Even een Update:

Inmiddels heb ik de mod ook toegepast op een dual xeon setje van me:

Eerste even de specs:

Asus PR-DL/533
2x Xeon MP 1.5 GHz 1MB L3
2x 1GB PC2100 ECC reg

Verder de onboard netwerkkaart en vga gebruikt

Het bordje heeft een voltage regulator voor beide cpu's samen, met als voordeel dat ik de mod maar 1x hoefde uit te voeren, maar met als nadeel dat ik niet de spanning voor beide cpu's apart af kan stellen, om de optimale spanning per cpu te vinden/gebruiken.

Even wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/vcore/vreg.jpg

Draaitje aan Feedback pin van de spanningsregulator

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/vcore/pot.jpg

Potmeter van 500K Ohm verbonden aan een 3.3V pin van de ATX connector

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/vcore/total.jpg

Totaal (test) setup

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/vcore/volt.jpg

En het resultaat!

1.25V dus, in de bios en met speedfan wordt ongeveer 1.22V uitgelezen.
Tov de standaard 1,475V is dat toch een winst van bijna 0.25V

Dit scheelt met de cpu's op 1650MHz zo'n 40 Watt, het verbruik met een inefficiente voeding is teruggebracht van zo'n 185W naar 145W, bij 4x burnin met prime95

• maleadt
  • Laatst online: 02-02 21:12
woah, de ideale mod voor mijn P2 linux routertje, die het grootste deel van de tijd toch niks nuttigs doet...
Misschien domme vraag: maar gaat hierdoor veel performance verloren?

merci voor de mooie mod, ga ik zeker proberen!
maleadt

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Performance gaat er niet verloren, op z'n hoogst stabiliteit. En als dat gebeurt moet je het voltage weer gewoon iets opschroeven. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:10

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

* InjecTioN denkt aan potentionele plaatsvervanger (Celeron 433MHz) voor zijn brakke router :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Da_Bink
Ja, zeker met een P2 of celeron is dit een aardig mod om uit te proberen, mocht je iets verkeerd doen dan kost het je niet zo veel :)

Maar vergeet niet dat je er bij een laag geclockte P2/celeron ook niet veel mee zult winnen. Een P2/celeron tot zo'n 500MHz verbruikt nog geen 20 watt bij volle belasting (op een .35 p2 na dan)
En waarschijnlijk zal je de Vcore ook niet heel erg veel kunnen verlagen, denk aan zo'n 1.6-1.8V ipv de standaard 2V, het gaan dan om 20%, zo'n 4 Watt dus. Dan win je dus al meer energiebesparing door je lamp 's avonds 5 minuten eerder uit te doen :)

Maar als je je cpu ook gaat onderclocken is er waarschijnlijk wel meer uit te halen.

Bedenk: Hoe meer je cpu standaard verstookt, hoe meer winst je kan behalen door het verlagen van de Vcore.

[ Voor 4% gewijzigd door Da_Bink op 15-05-2006 19:43 ]

Pagina: 1