ik sta nu op het punt om zelf een case te bouwen, en ik zit met de plaatsing van de fans. wat zou beter zijn: een 250mm fan bovenaan intake en 120/140mm fans outtake of gewoon alles 120/140mm houden? en welke fans als 120/140 kan ik beter kiezen: de sharkoon 140mm of enermax 120mm UC-12AEBS? het gaat om een cube, de 250mm komt aan de bovenkant en de 120/140 komen aan de zijnkanten.
Zow best wel grote fans.
Ik denk dat je boven een fan die naar buiten blaast moet plaatsen (outtake)
En onderin (dus onder aan de zijkanten ofzo) een fan die naar binnen blaast (intake).
Het best is dat de hoeveel m3 per uur verplaatst kan worden bij intake en outtake bijna of exact gelijk zijn.
Je kan natuurlijk ook een andere soort koeling overwegen; zoals waterkoeling.
Ik denk dat je boven een fan die naar buiten blaast moet plaatsen (outtake)
En onderin (dus onder aan de zijkanten ofzo) een fan die naar binnen blaast (intake).
Het best is dat de hoeveel m3 per uur verplaatst kan worden bij intake en outtake bijna of exact gelijk zijn.
Je kan natuurlijk ook een andere soort koeling overwegen; zoals waterkoeling.
het systeem is al watergekoeld
, en het gaat dus een cube worden. de cube zal verticaal gedeeld worden, de bovenste helft daar heb ik het nu ff over. als ik een 250mm naar binnen laat blazen op mijn HDDs en tagan 480w u22(zit een rooster bovenop) zal dat beter koelen dan een horizontale airflow met links in rechts uit(voorbeeldje)
Verwijderd
Linksonder aan devoorkant de grootste met intake, rechtsachter boven op de achterkant met outtake lijkt me het beste bij een cube. Bij normale case is het weer een ander verhaal.
Ja ik bedoelde meer verticale airflow. En dan van onder naar boven, want warme lucht stijgt op.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:39:
het systeem is al watergekoeld, en het gaat dus een cube worden. de cube zal verticaal gedeeld worden, de bovenste helft daar heb ik het nu ff over. als ik een 250mm naar binnen laat blazen op mijn HDDs en tagan 480w u22(zit een rooster bovenop) zal dat beter koelen dan een horizontale airflow met links in rechts uit(voorbeeldje)
Maar zitten je HDD's langs elkaar of boven elkaar, en hoe hangen ze dan (verticaal/horizontaal). Want als je ze boven elkaar hebt hangen moet je de lucht van de zijkant laten komen en niet van boven.
En over de voeding. Als die meegekoelt wordt is alleen maar mooi meegenomen, maar met de standaard fan kan die ook goed genoeg gekoeld worden.
de cube zal in 2 verticale helften opgedeeld worden met aparte airflow, zegmaar 2 desktop kasten bovenop elkaar, de bovenste zal de HDDs voeding en radiator bevatten. de onderste alleen het moederbord.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:41:
Linksonder aan devoorkant de grootste met intake, rechtsachter boven op de achterkant met outtake lijkt me het beste bij een cube. Bij normale case is het weer een ander verhaal.
de cube is nog niet gebouwd. en als ik de 250mm doe zal ik de HDDs op zon manier erinzetten natuurlijk.ErikRedbeard schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:43:
[...]
Ja ik bedoelde meer verticale airflow. En dan van onder naar boven, want warme lucht stijgt op.
Maar zitten je HDD's langs elkaar of boven elkaar, en hoe hangen ze dan (verticaal/horizontaal). Want als je ze boven elkaar hebt hangen moet je de lucht van de zijkant laten komen en niet van boven.
En over de voeding. Als die meegekoelt wordt is alleen maar mooi meegenomen, maar met de standaard fan kan die ook goed genoeg gekoeld worden.
Ik had even geen dubbeldekker cube in gedachte. Dacht meer een geheel dus, ja dan schiet je met verticale airflow niet echt veel op zoals ik bedoelde.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:44:
[...]
de cube zal in 2 verticale helften opgedeeld worden met aparte airflow, zegmaar 2 desktop kasten bovenop elkaar, de bovenste zal de HDDs voeding en radiator bevatten. de onderste alleen het moederbord.
Post je dan ook Work In Progress plaatjes enzo.
Want ik wil wel precies zien wat je ervan gaat maken.
[ Voor 11% gewijzigd door ErikRedbeard op 13-04-2006 20:50 ]
ErikRedbeard schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:47:
[...]
Ik had even geen dubbeldekker cube in gedachte. Dacht meer een geheel dus, ja dan schiet je met verticale airflow niet echt veel op zoals ik bedoelde.
Post je dan ook Work In Progress plaatjes enzo.
Want ik wil wel precies zien wat je ervan gaat maken.

dat is het ong, aan de zijkant komt dus de outtake(en de intake als de 250mm niet komt)
denk die fan ff aan de bovenzijkant
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 20:54 ]
Wauw, lijkt me een toffe case worden
.
Maar ff offtopic:
Waar koop jij die 250mm
??
Maar ff offtopic:
Waar koop jij die 250mm
sloop ik uit een icute kast, gereviewed bij xbitlabs. of je kan ze uit een aerocool extremengine 3T halen.EyeWitness schreef op donderdag 13 april 2006 @ 22:03:
Wauw, lijkt me een toffe case worden.
Maar ff offtopic:
Waar koop jij die 250mm??
deze kast heeft het ook, google ff voor meer
xclio is een merk die ze heeft. point of view heeft ze ook.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 22:33 ]
request to change topic title: Fans>Casefans
Ik dacht al, fans aanpakken
errug bruut.
Ik dacht al, fans aanpakken
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
Ik zou zelf zeker voor die 250mm gaan, lekker extreem
Overigens zou ik zelf de intake niet bovenaan doen; dan moet je als 't ware vechten tegen de warme lucht, niet al te efficient.
hoe moet ik de 250mm dan mooi in het zicht verwerken??Yorixz schreef op donderdag 13 april 2006 @ 22:37:
Ik zou zelf zeker voor die 250mm gaan, lekker extreemOverigens zou ik zelf de intake niet bovenaan doen; dan moet je als 't ware vechten tegen de warme lucht, niet al te efficient.
ik denk dat het bruut geweld van die 250 mm de lucht wel naar onder krijgt hoor , zelfs op 1000 a 1500 toeren per minuut
Out of the box? What box? There is no box.
Verwijderd
Jij koopt dus een case alleen om de fan er uit te slopen?
Doe maar duur.
Je kunt ook gewoon op die case kijken welk merk die fan is en een mailtje sturen naar het bedrijf (Sunon/NMB denk ik zo) of je er eentje kan kopen.
Doe maar duur.
Je kunt ook gewoon op die case kijken welk merk die fan is en een mailtje sturen naar het bedrijf (Sunon/NMB denk ik zo) of je er eentje kan kopen.
Ik moet eens vaker het hele topic doornemen voordat ik een reactie post
[ Voor 81% gewijzigd door Joep op 14-04-2006 17:18 ]
Ik zou trouwens nooit een intake fan bovenaan plaatsen... die zuigt al het stof uit de ruimte zo je compu in...
Meestal is de fan bovenop een outtake fan...
Meestal is de fan bovenop een outtake fan...
U vraagt, wij antwoorden.
goed idee, heb ik nooit aan gedacht. maar ik heb waarschijnlijk een donorcase nodig voor PCI bracket enzVerwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:42:
Jij koopt dus een case alleen om de fan er uit te slopen?
Doe maar duur.
coolive staat er op de icute fan
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 17:49 ]
Website van de iCute case met de 250 mm fan
Hier een review van de iCute case
Heeft iemand een link van verkoper in Nederland van een fan die groter is dan 250 mm?
Hier een review van de iCute case
Heeft iemand een link van verkoper in Nederland van een fan die groter is dan 250 mm?
Ben er ook naar op zoek, zou het erg fijn vinden als iemand er eentje weetJoep Stoffels schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 22:29:
http://www.ikbenstil.nl/p..._277_309&products_id=2276
Sharkoon heeft nu ook de Silent Eagle, de fan met golfballetjespatroon, in 120mm.
Als het systeem al watergekoeld is heb je denkik aan 2/3 van zulke fans wel genoeg? Zo'n grote fan bovenop is wel bruut, maar kan je het beste voor outtake gebruiken dunkt me. Maar ik denk niet dat je ze snel in een computerwinkel aantreft.
iig succes!
Sharkoon heeft nu ook de Silent Eagle, de fan met golfballetjespatroon, in 120mm.
Als het systeem al watergekoeld is heb je denkik aan 2/3 van zulke fans wel genoeg? Zo'n grote fan bovenop is wel bruut, maar kan je het beste voor outtake gebruiken dunkt me. Maar ik denk niet dat je ze snel in een computerwinkel aantreft.
iig succes!
je kan natuurlijk ook gewoon een normale ventilator modden
helemaal bruut
ja zon een staande, en ik denk dat als het ook een DC brushless is of universeelmotor dan kan je hem natuuurlijk ook traploos regelen met een triac of thyristor, vraag me alleen niet precies hoe je dat omet doen , ik weet alleen dat het met die componenten gaat.
een spleetpoolmotor kan je ook traploos regelen met een triac, die dingen hebben toch sowieso maar een rendement van 20 a 30% en dan maakt het echt niet uit dat je nog een paar% meer verliest door een grote slip.
als je een goede ventilator hebt en een enkelfasige motor dan zou ik geen triac gebruiken maar een frequentieregelaar (vectorieel of PWM)
een spleetpoolmotor kan je ook traploos regelen met een triac, die dingen hebben toch sowieso maar een rendement van 20 a 30% en dan maakt het echt niet uit dat je nog een paar% meer verliest door een grote slip.
als je een goede ventilator hebt en een enkelfasige motor dan zou ik geen triac gebruiken maar een frequentieregelaar (vectorieel of PWM)
[ Voor 13% gewijzigd door successor op 20-04-2006 20:36 ]
Out of the box? What box? There is no box.
Pagina: 1