2x raptor in RAID0 of 2 x 250GB in RAID0 of 1 x raptor?

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Zit een beetje met een dilemma (luxe probleem) ik wil weer eens wat nieuws, dus zit te denken aan:

- 2 x raptor 74 GB (8 mb cache) in RAID0 voor me windows/proggies en games
- 1 x raptor 74 GB zelfde doeleinde
- 2 x 250GB in RAID0 voor zelfde doeleinde

Qua ruimte is die 74 gb van die eerste raptor drive al voldoende dus dat is de afweging niet. Maar is het de investering waard om voor 2 x die raptors te gaan. Lees in veel topic uit de search dat RAID0 bij grootte data transfers beter is, maar het is in principe dus alleen om te booten en te gamen en o ja om Media center te draaien (waarbij gamers weer vaak voor die dubbel raptors kiezen).

Maar ja als het in de games en in het normale windows gebruik een duidelijke performance boost geeft (dit vind de ene wel en de andere niet echt volgens de search) vind ik het die 2 x raptor wel waard, als het nou niet merkbaar verschilt met die 2x normale schijf in RAID0 is het de investering natuurlijk niet helemaal waard.

Verder vroeg ik me af hoeveel geluid ze maken, volgens de site van salland zit de raptor op 32 decibel en de WD RAID edition schijven op 35 decibel. Dit lijkt me niet helemaal te kloppen aangezien ik overal lees dat de raptors wel duidelijk aanwezig zijn. Maar is dit echt constant en dus storend?

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 13-04-2006 18:15 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03
Over dat geluid, ja IK vond het storend, heb mijn Raptor 150 2 weken later om die reden doorverkocht. Een constante lage broem, de zoekgeluiden stoorden mij niet.

• Operations
Sjah schreef op donderdag 13 april 2006 @ 18:38:
Over dat geluid, ja IK vond het storend, heb mijn Raptor 150 2 weken later om die reden doorverkocht. Een constante lage broem, de zoekgeluiden stoorden mij niet.
Mmmm jij hebt niet toevallig z'n HD silencer erom heen gehad? En die prestaties wogen niet op tegen het geluid bij jou begrijp ik dus?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Sjah
ik had een hd-silencer ,althans het hing in rubber, en was desalniettemin nog niet tevreden over wat er nog steeds doorkwam, nee. Nu ik terug ben naar me 3 jaar oude hitachi, kon ik wonderwel weer wennen aan deze snelheid, zo veel langzamer is het niet, en toch weer 250€ op de bank teruggezet.

[ Voor 53% gewijzigd door Sjah op 13-04-2006 19:41 ]

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 16:18

Zjemm

...

ben benieuwd als je een beetje een redelijke silenser pakt of je ze dan nog hoort. is het dat trouwens niet zo dat ze dan niet meer in je normele hd rack van de kast passen en dus naar de 5en en kwart rack moeten?

en met een beetje goede kast zou je het geluid toch nog wel meer kunnen dempen....

[ Voor 18% gewijzigd door Zjemm op 13-04-2006 21:52 ]

opensecure.nl

• Operations
Zjemm schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:50:
ben benieuwd als je een beetje een redelijke silenser pakt of je ze dan nog hoort. is het dat trouwens niet zo dat ze dan niet meer in je normele hd rack van de kast passen en dus naar de 5en en kwart rack moeten?

en met een beetje goede kast zou je het geluid toch nog wel meer kunnen dempen....
Ja je moet idd naar 5,25. En ik bedoel de HD silencer 2.0 dat is echt een behuizing om je schijf heen zeg maar. Kijk maar eens op google.

Verwijderd

Ikzelf heb 2x WD Raptors 74 GB in raid0 voor boot/games partitie.
Ik heb bij Oblivion op maximale resolutie in ieder geval nog geen 'beeldstotter'
kunnen bespeuren...
Het is wel een aanrader.
(Ik denk dat mijn X1800XT ook een beetje helpt, dat dan wel weer...)

• Sjah
Zjemm schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:50:

Wil je nou zeggen dat mijn hd-silencer en kast troep is? Dat is het niet, en als jij niet wilt geloven dat het geluid voor mij absoluut onacceptabel was, dan koop je 'm toch, dan kan je zelf oordelen....

• Zjemm

Zjemm

...

zeg het was geen aanval, en nee ik beweer niet dat jou spullen troep is. ik dacht alleen even hardop voor mezelf dat als je een beetje een goede dempende kast neemt dat je het dan misschien minder hoort.

ik ben zelf ook aan het orienteren voor een nieuw systeem en dacht daarbij aan raptors. maar ik ben ook iemand die geen herrie aan zn hoofd wil. zeker als de machine misschien nog in de woonkamer moet gaan staan.

opensecure.nl

Verwijderd

Het maakt natuurlijk ook wel uit of je kast onder of op je tafel staat.
Ik heb zelf 6 HD's (waaronder 2 raptors en twee 500G Hitachis en twee maxtors)
naast me op de tafel staan (afstand -0.5 m) en het geluid is niet storend.
(kast: Akasa Eclipse 62 met twee nexus casefans en zalman CNPS 9500)

• Sjah
ok Zjemm dan weet ik dat effe ;) Trouwens me kast is in zoverre wel troep dat die niet geluidsdicht is. Me hd-silencer was bij de beste getest in tweakers.net 2e hd-silencer test (disk twin).

Misschien krijg je hem met het perfecte spul wel stiller, ik wilde alleen maar zeggen dat je in principe een herrieschopper erin zet met de Raptor. Ik kon hem horen in me slaapkamer, die naast me woonkamer ligt, nou en toen werd ik toch wel gek....

• Zjemm

Zjemm

...

ik kan mij voorstellen dat je gek wordt als je in de kamer naast de pc de geluiden nog steeds hoort. aan de andere kant kan ik me niet voor stellen dat je een pc nog hoort als deze in een andere kamer staat (no offence) dan heb je wel erg brakke muren :P
ik heb een tijd naast mn pc geslapen en dan zijn de geluiden wel erg irritant.

maargoed zelf ben ik dus ook nog aan het dubben.

1x 74 gb raptor voor games/os/progs
of 2x 74 gb in raid 0 voor games/os/progs.
en 1 of 2 disks voor data die belangrijk is.

in de topics die hier over zijn vind je toch vaak veel verschillende meningen dus het zal uiteindelijk maar op eigen ervaring uit moeten komen.
tenzij er mensen zijn die erg zeker zijn van 1 bepaalde opstelling

opensecure.nl

Verwijderd

Ik heb 2 Raptors in RAID0 hangen, en ik vind het ideaal. Ik zelf merk duidelijk een snelheidsverschil, maar goed ik kwam dan ook van 1 5400 rpm schijf af :). Voorbeeldje: laatst Windows update gedaan, ik zag het groene balkje niet eens langskomen waarbij hij ging zoeken naar updates voor mijn computer :D. Ik raad het dus iedereen aan.
Ik moet wel even toegeven dat ik (om financiele) redenen 2x 36 GB erin heb zitten, en niet 2x 74 GB.
En kwa geluid? Ik vind het niet storend, maar ik heb in totaal ook 8 fans in m'n PC zitten. M'n PC staat in m'n slaapkamer, als ik wil slapen moet hij uit.
Conclusie: voor snelheid zeker een aanrader, voor geluid wat minder, maar het is absoluut niet storend.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Ik lees steeds mensen die klagen over het geluid van de Raptors. Ik heb al 2 jaar 2 x 74 GB Raptors in raid0 en ik vind ze helemaal niet veel herrie maken.
De normale ventilators in de huidige kasten maken veel meer lawaai. Zeker als er eens een ventilator droogloopt.
Pagina: 1