Toon posts:

[COOLING] 120 MM Fan welke snelheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Revoltec fan
Specificaties:
• Afmetingen: 120 x 120 x 25 mm
• Toerental: 1200 tpm
• Geluidsproductie: 22,5 dB
• Luchtverplaatsing: 83,6 m³/h
• Bearing: sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- incl. adapterkabeltje
- rode fan, rode LEDs

Ik heb de snelheid nodig van de wind die die fan produceert ik heb al flink gegoogeld maar niets gevonden ik heb zel ook lopen rekenen maar het liep op niets uit :? :? :?
Kan ieman mss even helpen?

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik begrijp je vraag niet helemaal goed. Wil je nu weten welke fan met minder geluid deze luchtverplaatsing haalt? Zo ja,dan kan ik kort zijn, wan dat kan niet. Of bijna niet, want sommige fans zullen wat stiller zijn op de lagering van de mechanika, maar verder zal de luchtverplaatsing hoorbaar blijven.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Verwijderd

Topicstarter
Nee srry mijn fout
Ik heb deze fan gebruikt bij experimenten voor school gewoon normale snelheid Zoals die specs daar staan. Die fan blaast lucht he, nou is mijn vraag met welke snelheid die lucht dan 'reist' dus zeg die fan blaast wind met 2km/h

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt toch de luchtverplaatsing van 83,6 m³/h, das toch genoeg info.

Wat je bedoelt met de snelheid van de wind snap ik niet echt.

Edit : Ik denk niet dat fabrikanten die info over de windsnelheid meten, het is voor een pc fan namelijk niet intressant.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 13-04-2006 15:43 ]

Verwijderd

Denk niet dat iemand dit weet? Misschien is het een idee om dit zelf te meten ofzo?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Je wilt weten hoe snel de lucht zich verplaatst achter de fan ... geloof ik :P.

Tja dat zul je nergens op google vinden. Ik denk dat je het beste met wat natuurkunde dat kunt uitrekenen ...

Kzal eens op zoek gaan in m'n BINAS ;)

/edit niet meer nodig zie ik ;)

[ Voor 9% gewijzigd door EyeWitness op 13-04-2006 15:47 ]

Verwijderd

Snelheid van de wind :?

Hangt af van welke situatie: de meest gesimplificeerd situatie is: er vanuit gaan dat de airflow geconcetreerd blijft in een cillindervormige tunnel met doorsnede van ook 120mm. Opp van de doorsnede van de tunnel is dan pi*R²= 3.14*0.0036m² = 0.011m²
In 1u blaast de fan 83.6m³, dit is het volume waarmee je een cilinder met doorsnede 120mm kan vullen en lengte:
83.6m³ / 0.011m² = 7600m
De lucht gaat zich dan 7600 meter verplaatsen in 1 u.

Dit is 7.6km/u of 2.1m/s.

Als je tunnel waarin de lucht zich verplaatst smaller is, dan gaat de snelheid hoger zijn, als de tunnel breder is, dan gaat de snelheid lager zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 15:49 ]

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

bedoel je CFM ofzow?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:45:
Snelheid van de wind :?

Hangt af van welke situatie: de meest gesimplificeerd is: er vanuit gaan dat de airflow geconcetreerd blijft in een cillindervormige tunnel met doorsnede van ook 120mm. Opp van de doorsnede van de tunnel is dan pi*R²= 3.14*0.0036m² = 0.011m²
In 1u blaast de fan 83.6m³, dit is het volume waarmee je een cilinder met doorsnede 120mm kan vullen en lengte:
83.6m³ / 0.011m² = 7600m
De lucht gaat zich dan 7600 meter verplaatsen in 1 u.

Dit is 7.6km/u of 2.1m/s.
Deze man snapt het. _/-\o_ In ieder geval thnx

Stel een vierkante buis en de wind blijft zoals jij zegt kan dat dan ook zo?
Het betreft dan een balk in dit geval van 12 bij 12 cm ervan uitgaan d dat de wind geconcentreerd blijft. Maar dat reken ik dan wel uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 15:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:48:
[...]

Deze man snapt het. _/-\o_ In ieder geval thnx

Stel een vierkante buis en de wind blijft zoals jij zegt kan dat dan ook zo?
Vierkante buis: vorm maakt niet uit: het hangt af van de opp vd doorsnede van je "tunnel" die je gebruikt. Bereken deze opp en vul het in in de berekening en pas deze zodaing aan.
Dit is wel in ideale omstandigheden waarin er geen wrijving is. In werkelijkheid ga je wrijving hebben en gaat het debiet en dus ook de snelheid lager zijn. Hoe complexer de vorm van de buis (= omtrek vd doorsnede vd buis/opp vd doorsnede vd buis) hoe groter de wrijving wordt. Ook rastertje of fangrilletjes vergroten de wrijving. Als het een fan is voor op een cpu, is de wrijving ineens al veel groter.

Verwijderd

Topicstarter
DE CFM staat daar al .
Het is moeilijk uit te leggen. Maar de FAN VERPLAATST lucht in dit geval 83,6 kubieke meter. Maar wat ik wil weten is de snelheid van de wind die de fan verplaatst. Jullie hebben het over de hoeveel heid die staat daar gegeven en die wil ik niet weten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:53:
[...]

Vierkante buis: vorm maakt niet uit: het hangt af van de opp vd doorsnede van je "tunnel" die je gebruikt. Bereken deze opp en vul het in in de berekening en pas deze zodaing aan.
Dit is wel in ideale omstandigheden waarin er geen wrijving is. In werkelijkheid ga je wrijving hebben en gaat het debiet en dus ook de snelheid lager zijn. Hoe complexer de vorm van de buis (= omtrek vd doorsnede vd buis/opp vd doorsnede vd buis) hoe groter de wrijving wordt. Ook rastertje of fangrilletjes vergroten de wrijving. Als het een fan is voor op een cpu, is de wrijving ineens al veel groter.
Het ging voor windtunnel maar het gaat om een simpel priinciepe van de snelheid we hadden geen meet apparatuur maar naar jouw formul zocht ik. Ik heb hem nou aangepast en ik ben tevreden. Verder zat er geen grill voor ofzo maar een raster zoals een # Hekje wel recht, zaodat de wind wordt gestuurd

Mijn dank is groot _/-\o_ _/-\o_

Problem solved dus hij kan op slot ofzo
Pagina: 1