[Database] relaties of plat?

Pagina: 1
Acties:

• Goochem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11-2023
Hieronder zal ik mijn probleem proberen weer te geven welke een vereenvoudigde versie is van werkelijke situatie... Maar het komt op hetzelfde neer:

Ik heb een Excelsheet geimporteerd, gewoon platte data, in een tabel, waarin de bovenste rij (row headings) uit Excel wordt gebruikt voor de kolomnamen van deze tabel. Deze tabel heet Import en bevat bijvoorbeeld de volgende velden:

IdKlantProductCodeSalesKosten
1Heineken1020107,50
2Heineken1020107,50
3Heineken201052,50
4Hertog Jan 1020107,50
5Hertog Jan201052,50
6Amstel1020107,50

Deze data wil ik "verspreiden" over mijn relationele database, om de klanten in een aparte tabel weer te geven, en de pcodes bijvoorbeeld.

Dat zou er dan zo uit moeten zien:

Klanten tabel:

IdKlant
1Heineken
2Hertog Jan
3Amstel

Product code tabel:

IdProductCodes
11020
22010
33030

Het probleem is nu dat ik de data uit de platte tabel, niet meer kan koppelen, of relateren aan de data uit de import tabel. Ik kan bijvoorbeeld niet meer per klant opvragen welke kosten of sales ze gemaakt hebben. Zijn hier trucs of oplossingen voor??

Hopelijk is het probleem duidelijk, anders hoor ik het graag! :P

Goochem

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In je orgineel met je wel de relatie bewaren naar de product en de klant tabel. Daar vervang je de klant kolom door een id referentie naar de klant tabel. Dit is redelijk standaard database gebruik eigenlijk. Waar loopt het bij jou fout?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 17:34
Lees eens wat over databases normalisatie.
Wat je in je Product code tabel namelijk mist, is een kolom welke verwijst naar de klant waarde productcode aan hangt.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05
Daar zul je dan queries of views voor moeten gaan gebruiken he, maar aangezien je de term "relationele database" kent zou ik aannemen dat je dit ook wel wist?

Edit: hmm, misschien probleem verkeerd begrepen, dacht even dat je een verschrikkelijk domme vraag stelde. My bad :)

Ik mis eigenlijk nog een tabel "Sales" of iets dergelijks, met een klantcode, productcode en een aantal. En in je product tabel een kolom "prijs". Op die manier is je volledige "platte" tabel weer terug te toveren uit je relationele database

[ Voor 77% gewijzigd door sig69 op 13-04-2006 13:22 ]

Roomba E5 te koop