Is het zo dat je als je DDR geheugen reepjes koopt, je er altijd 2 in je moederbord moet stoppen, en dat je niet gewoon 1 kan doen? Ik dacht dat je gewoon 1 erin kon doen, maar iemand zei tegen me dat je er twee moet doen.
DDR kun je gewoon één reepje in je pc stoppen.
Vroeger was het anders, maar dat is al een hele lange tijd geleden. (Pentium 90 era)
Vroeger was het anders, maar dat is al een hele lange tijd geleden. (Pentium 90 era)
Tenzij die iemand de dual-channel functie bedoelde....
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
Het is geen probleem om er 1 reepje in te doen, het is wel zo dat je bij een hoop moederborden met 2 reepjes gebruik kan maken van dual-channel wat weer wat sneller is dan single-channel.
En als ik 2keer 1GB DDR in mijn moederbord doe, met Dual Channel. Heb ik dan 2 GB of 1GB zegmaar?
Of heb ik gewoon 2GB wat "efficienter" wordt aangesproken?
Wat is precies het verschil tussen met en zonder dual channel?
Is het niet zo dat je bij dual channel de geheugen bandbreedte verdubbelt? Bij dual channel ben je dus inderdaad geheugen reepjes twee aan twee nodig, dus 2 of 4. Mits het moederbord natuurlijk dual channel ondersteund.PilatuS schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:38:
Het is geen probleem om er 1 reepje in te doen, het is wel zo dat je bij een hoop moederborden met 2 reepjes gebruik kan maken van dual-channel wat weer wat sneller is dan single-channel.
Als je 2x 1GB plaatst dan heb je in totaal 2GB alleen met een grotere bandbreedte dan bijvoorbeeld 1x 2GB. Of-te-wel er kan meer data tegelijk van en naar je geheugen geschreven worden.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:42:
En als ik 2keer 1GB DDR in mijn moederbord doe, met Dual Channel. Heb ik dan 2 GB of 1GB zegmaar?
[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2006 14:44 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dat dus.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:42:
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Met 2x 1GB heb je gewoon 2GB tot je beschikking, het zal wel stukken sneller zijn dan zonder dual-channel met bijvoorbeeld 1x 2GB.
Ik weet dat dual-channel stukken sneller is dan single-channel maar hoeveel dat precies is weet ik niet.
Als je de mogelijkheid hebt om dual-channel te draaien zou ik dat zeker doen.
Ik weet dat dual-channel stukken sneller is dan single-channel maar hoeveel dat precies is weet ik niet.
Als je de mogelijkheid hebt om dual-channel te draaien zou ik dat zeker doen.
Dat heb ik. Als ik alles in elkaar heb gezet, moet ik dan nog in de bios aanzetten dat ik Dual Channel wil, of doet ie dat vanzelf als het moederbord en het geheugen dat ondersteunen.
Dat gaat helemaal vanzelf, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je wel het geheugen in de goede banken moet stoppen. Dit is meestal 1en 3 of 2 en 4.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Verwijderd
Bij MSI is dat 1 en 2 of 3 en 4.SilenCiTt schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:56:
Dat gaat helemaal vanzelf, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je wel het geheugen in de goede banken moet stoppen. Dit is meestal 1en 3 of 2 en 4.
Maargoed hangt af van mobo tot mobo, staat normaal pefect in de moederbordhandleiding vermeld.
EDIT> hierbij dus antwoord op je vraag
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 14:59 ]
Kleurencode van de bankjes. Als je MB dual-channel ondersteunt heb je 2 blauwe slots en 2 zwarte.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:58:
Ohw... en hoe weet ik dat precies? Staat dat in de manual van me moederbord?
Die horen dus ieder bij elkaar.
Ik neem aan dat je dit automatisch wel doet, maar bij mijn weten moeten je modules exact hetzelfde zijn om gebruik te kunnen maken van dual channel; dus zelfde grootte, snelheid & timings (hetzelfde merk is geloof ik geen hard gestelde eis, maar ik zou die gok niet nemen en dus van één merk twee identieke reepjes uitzoeken).
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Verwijderd
Haha, maar dat is bij MSI dus ook weer net niet. Om DC te draaien, moet je net 1 reepje in groen steken en het ander in de naastliggende paarse.KillerAce_NL schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:00:
[...]
Kleurencode van de bankjes. Als je MB dual-channel ondersteunt heb je 2 blauwe slots en 2 zwarte.
Die horen dus ieder bij elkaar.
Vandaar dat ik zeg: kijk het sowieso na in de handleiding want soms wordt er van de algemene conventie afgestapt.
Akira-san, welkom op GoT zoals je tijdens het registreren, verwachten wij op GoT een grote mate van zelfwerkzaamheid zie ook De werking van het forum in het kort 
Als je even had gezocht dan had je de PMG FAQ gevonden, waar je eigenlijk al je vragen kan vinden
Gebrek aan zelfwerkzaamheid/inzet dicht dus
Als je even had gezocht dan had je de PMG FAQ gevonden, waar je eigenlijk al je vragen kan vinden
Gebrek aan zelfwerkzaamheid/inzet dicht dus
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()