Situatieschets:
Vroegere situatie:
Twee lokaties. Op beide lokaties staat een Windows 2003 server waarop een dos programma dat minox heet draait.
Gebruikers loggen in op een domein op de server, starten het programma van een schijf die gemapt wordt via kix. Ook wordt er per user een schijf gemapt, H:\, met daarop een bestandje PQ1 of PQ2. Ligt eraan wie inlogt.
Printen gaat via het script dat hieronder staat. Ze printen allemaal naar diverse matrix printers. Allemaal Epson's. Dit draait al tijden vlekkeloos.
Huidige situatie:
Nu zijn er door omstandigheden een aantal dingen verandert.
Een van de servers is verplaatst naar een totaal andere lokatie.
Die noemen we lokatie 3.
Nu loggen alle mensen in via RDP op de server op lokatie 3 en starten het programma op.
Dit gaat ook nog goed. Printen is hetzelfde gebleven. Ik heb alleen nieuwe printers aangemaakt op de server die verwijzen naar de printers op de 2 andere lokaties en die gedeeld en in het script gezet.
Maar nu kan op 1 van de 2 vorige lokaties niet meer geprint worden. Of er komt allerlei zooi uit de printer of er komt gewoon niets uit terwijl het command wel succesfully gecomplete wordt.
Het laatste komt vaker voor. Ik zie ook de printjes gespoold worden op de printer die gedeeld is op de server.
Hoe verbonden?
De 3 vestingen zijn onderling verbonden via VPN. Op lokatie 3 ligt een 2Mbit SDSL lijn.
Op lokatie 3 staat een Siemens 5890 Router.
Op de twee andere lokaties een Efficient G.SHDSL/SDSL Router.
De ip's zijn als volgt ingedeeld:
Lokatie 3:
172.20.100.0 - 255.255.255.0
Lokatie 2: (Waar niet geprint kan worden)
172.16.100.0-255.255.255.0
Lokatie 1: (Waar wel geprint kan worden)
172.18.100.0 - 255.255.255.0
Waar ik ook dacht was misschien een rechtenprobleem. Alleen zitten alle gebruikers in dezelfde soort groepen. Ze zijn geen administrator of wat dan ook. Gewoon user.
Wat ik geprobeerd heb is een gebruiker administrator maken op de vestiging waar ze niet konden printen, dit lijkt wel te werken. Alleen heb ik liever een gebruiker niet als administrator.
Ik hoop dat jullie nog een een ander idee of oplossing hebben, ik kom er niet echt uit.
Als jullie nog meer info nodig hebben hoor ik het graag.
Vroegere situatie:
Twee lokaties. Op beide lokaties staat een Windows 2003 server waarop een dos programma dat minox heet draait.
Gebruikers loggen in op een domein op de server, starten het programma van een schijf die gemapt wordt via kix. Ook wordt er per user een schijf gemapt, H:\, met daarop een bestandje PQ1 of PQ2. Ligt eraan wie inlogt.
Printen gaat via het script dat hieronder staat. Ze printen allemaal naar diverse matrix printers. Allemaal Epson's. Dit draait al tijden vlekkeloos.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| IF EXIST H:\PQ1 GOTO PQ1 IF EXIST H:\PQ2 GOTO PQ2 NET USE LPT3 /DELETE > NUL :PQ1 NET USE LPT3: \\172.20.100.1\PRINTER1 > NUL MSPOOL LPT3 %1 > NUL NET USE LPT3 /DELETE > NUL GOTO EINDE :PQ2 NET USE LPT3: \\172.20.100.1\PRINTER2 > NUL MSPOOL LPT3 %1 > NUL NET USE LPT3 /DELETE > NUL GOTO EINDE :EINDE EXIT |
Huidige situatie:
Nu zijn er door omstandigheden een aantal dingen verandert.
Een van de servers is verplaatst naar een totaal andere lokatie.
Die noemen we lokatie 3.
Nu loggen alle mensen in via RDP op de server op lokatie 3 en starten het programma op.
Dit gaat ook nog goed. Printen is hetzelfde gebleven. Ik heb alleen nieuwe printers aangemaakt op de server die verwijzen naar de printers op de 2 andere lokaties en die gedeeld en in het script gezet.
Maar nu kan op 1 van de 2 vorige lokaties niet meer geprint worden. Of er komt allerlei zooi uit de printer of er komt gewoon niets uit terwijl het command wel succesfully gecomplete wordt.
Hoe verbonden?
De 3 vestingen zijn onderling verbonden via VPN. Op lokatie 3 ligt een 2Mbit SDSL lijn.
Op lokatie 3 staat een Siemens 5890 Router.
Op de twee andere lokaties een Efficient G.SHDSL/SDSL Router.
De ip's zijn als volgt ingedeeld:
Lokatie 3:
172.20.100.0 - 255.255.255.0
Lokatie 2: (Waar niet geprint kan worden)
172.16.100.0-255.255.255.0
Lokatie 1: (Waar wel geprint kan worden)
172.18.100.0 - 255.255.255.0
Waar ik ook dacht was misschien een rechtenprobleem. Alleen zitten alle gebruikers in dezelfde soort groepen. Ze zijn geen administrator of wat dan ook. Gewoon user.
Wat ik geprobeerd heb is een gebruiker administrator maken op de vestiging waar ze niet konden printen, dit lijkt wel te werken. Alleen heb ik liever een gebruiker niet als administrator.
Ik hoop dat jullie nog een een ander idee of oplossing hebben, ik kom er niet echt uit.
Als jullie nog meer info nodig hebben hoor ik het graag.