[HTML/CSS] Lege ruimte verwijderen aan zijkant

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zit met een probleem. Ik wil graag een plaatje dat van de ene naar andere kant van het scherm loopt, ongeacht de resolutie. Nu is dit gelukt door middel van CSS icm HTML (TD een class gegeven waarbij ik achtergrond image een afbeelding van 2x100pixels heb gegeven zodat die zich steeds herhaalt) maar nu zit er nog ruimte aan de linker en rechter zijkant. Hoogst waarschijnlijk komt dit door de table, maar ik kom er niet uit hoe ik het weg kan krijgen.

Dit is de HTML van de table.

HTML:
1
<table class="border" width="100%" height="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" >

En dit van de CSS.

Cascading Stylesheet:
1
table.border { border-collapse: collapse; border-spacing: 0px; }

Heb al gezocht op google en op GoT, maar ik kan het niet vinden (vind het ook moeilijk om de juiste zoekwoorden te bedenken).

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)

Oh btw, de CSS wordt gewoon goed aangesproken in de header naar een externe css file, dus daar ligt het probleem niet.

[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 13-04-2006 17:56 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
even de rest van je css denk ik

een body heeft een default padding van een aantal pix, en misschien html ook wel. kortom:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
html, body {
  padding: 0;
  margin: 0;
}

eventueel kan door eerdere css declaraties of weetikwat je table ook nog een margin of padding hebben, deze kan je natuurlijk ook 0 zetten

installeer de firefox extentie "webdeveloper toolbar" en je kan dit soort dingen erg makkelijk zelf oplossen

[ Voor 22% gewijzigd door BasieP op 13-04-2006 17:58 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Al naar margin en padding van de tabel zelf gekeken?

edit:
laat

[ Voor 17% gewijzigd door Rowanov op 13-04-2006 17:59 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BasieP schreef op donderdag 13 april 2006 @ 17:58:
even de rest van je css denk ik

een body heeft een default padding van een aantal pix, en misschien html ook wel. kortom:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
html, body {
}

eventueel kan door eerdere css declaraties of weetikwat je table ook nog een margin of padding hebben, deze kan je natuurlijk ook 0 zetten

installeer de firefox extentie "webdeveloper toolbar" en je kan dit soort dingen erg makkelijk zelf oplossen
Super, werkt nu prima!

Ook nog bedankt voor die tip van webdeveloper toolbar, zal ik straks installeren :)
Nouja, weer wat geleerd. Beetje zonde van het topic maar wel weer handig voor de search ;)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
sOid schreef op donderdag 13 april 2006 @ 18:03:
[...]
Nouja, weer wat geleerd. Beetje zonde van het topic maar wel weer handig voor de search ;)
denk dat er al wel iets te vinden was hoor ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Overigens vind ik het zelf altijd een stuk inzichtelijker om álles te 'resetten', en dan de margins en paddings echt zelf en per selectie te bepalen :) :
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
* {
}

DM!

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dat ben ik niet me je eens; dit kan uiteindelijk veel meer regels code opleveren omdat je echt alles expliciet moet instellen. Ik denk dat veel elementen weinig standaard verschillen tussen de browsers hebben en degenen die dan wel verschillen (zoals vaak de marges op h1, body en allerhande lijsten) kan je gewoon bijwerken.

Aan de andere kant, voor jouw aanpak is ook wat te zeggen, aangezien dat overal hetzelfde er uit zal zien. Het nadeel is echter dat als je met een systeem werkt waar je niet voor alle mogelijke html elementen de marges hebt ingesteld staan, dat het nog wel eens spaak wil lopen als iemand anders (zoals op een weblog) bepaalde elementen gaat gebruiken die niet in je css staan. Dan ziet je layout er niet zo prettig meer uit.

Mijn conclusie zou zijn dat het handig is voor elementen die zeg maar het layout geraamte van de pagina vormen; maar ik zou persoonlijk gezien van de text-formatting afblijven.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Rowanov schreef op donderdag 13 april 2006 @ 21:08:
Het nadeel is echter dat als je met een systeem werkt waar je niet voor alle mogelijke html elementen de marges hebt ingesteld staan, dat het nog wel eens spaak wil lopen als iemand anders (zoals op een weblog) bepaalde elementen gaat gebruiken die niet in je css staan. Dan ziet je layout er niet zo prettig meer uit.
Mja, maar aangezien ik altijd volledige controlle wil hebben over wat er binnenkomt, en dus een lijst maak met elementen die gebruikt mogen worden, zorg ik ook wel voor de bijbehorende CSS :) .
Mijn conclusie zou zijn dat het handig is voor elementen die zeg maar het layout geraamte van de pagina vormen; maar ik zou persoonlijk gezien van de text-formatting afblijven.
Ik niet, want ook dat neem ik liever zelf ter hand, qua margin en padding :) .

Maargoed, nogmaals: dit is héél erg een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Ik vind het prettig om op die manier te werken, maar kan me ook heel goed voorstellen dat je dat niet vindt

DM!

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Vandaar ook de "persoonlijk gezien" :) Het is idd wat je fijn vind werken en wat aansluit bij je cms bijvoorbeeld.
Pagina: 1