Laptop valt opeens uit

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sparky35
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-04-2019
Al weer bijna 2 maanden geleden heb ik via internet tweedehans goedkoop een laptopje gekocht, ik heb hem toen opgehaald en hij werkte helemaal prima, alles zat erop enzo. Later ging de cd-drive nog stuk, niet belangrijk maar wel vervelend. Nu is het probleem dat de laptop steeds na een onbepaalde tijd uitvalt, dus alle lampjes en koeling gaat uit, en vervolgens valt hij gewoon helemaal weg.

Door dit probleem was het erg lastig hier linux op te zetten. Het probleem was dus steeds dat hij uitviel onder de installatie. Na ongeveer 3 weken (!) installeren was het dan toch gelukt. En dat ging dan zo dat ik een of twee programma's per keer in de installatie selecteerde en installeerde, en dat is veel werk, en kost veel tijd, ook omdat de installatie gestart moest worden met floppy disks. (slackware installatie was het trouwens)

Nu is hij dus geinstalleerd, maar het probleem van het uitvallen van de laptop is nog niet verdwenen. De ene keer blijft hij gewoon rustig een aantal uur aanstaan, de andere keer valt hij al uit na zo'n 10-20 minuten. En ik vind het erg vervelend want hij was bedoeld voor wat programmeren en tekstverwerking, maar als je laptop dan uitvalt ben je je data kwijt, dus eigenlijk moet je hem dan om de zoveel minuten steeds opslaan.

Eerst had ik het idee om hem dan maar weer door te verkopen en een andere te kopen, maar dat kost weer zoveel werk. En deze laptop ziet er zo goed uit, en de accu's (2 stuks) zijn nog helemaal goed, dus handig voor op school enzo. En daarom wil ik gewoon dat deze laptop het weer normaal doet. En daarom dit topic, hopelijk zijn er hier mensen met wat verstand van hardware en bios enzo.

Wat gegevens van de laptop:

- Compaq Armada 100S
- AMD K6-III 533mhz
- 160MB RAM (was 32mb, en dat is dus uitgebreid, dus ik heb der ook best veel geld ingestoken al).
- 5 GB hardeschijf
- VIA chipset
- Insys BIOS

Nu is jullie vraag misschien: Waarom doe ik het zo?, dat is omdat ik geen geld heb om er iemand bij te halen die er gewoon naar kan kijken enzo. (die mensen kosten zo'n 50 euro per/uur volgens mij? :( )

MVG, Sparky

Verwijderd

zou goed oververhitting kunnen zijn, spuit de ventilatie gaten eens door. of haal je laptop eens helemaal open en kijk of alle koel elementen nog wel goed contact maken.

• Sparky35
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:16:
zou goed oververhitting kunnen zijn, spuit de ventilatie gaten eens door. of haal je laptop eens helemaal open en kijk of alle koel elementen nog wel goed contact maken.
Dat heb ik gedaan, heb hier ook al via zoekfunctie een oplossing geprobeerd te zoeken. Maar hij is bij de koeling helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en er weer terug in, was bijna geen stof te bekennen trouwens. Daarnaast word de laptop bijna niet warm, dus heeft hij bijna geen koeling nodig, er zit wel een koelertje op maar die draait soms maar.

Daarnaast heb ik hem op m'n laptopkoeler gezet, en word hij dus nu constant veel gekoeld door die koeler. Heb ook wel is geprobeerd om hem op koelblokken (ijsblokken) te zetten, maar hij blijft uitvallen.

Het kan ook nog aan de adapter liggen, maar die is gewoon van de compaq zelf, dus geen universeel ding ofzo, gewoon de originele. Dus dan lijkt het me sterk dat hij te weinig stroom krijgt ofzo.

Dus ik weet het zelf ook niet meer, jullie nog een idee?

MVG, Sparky

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Dat geheugen al eens eruit gehaald en getest?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

lijkt me verdacht veel op geheugen, onder andere omdat het zich toen je hem kocht nog niet voordeed, het is ook vreemd dat de laptop helemaal uit valt in plaats van herstart of iets dergelijks, dit lijkt dan ook meer op hardware te duiden.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Ik denk aan een rotte accu. Zeker als het laden over je accu gaat dan kan het zijn dat je accu niet sterk genoeg meer is. Kijk eens of een andere accu helpt of laat een elektronica jongen de accu tussen de lader en je laptop halen.

• Sparky35
lijkt me verdacht veel op geheugen, onder andere omdat het zich toen je hem kocht nog niet voordeed, het is ook vreemd dat de laptop helemaal uit valt in plaats van herstart of iets dergelijks, dit lijkt dan ook meer op hardware te duiden.
Oke, er zit dus net nieuw geheugen in. Daarvoor viel hij inderdaad nog niet uit. Maar er zit dus 32mb shared in, en 128mb erbij gezet. Stel dat die 128 uit zou vallen dan zou hij toch gewoon doorgaan op die 32mb? En hij herkend die 128mb wel gewoon goed, en linux kan hem gewoon gebruiken, wat kan er dan voor fout inzitten?
Ik denk aan een rotte accu. Zeker als het laden over je accu gaat dan kan het zijn dat je accu niet sterk genoeg meer is. Kijk eens of een andere accu helpt of laat een elektronica jongen de accu tussen de lader en je laptop halen.
Bij de laptop werden twee accu's geleverd, een oude versleten, en een gloednieuwe, tenminste die kan nog een lange tijd mee, en de verkoper zei dat hij nieuw was. Op dit moment zit die nieuwe accu erin, maar ook met die oude accu valt hij steeds uit.

Daarnaast komt het ook voor als ik de accu uit de laptop haal, dus dat er geen accu meer inzit. Dan werkt de laptop gewoon prima, maar hij blijft dat uitval probleem hebben.

Zelf zat ik ook aan iets te denken qua bios? Ik kan zelf niks vinden, maar wat voor instelling zou de computer laten uitvallen?

MVG, Sparky

Verwijderd

Als je geheugen brak is, fabrieksfout of iets dergelijks. Kan hij inderdaad nog altijd herkent worden. Maar hoeft hij niet goed te functioneren. Probeer het uit, mocht het geen resultaat bieden, gaan we verder zoeken.

Verwijderd

Oke, er zit dus net nieuw geheugen in. Daarvoor viel hij inderdaad nog niet uit. Maar er zit dus 32mb shared in, en 128mb erbij gezet. Stel dat die 128 uit zou vallen dan zou hij toch gewoon doorgaan op die 32mb? En hij herkend die 128mb wel gewoon goed, en linux kan hem gewoon gebruiken, wat kan er dan voor fout inzitten?
hier ga je even heel kort door de bocht...
als in die 128 die jij erbij gezet hebt een fout zit, waardoor je laptop fout gaat, dan gaat die 32MB die erin zat echt niet het werk overpakken. Zo werkt geheugen niet. Haal die 128 eruit, en laat de laptop draaien. Valt hij dan niet meer uit? rot geheugen. Valt hij dan nog wel uit? verder zoeken... succes

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Wat ook nog zou kunnen is dat er van binnen een draadje los zit, bijvoorbeeld toen je de koelers demonteerde. Check dat ook ff. Verder sluit ik me aan bij de tips over het geheugen :).

• Sparky35
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:46:
Als je geheugen brak is, fabrieksfout of iets dergelijks. Kan hij inderdaad nog altijd herkent worden. Maar hoeft hij niet goed te functioneren. Probeer het uit, mocht het geen resultaat bieden, gaan we verder zoeken.
Ik vermoed nu dat het daar aanligt, ik heb de ram eruit gehaald en hij staat nu aan met alleen de shared ram. Viel me trouwens op dat slackware sneller opstartte dan normaal. Voor de rest is hij nu wel dik aan 't swappen. Maar hij is dus nog steeds niet uitgevallen, opzich vroeger duurde het dan ook soms wel enkele uurtjes, of viel hij helemaal niet uit, maar ik ga maar is de garantie bewijzen enzo opzoeken.

MVG, Sparky

18.23: Laptop is nog steeds niet uitgevallen, ik reboot hem even, en dan kijken of hij uitvalt, heb hem ook zwaar belast met wat spelletjes enzo. Het begint er steeds meer op te lijken dat het aan het ram reepje lag.

[ Voor 14% gewijzigd door Sparky35 op 13-04-2006 18:22 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:36
Wat bedoel jij met shared RAM?? Het is nu wel duidelijk dat het je RAM is en je dus nieuw zult moeten kopen(garantie? of is het ook tweedehands)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

ik gok dat het gedeeld moet worden met de graka

• Sparky35
skelleniels schreef op donderdag 13 april 2006 @ 19:46:
Wat bedoel jij met shared RAM?? Het is nu wel duidelijk dat het je RAM is en je dus nieuw zult moeten kopen(garantie? of is het ook tweedehands)
Met shared bedoel ik dat het ingebouwd zit op het moederbord, en dat je het er dus niet vanaf kan halen. Daarnaast ligt het dus idd aan 't ram, hij is nog steeds niet uitgevallen. Voordeeltje van nieuw kopen zie ik nu wel, er is levenslange garantie van de fabrikant maar maar 30 dagen van de winkel zelf. En die verloopt op 21 april, dus ik ga morgen gelijk maar bellen naar geheugen.com.

Hopelijk kan ik hem dan terugsturen, en kan ik nieuwe krijgen, anders is het toch jammer van dat geinvesteerde geld he.

Maar mensen bedankt! Gelukkig ligt het niet aan de laptop zelf, en kan ik hem binnekort hopelijk gewoon weer prima gebruiken. :)

MVG, Sparky

• Sparky35
Ik ben nog niet helemaal van de problemen af zie ik. Ik heb net de laptop afgesloten en het plastic kapje van de koeling erop weer opgedaan (daarvoor zit nog een metalenkapje en dan heb je de ventilator), en nu ik hem net opstartte deed hij iets wat hij op het begin nog wel is deed. Dat is dat hij gaat 'hangen' dus hij doet niks meer, als je dan vervolgens op een toets drukt dan valt de laptop uit. Is dit een bekend probleem?

Ik dacht zelf altijd dat het eraan lag dat de hdd zichzelf uitschakelde, toen heb ik dat in de bios veranderd (stond idd ingesteld) en sindsdien deed hij dat niet meer, maar nu opeens weer wel. Heb al de bios gecheckt maar het staat gewoon uit. Dus misschien zit er toch nog ergens een fout in de laptop. :|

MVG, Sparky
Pagina: 1