[XP BSOD] worker_thread_returned_at_bad_irql

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 09:28
De situatie
Ik heb sinds anderhalve week een nieuw systeem maar loop al vanaf het begin te klooien vanwege instabiliteit. Af en toe blijft de pc zomaar hangen zonder dat ik iets speciaals doe. Gewoon in Windows beetje internetten of foto's bekijken en dan doet de pc niets meer. Op zo'n moment krijg ik geen bsod dus en de pc reboot ook niet automatisch. Ik heb bij de instellingen maar gelijk het vinkje bij "opnieuw opstarten" bij systeemfouten uitgevinkt.

De hardware
De volgende hardware zit in de nieuwe pc
HardwareDrivers
Asus A8N-Sli PremiumBios version 1009
Chipset: nForce AMD 6.70
AMD Athlon 64 X2 4200+driver van www.amd.com
Scythe Ninja Plus
Corsair TWINX 2048-3200C2PT -
WD Caviar 250GB, 16 MB, SATA II (WD2500KS) -
Tagan TG480-U15 (480 Watt) -
XFX VGA GeForce 7900 GT 256 MBForceWare 84.21
Creative Audigy 2De nieuwste van Creative.com (2.08.0004)
BenQ DW1650 Zwart
Lite-On DVD-ROM 16P9S
Cooler Master Centurion 5

De software
Windows XP Pro met Service Pack 2

Het probleem
Ik dacht dat ik een probleem had met mijn hardeschijf. Ik had m'n mappen met muziek en foto's overgezet naar de nieuwe pc, maar na een tijdje mistte ik daar aardig wat bestanden van, gelukkig staat alles ook nog op de oude pc, dus ik ben niets kwijt.
Windows gaf aan dat er beschadigde bestanden waren in de map Dcplusplus en dat het ging om een bestand van Ubisoft/Far cry, oftewel ik kon hier geen touw aan vastknopen. Ik had Far cry alleen van dvd geinstalleerd en een uurtje gespeeld, maar niet binnengehaald via dcplusplus.
Nadat ik het systeem opnieuw opstartte kwam ik niet meer in windows. Het systeem gaf een melding dat uit de map system32 het bestand hal.dll ontbrak, toen heb ik geprobeerd om met een windows cd de installatie te repareren omdat ik op een lan zat en weinig zin had om een volledig nieuwe install te doen. Gelukkig lukte de reparatie van Windows en kon ik weer gewoon opstarten.

Hierna heb ik geen ontbrekende Windows bestanden meer gehad, maar nog wel genoeg 'hangers' en dan kun je alleen maar resetten, met geen mogelijkheid kan ik dan nog iets doen.

Zojuist kreeg ik voor het eerst een bsod
Oftewel: worker_thread_returned_at_bad_irql

Ik heb op deze melding gegoogled en kwam op een aantal sites terecht, maar kon er verder niets mee. Ik zou moeten gaan debuggen ofzo, maar ik heb geen idee waarmee, waarin, hoe wat en waar.

De 1e die ik vond was van Microsoft
De 2e link
En de laatste link

Ik zou moeten gaan debuggen ofzo, maar ik heb geen idee waarmee, waarin, hoe wat en waar.

Verder heb Ik met het Diagnostics programma van WD al de hardeschijf getest en die vind geen problemen.
Ik ben nu bezig met een geheugen check met Memtest-86, maar die zal ik voorlopig nog maar even laten draaien, dus daar horen jullie het resultaat nog van.

Dus ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit kan oplossen, de pc is zo niet erg bruikbaar, je bent elke keer huiverig oftie uit zal vallen en vooral het dataverlies is niet erg prettig.

P.S. Ik heb dit topic ook onder Complete Systemen geplaatst omdat ik geen idee had waar ik het moest plaatsen, alleen heb ik al wel gemerkt dat dit meer een Windows probleem is.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Wat me opvalt in je verhaal: Je hebt een SP2 installatie en die heb je gerepareerd met de CD. Is dat een (geslipstreamde) XP SP2 CD? Zo nee, dan weet ik niet hoe je de juiste versie van de hal terug hebt kunnen zetten van de cd. Als de oude terug is gezet, is het logisch dat je problemen krijgt (maar een wonder dat windows nog opstart). Je zult dan dus de juiste hal erop moeten zien te krijgen.

Het "debuggen" van zo'n windows probleem schiet meestal niet echt op voor de gebruiker. Ik heb dit wel eens gedaan; je moet de debugger en symbols van MS downloaden en dan de BSOD log in de debugger inladen. Die kan je dan analyseren. Als er bij de BSOD geen filenaam stond waar de oorzaak zit en zo'n filenaam wel uit de debugger komt rollen EN het gaat om een file van een driver, kun je proberen die driver grondig weg te vegen en een andere te installeren. (Als er in de BSOD wel een filename van een driver stond, kun je hetzelfde proberen, maar dan heb je geen debugger nodig.)

• Markman85
Het gaat idd om een versie waar SP2 inzit

over dat debuggen, dat geeft dus toch de meeste informatie als ik dat doe. Maar ik zag dus dat je dan het commando ln moest gebruiken, maar dat moet dan waarschijnlijk in een apart debug programma.
En zover ben ik dus nooit geweest, ik wil het best gaan proberen, als dat het probleem oplost, maar misschien dat je me wat tips kunt geven

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

- Debuggen zou ik niet al te veel van verwachten. Het is voornamelijk voor als je de source code hebt van een driver en die is de boosdoener. Maar als je iets wilt proberen, start dan bij
http://www.microsoft.com/...ls/debugging/default.mspx
- Er is ook een nieuwe (beta) bios uit, maar ik betwijfel of dat helpt.
- Weet je zeker dat er geen restje van een pre-6.65 chipset driver actief is? Dat zou ernstige problemen veroorzaken in combinatie met je bios.
- Spanning op alle voltlijnen in orde?
- Resultaat memtest?
- Ik denk dat een betere investering van tijd is om zoveel mogelijk onderdelen eruit en minimaal testen. Dat levert "sneller" iets op dat gedoe met die debugger. Misschien moet je eerst proberen of je die crash kan reproduceren. Linux live cd geprobeerd?

• Markman85
Tja over die chipset drivers, ik heb de pc gewoon een aantal maal opnieuw geinstalleerd om wat vorige problemen op te lossen, ik kreeg eerst m'n audigy 2 niet aan de praat en toen bleek de oude chipset driver het probleem te zijn, dus de 6.65 van de asus site.
Toen ik 6.70 van de nvidia site ging gebruiken werkte het geluid ineens wel. Dat is toen al gepaard gegaan met een clean install, en naderhand istie nog een keer geformateerd, dus er staan geen restjes van de oude driver meer op.

Over de voltlijnen ben ik niet helemaal zeker. Als ik in speedfan kijk zie ik een hoop verwarrende voltages, zoals

+3,3V: 3,42V
+5V: 5,10V
+12V: 12,29V

dat lijkt allemaal nog wel oke

maar dan heb je rechts ook nog een rijtje, en die geven wat minder goede waardes aan

-12V: -1,17V
-5V: -8,78V
+5V: 5,00V

Toen ben ik in de bios gaan kijken en daar zie ik alleen de waardes die terugkomen zoals in het eerste rijtje, ze geven exact dezelfde waardes aan, dus ik neem aan dat speedfan die wel goed uitleest.

Verder heb ik een aantal maal Memtest-86 gedraaid en tot nu toe nog steeds geen errors gehad.
Maar ik begin eigenlijk wel aan het geheugen te twijfelen.

Toen ik de pc installeerde en voor het eerst goed in het bios keek kwam ik de DDR settings tegen.
Daar stonden alle timings(waar ik overigens geen ervaring mee heb) verkeerd ingesteld. De Frequency stond op 333 en een aantal waardes stonden te hoog ingesteld. Dit geheugen kan 2,3,3,6 aan volgens de site van de fabrikant.
Met mijn vorige pc heb ik wel overclocked en ook in combinatie met voltage-verhoging maar verder heb ik me er nooit in verdiept, en over geheugen timings weet ik dus heel weinig. Dus misschien heb ik het verkeerde item op een te lage waarde gezet.
Een ander punt van belang is misschien het voltage waar het geheugen op moet draaien, volgens de site van de fabrikant zijn ze met die waardes getest op 2,75 volt, maar omdat de instelling op auto staat heb ik geen idee waar op mijn modules draaien.

Het geheugen is dus misschien wel een punt van aandacht, maarja dan zou je ook weer denken dat Memtest-86 zoiets zou aangeven.

Ik heb de blue screen overigens niet meer gehad, nog wel enkele vastlopers/hangers, maar waar je dan niet meer uitkomt dus weer een harde reset voor nodig is.

Misschien is het goed om de timings van het geheugen even goed te configureren, en voor de duidelijkheid, ik wil hier geen topic voor het overklokken van mijn geheugenmodules van maken, maar zeker weten dat die geen problemen veroorzaken, want ik heb natuurlijk niet voor niets alleen maar (in mijn ogen) kwaliteitsspullen gekocht. In m'n vorige pc zit nog een brakke q-tec voeding, waar je toch meer problemen mee zou verwachten, maar die pc draait al 3 jaar zonder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Markman85 op 15-04-2006 22:29 ]

• Markman85
Ik heb nog het een en ander geprobeerd, maar nog niets schijnt te werken

Ze treden heel willekeurig op en de enige manier om ze het snelst te krijgen is door te gamen.

Met DTM 2 heb je ze soms al na 5 minuten, soms kan ik 3 kwartier gamen en dan krijg ik weer een blue screen, maar het is nog nooit gebeurd dat de pc is blijven draaien, ook alstie gewoon een tijdje staat te downloaden, dan kom je na een tijdje terug en staat er weer een melding dat de pc van een zware crash is hersteld.

Van 2 meldingen die ik nog gehad heb, heb ik een foto gemaakt

De 1e
De 2e

Verder heb ik ook nog een paar keer IRQL_LESS_OR_EQUAL meldingen gehad.

Ik kom er gewoon niet meer uit.
Wat is nu het verstandigst om te doen, zal ik de hele pc naar de winkel waar die vandaan komt brengen, of kan ik volstaan met alleen 1 onderdeel opsturen zoals het moederbord.

Een ander probleem wat ik tegenkwam was de temperatuur van mijn hardeschijf. In speedfan geeft deze 50 graden aan, dat leek me al veelste hoog, en toen ik op mijn andere pc keek waren die schijven rond de 30 graden. Echter als ik de hardeschijf gewoon met de hand voel voelt deze helemaal niet warm aan. Recht ervoor zit ook nog een casefan die koele lucht de kast in blaast dus ik ga er maar vanuit dat het een verkeerde uitlezing is van Speedfan.
Pagina: 1