Hieronder zal ik mijn probleem proberen weer te geven welke een vereenvoudigde versie is van werkelijke situatie... Maar het komt op hetzelfde neer:
Ik heb een Excelsheet geimporteerd, gewoon platte data, in een tabel, waarin de bovenste rij (row headings) uit Excel wordt gebruikt voor de kolomnamen van deze tabel. Deze tabel heet Import en bevat bijvoorbeeld de volgende velden:
Deze data wil ik "verspreiden" over mijn relationele database, om de klanten in een aparte tabel weer te geven, en de pcodes bijvoorbeeld.
Dat zou er dan zo uit moeten zien:
Klanten tabel:
Product code tabel:
Het probleem is nu dat ik de data uit de platte tabel, niet meer kan koppelen, of relateren aan de data uit de import tabel. Ik kan bijvoorbeeld niet meer per klant opvragen welke kosten of sales ze gemaakt hebben. Zijn hier trucs of oplossingen voor??
Hopelijk is het probleem duidelijk, anders hoor ik het graag!
Ik heb een Excelsheet geimporteerd, gewoon platte data, in een tabel, waarin de bovenste rij (row headings) uit Excel wordt gebruikt voor de kolomnamen van deze tabel. Deze tabel heet Import en bevat bijvoorbeeld de volgende velden:
| Id | Klant | ProductCode | Sales | Kosten |
| 1 | Heineken | 1020 | 10 | 7,50 |
| 2 | Heineken | 1020 | 10 | 7,50 |
| 3 | Heineken | 2010 | 5 | 2,50 |
| 4 | Hertog Jan | 1020 | 10 | 7,50 |
| 5 | Hertog Jan | 2010 | 5 | 2,50 |
| 6 | Amstel | 1020 | 10 | 7,50 |
Deze data wil ik "verspreiden" over mijn relationele database, om de klanten in een aparte tabel weer te geven, en de pcodes bijvoorbeeld.
Dat zou er dan zo uit moeten zien:
Klanten tabel:
| Id | Klant |
| 1 | Heineken |
| 2 | Hertog Jan |
| 3 | Amstel |
Product code tabel:
| Id | ProductCodes |
| 1 | 1020 |
| 2 | 2010 |
| 3 | 3030 |
Het probleem is nu dat ik de data uit de platte tabel, niet meer kan koppelen, of relateren aan de data uit de import tabel. Ik kan bijvoorbeeld niet meer per klant opvragen welke kosten of sales ze gemaakt hebben. Zijn hier trucs of oplossingen voor??
Hopelijk is het probleem duidelijk, anders hoor ik het graag!
Goochem