[backup] mogelijkheden mbt tape-library

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
Hallo Mensen,

Momenteel hebben we hier 3 tapestreamers (2x HP DLT40/80 en 1 x Sony AIT 100/200) welke momenteel uit de voegen groeien.

Momenteel heeft elke tapedrive de volgende tape's

maandag / dinsdag / woensdag / donderdag / week 1 t/m week4 / kwartaal 1 t/m 4 / jaar tapes.

IVM met capaciteits problemen wil ik de hele klambam aan tapestreamers vervangen, en gaan voor een tape library oplossing icm Veritas Backup Exec v10d incl. exchange server agent.

De software staat al vast dat het veritas wordt, dus daar even geen discussie over.

De totale opslag capaciteit moet 800GB uncompressed zijn.
De library moet in een 19" rack gemonteerd worden.
De volgende data wordt gebackupt.
exchange data zo'n 50 GB
systemstate's van servers = 50 GB
Normale files = 200 GB

Ik heb voor de hardware 2 mogelijke optie's gevonden

1. Sony AIT-3 Black color black ( http://b2b.sony.com/docum..._Rack/AIT81LibraryOEM.pdf )

2. HP StorageWorks 1/8 Tape Autoloader (AF202A) ( http://h10010.www1.hp.com...68-12323472-63280885.html )

Nu weet ik dat HP marktleider is op het gebied van tape drives, maar de HP is ook aanzienlijk duurder ( zo'n 30% )

Welke van de 2 drives zouden jullie kiezen rekening houdend dat geld wel een rol speelt, maar beschikbaarheid / betrouwbaarheid een hogere rol!

En welk backup systeem zouden jullie hanteren / hanteren jullie met zo'n library? Elke dag een full backup wordt een aardige prijzige aangelegenheid.
Er moet zowiezo elke maandag een setje tapes naar de bank ivm verzekering.

Zou dat bijv. maandag een full backup worden, daily incrementel en zaterdags weer een full backup :?

Ik neem aan dat jullie ook dergelijke oplossingen hebben, en daarom misschien dit stukje ervaring met mij willen delen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Grolsch, DELL heeft ook een backup library en ze zijn zeker stukken goedkoper dan HP. Wij gebruiken 1 loader tot grote tevredenheid in de mom omgeving die we beheren/abusen etc :)

Tapeloader van DELL type: PV-122T

* mutsje heeft nog een werkloze library voor 26 tapes sdlt160/320 lol...... hoezo geldverkwisting..

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 13-04-2006 13:46 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
Ik zou zelf gaan voor de HP versie. Waarom het is een LTO dit is een goed, stabiel medium.
Ik heb veel ervaring met LOT, en dit is toch het medium van de toekomst voor backup oplossingen.

Ik weet niet precies voor welke AIT je zou gaan, maar kijk goed naar de snelheid er van. Reken eens uit hoe snel de streamers zijn, en bereken dan je restore tijden eens. Als je 50Gb aan Exchange moet restoren, hoe lang ben je dan bezig. backupen is niet de kunst maar binnen je SLA restoren.

voor een goed backup windows, Weekend een Full backup en de rest van de week een incremental of eventueel een differential. Voor het File systeem. Exchange doen we altijd een Full backup, ivm de restore tijden hiervan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grolsch schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:34:
Welke van de 2 drives zouden jullie kiezen rekening houdend dat geld wel een rol speelt, maar beschikbaarheid / betrouwbaarheid een hogere rol!

En welk backup systeem zouden jullie hanteren / hanteren jullie met zo'n library? Elke dag een full backup wordt een aardige prijzige aangelegenheid.
Er moet zowiezo elke maandag een setje tapes naar de bank ivm verzekering.
Is verkeerd om.... Je schaft nu eerst de hardware aan, en gaat vervolgens kijken welk backupschema je evt. zou kunnen draaien met deze hardware.

Beslist nu eerst eens je backup-strategie:
  • Backup 2 tape vs. Backup 2 disk 2 tape
  • Backup- /Restore Windows
  • Offsite halen van tapes ivm calamiteiten in het datacenter
  • Tapes naar externe partijen
  • etc.
Afhankelijk van deze requirements zul je hardware moeten bepalen/seizen. Een paar jaar geleden heeft een inmiddels ex-collega een MSL6000 naar binnen gehaald (zonder tweede drive). Altijd spijt van gehad dat dat ding geen tapes kon duplexen... Als eerst de requirements waren vastgesteld, was er een unit besteld met twee drives...

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 13-04-2006 14:41 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Grolsch
mutsje schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:44:
Grolsch, DELL heeft ook een backup library en ze zijn zeker stukken goedkoper dan HP. Wij gebruiken 1 loader tot grote tevredenheid in de mom omgeving die we beheren/abusen etc :)

Tapeloader van DELL type: PV-122T

* mutsje heeft nog een werkloze library voor 26 tapes sdlt160/320 lol...... hoezo geldverkwisting..
Hi Mutsje, Om het even niet moeilijker te maken als het al is, wil ik alleen kiezen tussen de HP, of de SONY.
Rolfie schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:07:
Ik zou zelf gaan voor de HP versie. Waarom het is een LTO dit is een goed, stabiel medium.
Ik heb veel ervaring met LOT, en dit is toch het medium van de toekomst voor backup oplossingen.

Ik weet niet precies voor welke AIT je zou gaan, maar kijk goed naar de snelheid er van. Reken eens uit hoe snel de streamers zijn, en bereken dan je restore tijden eens. Als je 50Gb aan Exchange moet restoren, hoe lang ben je dan bezig. backupen is niet de kunst maar binnen je SLA restoren.
OK, de doorvoersnelheid is 12MB/sec native, wat neerkomt op 43,2GB per uur met de sony
Bij de hp is dit 16MB/sec native, wat neerkomt op 57.6GB per uur met de hp.
voor een goed backup windows, Weekend een Full backup en de rest van de week een incremental of eventueel een differential. Voor het File systeem. Exchange doen we altijd een Full backup, ivm de restore tijden hiervan.
De shit is dus bij ons, dat 's maandags de weekend tape's naar de bank heen gaan, dit omdat je dan maximaal 1 week kwijt bent bij brand / diefstal / whatever.
Er moet dus een full-backup naar de bank, dus 's weekends een full backup, da's duidelijk

Maar er komt 's maandags dus een nieuwe lading tapes in, en als ik dan maandag t/m do.dag incrementel doe, en ik moet een bestand restoren, kan het zijn dat ik eerst naar de bank moet om de tape's op te halen !

wat is verstandig vanuit dit oogpunt.
Question Mark schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:40:
[...]
Is verkeerd om.... Je schaft nu eerst de hardware aan, en gaat vervolgens kijken welk backupschema je evt. zou kunnen draaien met deze hardware.
Hi Mark, misschien heb je het nog niet door, maar ik heb nog niets besteld, vandaar mijn vooronderzoekje
Beslist nu eerst eens je backup-strategie:

[list]
• Backup 2 tape vs. Backup 2 disk 2 tape
Er is genoeg tijd voor een backup 2 tape, dus dat gaan we doen
• Backup- /Restore Windows
Ik backup de sytemstate van de servers to disk, en die zit ik dan op tape
• Offsite halen van tapes ivm calamiteiten in het datacenter
• Tapes naar externe partijen
• etc.
[/list]
Elke maandag gaat er dus een full-backup naar de bank
Afhankelijk van deze requirements zul je hardware moeten bepalen/seizen. Een paar jaar geleden heeft een inmiddels ex-collega een MSL6000 naar binnen gehaald (zonder tweede drive). Altijd spijt van gehad dat dat ding geen tapes kon duplexen... Als eerst de requirements waren vastgesteld, was er een unit besteld met twee drives...
ik kan me tot nu toe nog geen enkel voordeel bedenken van het deplexen van tape's voor onze organisatie.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 13-04-2006 14:45 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

voordeel duplexen van de tapes. 1 tape naar de bank 1 tape in jou kast :) dus niet eerst naar de bank als je restore gaat uitvoeren.

mbt trueput zou ik voor de HP gaan, des te hoger de restore snelheid des te hoger je backup restored is.

• Rolfie
Maar er komt 's maandags dus een nieuwe lading tapes in, en als ik dan maandag t/m do.dag incrementel doe, en ik moet een bestand restoren, kan het zijn dat ik eerst naar de bank moet om de tape's op te halen !

wat is verstandig vanuit dit oogpunt.
Je kan maandag eventueel ook weer een Full draaien. Of eventueel zaterdag een Full en zondag een Copy draaien? De Zaterdag tape gaat dan naar de Bank.

De Sony is maar 100Gb terwijl de LTO 200Gb is, kijk hier ook eens naar. Dit levert je ook voordelen op. Er past 2 keer zoveel op de tapes.
ik kan me tot nu toe nog geen enkel voordeel bedenken van het deplexen van tape's voor onze organisatie.
Dit noem ik eigenlijk ook hierboven. Dubplexen van een tape, dan kan je er 1 bij jouw houden, en de andere naar de bank. Zo heb je altijd een Full backup en offsite en onsite.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Je zou ook evt naar een lib 162 kunnen kijken van sony. Met een extra drive. Dan kan je een raid 1 tape config maken. Kan een full naar de bank en een full in de kast.

Wij hebben een lib-162 en er geen problemen mee.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

ik verkoop ook Hp en Sony tapestreamers en moet zeggen dat ik bij de HP behoorlijk wat uitval zie.
Ook bij de Ultriums.
Ik zelf zou dus gaan voor een Sony.
Dat het wat langzamer is dan een HP, euh ja, lekker belangrijk. De backup wordt toch s' nachts gemaakt als er niemand aanwezig is.
Met het terug zetten van data, euh ja, dan wachten ze maar even. Als het kwijt is, dan hadden ze niets gehad. ( als er geen backup was) dus iemand kan vast ook wel het geduld op brengen om even te wachten totdat het bestand terug gezet is. Het opzoeken van een file is hetgene wat het langste duurt.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BFS

Rude awakening

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:26:

Dat het wat langzamer is dan een HP, euh ja, lekker belangrijk. De backup wordt toch s' nachts gemaakt als er niemand aanwezig is.
Met het terug zetten van data, euh ja, dan wachten ze maar even.
Euh jah, SLA's....

Ik denk dat snelheid van je tape wel degelijk belangrijk is in de keuze die je maakt qua hardware. In de gevallen waarin ik mag adviseren speelt het in ieder geval zeker mee.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Grolsch
mutsje schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:15:
voordeel duplexen van de tapes. 1 tape naar de bank 1 tape in jou kast :) dus niet eerst naar de bank als je restore gaat uitvoeren.

mbt trueput zou ik voor de HP gaan, des te hoger de restore snelheid des te hoger je backup restored is.
ok, duidelijk.
Rolfie schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:54:
[...]

Je kan maandag eventueel ook weer een Full draaien. Of eventueel zaterdag een Full en zondag een Copy draaien? De Zaterdag tape gaat dan naar de Bank.
overal het algemeen draai je een incrementel omdat je time-window een issue is, dus maandag avond zal dan lastig worden.
en wie gaat zat.dags de tape's wisselen :? iknietzeidegek :P
De Sony is maar 100Gb terwijl de LTO 200Gb is, kijk hier ook eens naar. Dit levert je ook voordelen op. Er past 2 keer zoveel op de tapes.
is niet zo, beide produkten zijn 100GB Uncompressed, zowel de sony als de HP
[...]

Dit noem ik eigenlijk ook hierboven. Dubplexen van een tape, dan kan je er 1 bij jouw houden, en de andere naar de bank. Zo heb je altijd een Full backup en offsite en onsite.
zit wat in.
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:26:
ik verkoop ook Hp en Sony tapestreamers en moet zeggen dat ik bij de HP behoorlijk wat uitval zie.
Ook bij de Ultriums.
Ik zelf zou dus gaan voor een Sony.
Met het terug zetten van data, euh ja, dan wachten ze maar even. Als het kwijt is, dan hadden ze niets gehad. ( als er geen backup was) dus iemand kan vast ook wel het geduld op brengen om even te wachten totdat het bestand terug gezet is. Het opzoeken van een file is hetgene wat het langste duurt.
dat baart mij dus zorgen, ik heb een HEKEL aan uitval van tapestreamers.
Ik kan nergens geen comparisons vinden op i-net.

HP Komt op mij degelijker over, maar is dus niet zo :?

blijft twijfelachtige zaak

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Tapeunits blijven gewoon gevoelig. Elke keer als een tape terug gespoeld wordt of moet zoeken krijgt de leeskop op zijn donder. Dit nekt uit eindelijk een unit. Als je meer wilt dan 100gb uncompressed met je naar SDLT (160/320 of 200/400 GB). Deze zijn er in LTO ook al geloof ik. Maar het blijven gevoelige beestjes dat absoluut.

• Rolfie
dat baart mij dus zorgen, ik heb een HEKEL aan uitval van tapestreamers.
Ik kan nergens geen comparisons vinden op i-net.

HP Komt op mij degelijker over, maar is dus niet zo :?

blijft twijfelachtige zaak
Alles gaat kapot. Ik heb ze allemaal wel eens vervangen. DDS, DLT, SDLT, LTO en AIT.
DLT zeker de 35/70 waren niet echt stabiel, SDLT was al veel stabieler. LTO is toch de opvolger. En dat zeg je toch aan het aantal storingen dat er op aangemeld werden, SDLT is toch een minder medium dan LTO. Het is niet slecht hoor, maar LTO is net iets verder ontwikkeld, en dat zie je momenteel SDLT is momenteel geloof ik 600Gbhet grootste, LTO zit op 960Gb. Als je naar de grote Tapelibraries kijkt zit er bijna altijd een LTO tapestreamer in. Het is gewoon sneller.

HP/Compaq had vroeger ook AIT tapesteamers in het assortiment, echter nu niet meer. Dell heeft ze momenteel ook niet. Misschien ook iets om mee te nemen, waarom leveren de grote merken nu geen AIT meer?

Verwijderd

Omlangs hetzelfde vraagstuk gehad bij mij op het werk (zelfde datavolume, zelfde eisen). Uiteindelijk toch voor de lto 3 autoloader gegaan. Wat je wel moeten weten is dat de HP autoloader eigenlijk een BDT behuizing is, met een HP lto-3 drive er in.

De lto-3 oplossing van andere fabrikanten is intern meestal compleet 100% identiek aan de HP oplossing. Het enige verschil in kostprijs zijn de meegeleverde handleidingen...

Zelf ben ik voor de ttec oplossing gegaan:
http://www.transtec.de/D/...&name=T76S800R8-A&mode=js

Nog altijd een aankoop waar ik zeer tevreden over ben!

• DeBolle
  • Laatst online: 09:14

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Neem ook de doorvoer van LTO drives in aanmerking - een LTO-3 tapedrive is een beest van een machine welke graag data lust, in real life haalt 'ie 50 Mbyte/sec, ofwel 3GByte/minuut bij een backup.
Ook bij een restore moeten de disks deze snelheid dus wel kunnen schrijven.
Als deze snelheid niet gehaald kan worden heb je kans dat de drive gaat schoenpoetsen - en in een maand of drie vervangen moet worden wegens slijtage.
Nu kent Veritas ook disk-to-disk-to-tape (staging) mogelijkheden, waarbij de backup eerst naar een virtuele tape op disk gaat, waarna op volle snelheid de tape kan worden beschreven. Ideaal voor die off-site kopie, terwijl je de backup gewoon op disk online kan houden.
Bij LTO drives heb je keuze uit drie fabrikanten, HP, IBM en Certance/Seagate. Van de eerste twee heeft IBM weinig/geen uitval, HP heeft teveel verschillende firmwares op onderlinge comptabiliteit tussen de drives te waarborgen. Ik heb geen ervaring met Certance drives, een klant heeft er twee staan en heeft geen klachten.
Ik heb ook nog niet gewerkt met AIT libraries, alleen met de standalone drives, maar nog geen uitval tegengekomen buiten een AIT-2 drive met een defecte controller door verkeerd aansluiten.
Terug naar de OP - kiezen tussen Sony AIT of HP LTO/SDLT - zou voor mij neerkomen op de Sony.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:26
Nog een kleine tip. Ga na wat voor SLA er op de drive's zitten. Als er eentje stop wil je dit z.s.m. vervangen hebben. Vaak is dit meer een overeenkomst met de dealer, maar zeker het goed afspreken (betalen) waard.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

DeBolle schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 17:08:
Neem ook de doorvoer van LTO drives in aanmerking - een LTO-3 tapedrive is een beest van een machine welke graag data lust, in real life haalt 'ie 50 Mbyte/sec, ofwel 3GByte/minuut bij een backup.
Ook bij een restore moeten de disks deze snelheid dus wel kunnen schrijven.
Als deze snelheid niet gehaald kan worden heb je kans dat de drive gaat schoenpoetsen - en in een maand of drie vervangen moet worden wegens slijtage.
Nu kent Veritas ook disk-to-disk-to-tape (staging) mogelijkheden, waarbij de backup eerst naar een virtuele tape op disk gaat, waarna op volle snelheid de tape kan worden beschreven. Ideaal voor die off-site kopie, terwijl je de backup gewoon op disk online kan houden.
Bij LTO drives heb je keuze uit drie fabrikanten, HP, IBM en Certance/Seagate. Van de eerste twee heeft IBM weinig/geen uitval, HP heeft teveel verschillende firmwares op onderlinge comptabiliteit tussen de drives te waarborgen. Ik heb geen ervaring met Certance drives, een klant heeft er twee staan en heeft geen klachten.
Ik heb ook nog niet gewerkt met AIT libraries, alleen met de standalone drives, maar nog geen uitval tegengekomen buiten een AIT-2 drive met een defecte controller door verkeerd aansluiten.
Terug naar de OP - kiezen tussen Sony AIT of HP LTO/SDLT - zou voor mij neerkomen op de Sony.
Moet me aansluiten met Bolle omtrent de firmware versie verschillen van de HP drives, maar daarbij wel gelijk de kanttekening dat verder niks uit moet maken in de keuze.
Firmware versies kunnen gemixt worden (heb zelf 2 msl6060 met 4 drives elk (waarvan de 4de op een hoger level zit)). Na 2 Jaar nog geen uitval gehad met gemiddeld 8 uur per nacht werk per drive.
Daarnaast wordt firmware geflashed als een drive gereplaced wordt door een engineer van HP (althans bij de Surestore E (Galactica) modellen).
Als jij je autoloader gelijk vol plempt met drives dan zit je zowiezo niet met firmware verschillen.
En wanneer dit wel het geval is kun je zelf aan de slag met L&TT of je laat een engineer komen of je laat het zitten als het werkt.
Hoe dan ook kwa snelheid en capaciteit wordt een LTO3 drive alleen verslagen door virtuele tape libraries als de vls6000.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
DeBolle schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 17:08:
Bij LTO drives heb je keuze uit drie fabrikanten, HP, IBM en Certance/Seagate.
Wij gebruiken een Quantum LTO2 valueloader.

Is het niet zo dat de drie genoemde fabrikanten LTO drives van Quantum in hun produkten gebruiken?

• DeBolle
  • Laatst online: 09:14

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

kwiebus schreef op zondag 16 april 2006 @ 00:43:
[...]
Is het niet zo dat de drie genoemde fabrikanten LTO drives van Quantum in hun produkten gebruiken?
Nee, dat zijn/waren de DLT en SDLT drives. De oorspronkelijke drie licensees voor LTO waren HP, IBM en Seagate, inmiddels uitgebreid met een aantal anderen (zie http://www.lto.org/newsite/html/licensing_certified.html )
[edit] Ik zie trouwens net dat Certance nu weer eigendom van Quantum is, terwijl het eerst een onderdeel van Seagate was. Ik word te oud voor dit vak.

[ Voor 15% gewijzigd door DeBolle op 16-04-2006 02:19 ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
Dan ben ik door de site van Quantum op het verkeerde been gezet, ik meende dat namelijk uit onderstaande te kunnen concluderen:
Quantum built its business by partnering and manufacturing for the leading computer system companies including HP, IBM, Sun and Dell. Quantum supplies these companies with their own branded storage solutions and provides them the greatest backup, recovery and archive product portfolio from a single supplier.

Quantum tape libraries are installed in over 60% of Fortune 100 companies and Quantum tape drives are installed in over 98% of the same level companies.
Pagina: 1