pc's clusteren

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:13

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
hallo ,

Ik heb nog twee oude pc's staan die ik voor een experiment wil gebruiken.

Het gaat om een amd 1,1 ghz en een amd 750 mzh (of 1ghz ; eerst kijken hoe stabiel die overklock is).

Nu had ik het idee om deze pc's met een hub of gwn met een crossed netwerkkabeltje te verbinden en dan een soort van 'krachtige pc' te vormen.

Nu zoek ik dus software (voor linux) die dit mogelijk maakt , op beide pc's draait ubuntu 5,10.

Tweede vraagje : wat zou ik leuk kunnen laten berekenen door deze pc's als het werkt ? :P

vriendelijke groeten , evert

Strava

Verwijderd

Ik heb niet erg veel ervaring, maar volgens mij is Beowulf voor clusters een veel gebruikt Linux besturingsssyteem.
Echter weet ik niet of de hardware gelijk moet zijn, dit kun je natuurlijk altijd even nagaan.

Verwijderd

Probeer eens http://openmosix.sourceforge.net

Heb het zelf nog niet kunnen proberen, maar ik geloof dat, met wat extra knutselen, de hardware niet gelijk hoeft te zijn.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Was er niet iemand die voor DPC een heel cluster had gemaakt draaiend op FreeBSD?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op donderdag 13 april 2006 @ 22:39:
Was er niet iemand die voor DPC een heel cluster had gemaakt draaiend op FreeBSD?
denk dat dpc inderdaad een beter forum is

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
OpenMosix is idd een leuk cluster project, maar daarvoor moet je wel de kernel in duiken als ik het goed heb. Als je het liever met gewone tools doet kun je ook eens naar ClusterIt kijken. Daarmee krijg je een set tools waarmee je dingen over meerdere PCs uit kunt laten voeren.

Maarre wat had je zelf al aan tools en dergelijk gevonden eigenlijk?

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Met een beowulf-cluster kunnen programma's die daar speciaal voor gemaakt zijn op verschillende computers draaien. Er is geloof ik een speciale versie van povray die dat kan. Veel nut heeft het echter niet maar het is een leuk experiment. Openmosix is een leuk project maar is alleen zinvol als je meerdere intensieve programma's wil draaien.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Ik heb een cluster van 5* 800 Mhz PIII's draaien hier op zolder. Werkt erg leuk.

Ik heb het zelf gedaan met Gentoo draaiende op OpenMosix.
Je moet wel een gepatchte kernel draaien. Ik heb de 2.4 openmosix-sources gebruikt, omdat er voor de 2.6 openmosix-sources nog geen goede userland tools zijn.

Maar als de kernel eenmaal draait, en de userland tools zijn geinstalleerd en gestart, is het heel simpel. Er zit een autodiscovery systeem in die gewoon op het netwerk gaat kijken of er nog een openmosix clusternode staat te draaien, en dan gaat ie daar mee communiceren.

En wat je er verder op kunt draaien? Ik heb er zelf ook nog niet echt naar gekeken (ik heb de boel in elkaar gezet, en openmosix-test gedraaid en gezien dat het werkt) Ik moet eerst Wireless nog onder de 2.4 kernel aan de gang krijgen voor internettoegang op zolder, en dan kan ik iets uit gaan zoeken. Misschien dat ik er een BOINC client op kan draaien, of d.net, of folding@home ofzo. Ik moet nog even kijken wat het leukst is }:O
Het moet wel een applicatie zijn die allemaal losse threads maakt, want openmosix kan alleen maar threads toewijzen aan een andere node. Hij kan niet 1 thread uitrafelen en die verdelen ofzo.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Ik bedenk me net: Wat je misschien ook kan proberen is ClusterKnoppix
Da's een liveCD met OpenMosix. Je hoeft maar 1 PC ermee te booten, en die andere PC kan dan met bootp opstarten vanaf de ene PC geloof ik. En dan heb je gelijk de juiste kernel, userland tools, testsuite en een nifty monitorapp onder X

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

Nakebod

Nope.

webfreakz.nl schreef op donderdag 13 april 2006 @ 22:39:
Dat is/was Louwrens, die heeft volgens mij een leuk baantje met leuke clusters :D
Maar ik weet niet of Rosetta@home nu ook als cluster draaide, en dus alle servers gezamelijk 1 job deden, of dat iedere server een eigen job had

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Kan je niet beter omdat het maar 2 pc's zijn de desktop opsplitsen.
gewoon 1 pc als desktop en de andere apps laten draaien die je naar de andere desktop stuurt.
En daarmee de load verdelen. Lijkt me wat practischer.

>.< >.< >.< >.<

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een thread splitsen is gewoon lastig.

de dev moet er echt al rekening mee gehouden hebben .
Iedereen heeft het hier over pc's.

Heb zelf vrij veel hardware hier staan (mips+ppc32+x86+amd64+sparc64) en dat draait op zich goed in een DISTCC clustertje.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023

iRacing Profiel

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt voor de informatie tot nu toe :)

*Evert_ is heel druk bezig met alle links te lezen en ziet wel iets in het (eenvoudigste :P ) clusterknoppix.

Als test ga ik eens Rosseta@Home werkend proberen te krijgen op dit clustertje , niet dat het eigenlijk uitmaakt , ik kan even goed de 2 pc's apart gebruiken maarja we doen het voor de fun hé ;)

Is een 10/1 mbit hubje snel genoeg om de pc's met elkaar te verbinden ?

Strava

• Superboer12
  • Laatst online: 03-02 23:08
Het is veel verstandiger om een crosscable ertussen te hangen, dan heb je teminste 100MBps.
Denk er ook aan dat een hub maar half duplex is.

Infinitus est numerus stultorum

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ok de situatie : een amd 1,1 ghz pc waarmee ik boot vanaf een live 'clusterknoppix' cd.

Op deze pc run ik dan de osftware openmosixview 1,5 en daarna start ik mijn pc op (de pc's zijn verbonden met een crossed lan kabel).
In het bios van mijn pc staat ingesteld dat hij eerst vanaf een netwerk moet booten , dit doet hij ook braafjes maar dan gaat hij opzoek naar een 'host' en vindt dezen niet :( .

Wat doe ik verkeerd ? Ik heb nog niet echt iets verandert / geconfigureerd aan die openmosixview....

Strava

• Superboer12
  • Laatst online: 03-02 23:08
Op de pc die je boot van cd moet je de openmosix terminal server opstarten.
Deze optie vind je in KDE-menu->Knoppix->Services.
Als je die wizard doorlopen hebt start ie een aantal services die het mogelijk maken om over het netwerk te booten, zoals DHCP en TFTP.

Infinitus est numerus stultorum

Pagina: 1