Seagate SATA schijf lawaaiierig

Pagina: 1
Acties:

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Seagate Barracuda 7200.9 250 GB SATA en wat mij gelijk opviel na de installatie is dat hij met schrijven veel lawaai maakt.
Ik had hiervoor een Maxtor DiamondMax 10 80 GB schijf en die was VEEL stiller.

Ik ben dus terug gegaan naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb en daar hebben ze hem getest. Bij hun maakt hij helemaal niet zoveel geluid met schrijven en was gewoon acceptabel stil (ik heb dit zelf ook gehoord).

Ik kreeg de tip dat het nog wel eens aan de SATA-controller kan liggen. Aangezien ik op mijn moederbord 2 SATA controllers heb zitten (Asus P4C800 deluxe) heb ik de Promise RAID controller ook geprobeerd. Dit gaf geen verbetering.
Tevens heb ik een losse SATA controller gekocht (PCI) om te kijken of het niet aan beide controllers op het moederbord lag. Ook dit gaf geen verbetering.

Ik heb gisteren mijn BIOS geflashed om te kijken of het daar aan lag. Je raad het al.... geen verbetering.

Dit is mijn systeem:

Asus P4C800 Deluxe moederbord
Pentium 4 2,8 GHz
1024 MB geheugen
Seagate Barracuda 7200.9 SATA 8 mb cache 250 GB
NEC DVD speler
NEC 3440 DVD-brander
ATi Radeon 9800 Pro videokaart
Aopen QF50C kast met Aopen voeding 350 W

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Robert Davelaar

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een vaag verhaal dat een bepaalde schijf aan een bepaalde controller meer lawaai zou maken als aan een andere controller... ?

Het verschil in geluidsproductie bij jou en bij hen ligt niet toevallig aan het feit dat de schijf bij jou resoneert in je behuizing terwijl zij hem los testte oid?

Als ik naar mijn 7200.8's kijk op mijn Promise SATA controller zijn ze best redelijk stil. Alleen als ze een tijdje *niet* benaderd worden voor bijvoorbeeld schrijfacties beginnen ze te ratellen. Ik weet niet of dit probleem zich bij de 7200.9 nogsteeds voordoet, maar daar is een heel topic over iig: Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ze hadden het erover dat de controller hem verkeerd kon aansturen en dat dat nog wel eens voor deze problemen kan zorgen. Hij zei dat het eigenlijk nooit voorkomt, maar ik kon het wel eens proberen.

Ik zal de schijf een buiten de behuizing testen. Misschien dat er ergens een resonantie veroorzaakt wordt. Vindt het eigenlijk wel raar want hiervoor had ik zelfs 2 schijven erin zitten en nog nooit deze problemen gehad.