hardeschijf wordt 73 graden!

Pagina: 1
Acties:

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ik heb in mijn kast 2 hardeschijven zitten. 1 onderin de kast dan 1 plekje vrij en dan de 2e. Voor die harde schijven zit een fan. Ik wilde er nu een 3e bij zetten maar als ik hem tussen de andere hardeschijven doe dan word hij 73 graden terwijl de andere 2 rond de 35 zitten. Als ik hem boven de bovenste hardeschij of nog een plekje hoger doe dan word hij 48 graden, maar volgens mij is dat nog steeds te warm voor een hardeschijf.

Is er een mogenlijkheid dat de hardeschijf niet helemaal goed is?

het gaat om een western digital caviar special edition sata II 250 gb.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zowieso beter 48 graden dan 73 :X maarehm, heb je dat ding ook aangeraakt om te concluderen dat ie ook echt zo heet is? Want dit is wel erg absurd :o

C:\>_

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso is het wel raar dat er zo'n groot verschil in temperatuur is. Lijkt me dat het niet helemaal fris is. Ik kan me haast niet voorstellen dat de hd 73graden wordt. Raak de harddisk eens aan, zoals Vinnie al opmerkt. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

_the_crow_ schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:27:
Sowieso is het wel raar dat er zo'n groot verschil in temperatuur is. Lijkt me dat het niet helemaal fris is. Ik kan me haast niet voorstellen dat de hd 73graden wordt. Raak de harddisk eens aan, zoals Vinnie al opmerkt. :)
Mijn WD2500YD stond laatst op 86 graden, ik kon hem echt niet aanraken, dus zeker wel mogelijk hoor.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

FnF schreef op donderdag 13 april 2006 @ 20:31:
Mijn WD2500YD stond laatst op 86 graden, ik kon hem echt niet aanraken, dus zeker wel mogelijk hoor.
En als je diezelfde hd 15cm verderop hangt is hij ineens 30graden lager? Lijkt me vrij sterk, al heb je nog zo'n slechte airflow. :)
Daarnaast is 86graden gewoon absurd hoog. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _the_crow_ op 13-04-2006 20:34 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Die 73 graden kan je best wel halen hoor. Ik had m'n hd tussen een andere hd en een floppydrive hangen. Dat ding kreeg ik dus ook boven de 65 graden uit. Ik heb zelf lopen kloten met een paar plankjes en nu zijn m'n hd <40 graden.

Je kan denk ik het beste iets veranderen aan je kast. Ik denk dat het makkelijkst nog is om gewoon een goede kast te kopen, die genoeg ruimte heeft voor meerdere hd's, want in de meeste (goedkopere) kasten kan je eigelijk vaak maar 2 hd's echt goed plaatsen.

offtopic:
@_the_crow_: Ik vind je avatar echt super. Elke keer als ik weer een post van je zie wordt ik afgeleid door je avatar waar ik dan altijd even naar blijf kijken :P.

• Bucky-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 15:53
Als het een Western Digital 2500KS is dan kan het zijn dat het een bug is in de firmware die de temperatuur verkeerd weergeeft.
Kijk maar eens rond op dit forum er zijn nog topics geweest over te warme WD schijven.

Verwijderd

Als je die schijf met je vingers aanraakt en je verbrand ze, dan zou ik onmiddelijk kijken voor een koeler plekje in je kast. Zo ben ik ook een maxtor 40GB verloren geraakt door pure overhitting. Hij hing tussen een CD-Rom speler op toeren & nog een andere schijf.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik zou een smalle fan modden op die 3e harddisk. Succes.

d:)b :henk d:)b

• DEVoTi0N
MrJayMan schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:16:
Ik zou een smalle fan modden op die 3e harddisk. Succes.
Wat ik ervan begreep was dat z'n hd behoorlijk ingepakt zat, en er al een fan over de 3 hd's blies. Geen plaats voor nog een derde fan denk ik.

Verwijderd

Heb je geen 5,25" bay meer over, anders zou je hem ook in een koeler kunnen doen toch?

• feep
  • Niet online
Ik heb de hardeschijf nu op de plek van een andere hardeschijf gedaan. Die is normaal ong 27 graden en als je er veel op aan het schrijven bent 30 a 32 graden. Als ik de nieuwe hardeschijf op die plek doe geeft hij bij opstarten al 37 graden en bij veel schrijven 51.

Is er een mogenlijkheid dat de sensor in de harde schijf niet helemaal goed is? En wat is ongeveer de maximale temp voor een harde schijf?

Ik heb de temperatuur gemeten met everest en hddlife.

• RaseriaN
  • Laatst online: 20-02 10:21

RaseriaN

So much choices..

Ben ook al eens een schijf kwijt geraakt door pure oververhitting, schijf was NIET vast te houden met mn handen/vingers!

Fannetje erbij of eventueel aircontrol checken :)

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 18:05
De temp van de HD's ligt gemiddeld bij een max van 55 graden.
Dit is vaak de max temp die word aangeraden.

Ik denk dat er iets met de schijf mis is aangezien hij wel veel warmer word dat een andere schijf op dezelfde plaats.

Heb je de HD nu al aangeraakt of niet? Wanneer deze even warm voelt als de andere HD lijkt me dat de sensor niet goed functioneerd.

• feep
  • Niet online
Ik heb even gevoeld aan de harde schijf maar hij voelde niet heel erg warm. De temperatuur die everest aan geeft zal waarschijnlijk van een sensor komen die in de harde schijf zit en daar zal het wel wat warmeer zijn dan de buitenkant. Maar wat ik kon voelen was hij niet warmer dan de andere harde schijven. Dan zou het dus kunnen zijn dat de sensor niet goed werkt of gewoon een te hoge temperatuur aangeeft.

Het was ook wel raar dat hij hij tijdens het kopieren van bestanden ong 51 graden was en een tijdje daarna toen hij helemaal niks aan het doen was een temperatuur van 54 graden aangaf.

• DEVoTi0N
feep schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 14:09:
Ik heb even gevoeld aan de harde schijf maar hij voelde niet heel erg warm. De temperatuur die everest aan geeft zal waarschijnlijk van een sensor komen die in de harde schijf zit en daar zal het wel wat warmeer zijn dan de buitenkant. Maar wat ik kon voelen was hij niet warmer dan de andere harde schijven. Dan zou het dus kunnen zijn dat de sensor niet goed werkt of gewoon een te hoge temperatuur aangeeft.

Het was ook wel raar dat hij hij tijdens het kopieren van bestanden ong 51 graden was en een tijdje daarna toen hij helemaal niks aan het doen was een temperatuur van 54 graden aangaf.
Dat kan hè. Toen mijn hd overhit was, was dit ding gloeiend heet. Ik denk dat de temperatuur inderdaad verkeerd wordt gemeten/uitgelezen.

Ik denk niet dat het verschil uit zal maken, maar je kan natuurlijk ook nog een ander programma gebruiken om de temperatuur uit te lezen; zoals speedfan.
Pagina: 1