Integreren weegschalen in webbased ERP systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Topicstarter
Hallo mensen,

Hier op mijn werk ben ik bezig onze verouderde (DOS) en versnipperde productiesoftware te implementeren in een webbased ERP omgeving. Dit gaat allemaal prima, maar nu loop ik even tegen een klein probleempje aan, waarvoor voor mijn gevoel een hele eenvoudige oplossing voor is, maar ik heb totaal geen verstand van programmeren en dergelijke.

In het ERP programma wordt op bepaalde momenten input gevraagd van weegschalen. Dit zijn gewoon invoervelden, waar je numerieke invoer kunt geven. Om kwaliteitstechnische redenen (voorkomen van typfouten) is het heel wenselijk om de input van de weegschaal daar door de weegschaal zelf neer te laten zetten. De fabrikant van de weegschalen (Mettler Toledo) heeft software waarmee je commando's naar weegschalen kan sturen. Door deze commandos aan een hotkey te koppelen, kun je de input van de weegschaal ophalen door je cursor in het invoerveld te zetten en dan op de hotkey te drukken. Werkt prima, net getest met een trialversie.

Deze software is echter heel uitgebreid, eigenlijk een overkill voor hetgeen ik ermee moet doen, en best prijzig. Ik heb de handleiding waarin alle standaard commando's voor Mettler weegschalen vermeld staan gedownload (http://nl.mt.com/mt/filte...c/SB_0413896810252481.jsp) en dan onder kopje Operating Instructions het bestand Standard Interface Command Set -.

Ik kom er zelf niet uit hoe ik de commandos kan gebruiken, of überhaupt naar een weegschaal te sturen. Het zijn seriele apparaten die gebruik maken van COM1 en COM2, 2400 baud, pariteit oneven, bits 7 en stopbit 1.

Ik zoek eigenlijk naar een mogelijkheid waarbij ik met bijv. Autohotkey (of iets dergelijks) een functietoets kan definiëren die het commando "Haal weegschaal data op", naar de weegschaal stuurt en deze in het invoerveld waar de cursor zich op dat moment bevindt plaatst.

Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen (en willen) helpen.

Bedankt.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat lukt hier niet aan dan? Het lijkt me simpelweg een kwestie van het implementeren van een global hotkey voor elke functie die je wil kunnen uitvoeren (tutorials zat te vinden op het internet voor elke taal/omgeving) en vervolgens op basis daarvan via RS232 spul naar de weegschaal sturen. Wàt je moet sturen weten wij natuurlijk ook niet, daarvoor moet je bij de fabrikant van de weegschaal zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Topicstarter
Ik begrijp uit je antwoord dat ik zelf iets zou moeten schrijven, wat die string naar de weegschaal stuurt. Die strings staan in de handleiding, dus dat is niet het probleem. Eerder het schrijven van een progje die dat doet.

Ik heb geen enkele ervaring met programmeren, geen verstand van talen e.d. Als ik je antwoord lees is dat ook niet nodig, als je maar een goede tutorial vindt..waar zou ik die kunnen vinden of waar moet ik naar zoeken?

Thx.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zal jezelf eerst de basis van programmeren en van een programmeertaal eigen moeten maken. In dit geval zou je voor Delphi of Visual Basic kunnen kiezen, beiden vrij heldere talen die het je als beginner wat makkelijker maken. Hoe het met VB zit weet ik niet, maar in Delphi zitten standaard componenten die het mogelijk maken om via een RS232-poort te communiceren. Die hotkeys stellen ook niet zoveel voor; [google=delphi "global hotkey" tutorial] biedt vast wel een uitkomst. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Tenzij je echt wil leren programmeren, lijkt het me wat overkill om dat alleen voor dit probleem te doen.
Wellicht is het beter om iemand te vragen/in te huren.

Voor een programmeur die weleens eerder gewerkt heeft met seriele communicatie, is het een tamelijk eenvoudig klusje.