[XP] Hardware interrupts geneert 50% cpu load*

Pagina: 1
Acties:

• SIC66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Hallo.
Ik loop stage op een bedrijf. Daar hebben ze 2 identieke pc's. P4 2.8Ghz enzo, alles leuk en aardig.
Maar 1 van de 2 heeft na een poosje (een uur tot een dag) last van een cpu load die constant op 50% blijft hangen. Hij stijgt niet boven de 50-60% uit, maar er is niet meer mee te werken op dat moment.
Wanneer ik de taskmanager bekijk, het scherm waar je in een soort grafiekje je cpu load ziet staat deze dus op 50%. Maar wanneer ik het tabblad ervoor bekijk, met alle processen die draaien staat niet actieve systeembronnen op 95% minimaal.
Ik vond dit erg vreemd, tot ik een tooltje gebruikte genaamd: Process Explorer. Dit toolje laat zien bijvoorbeeld welke services SVCHOST opstart. Maar ook de cpu load enzo. En nu zag ik dat Hardware interrupts in het lijstje staat. En jawel, 50% cpu load. |:(

Nou had ik 2 vraagjes. Ten eerste, hoe kan er een hardware interrupt zijn (IRQ conflict?) wanneer de pc die er naast staat exact dezelfde hardware heeft, dezelfde installatie (van ghost image), dezelfde IRQ verdeling en toch niet dit probleem heeft?

En ten tweede natuurlijk, hoe kan ik dit hardware interrupt probleem oplossen?

Het zijn Windows XP Prof. machines

Alvast heel erg bedankt voor de reacties :Y)

PROUD member of NoizyCows

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51

JdM

Humbled

Lijkt mij dan, dat er ná de installatie van het OS er nog hardware bijgeprikt is.
Wellicht had de eerste machine nog niet al zijn hardware en werd toen het OS geinstalleerd, en had de 2e machine wel alle hardware al en werd daarna de ghost erop gezet, maar zonder de irq toewijzingen van de eerste machine (omdat die nog niet alles had).
Wellicht heeft het OS daarna enkele verkeerde conflicterende irq's toegewezen waarna jij dit probleem krijgt.

Er moet dan toch ook te achterhalen zijn óf er hardware is die conflicteerd?
spit apparaatbeheer eens door.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het hoeft niet altijd een IRQ conflict te zijn. IRQs zijn signalen die een bepaalde status vanaf een device richting de CPU willen geven. Vervelende netwerkkaarten of harddisks in PIO-mode kunnen mogelijk daar de oorzaak van zijn. Daarnaast is de pc alleen vanaf de 'installatie' identiek. Ik weet niet wat er mogelijk hardwarematig danwel softwarematig tussendoor veranderd is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 09:53
Vaak zijn het USB-apparaten, apparaten op PIO modus en soms videokaarten. Kijk de instellingen na en kijk of er verschillen in de randapparatuur en/of videokaart(drivers) zitten. Die 50% komt waarschijnlijk door hyperthreading wat aanstaat. De CPU wordt dan dus wel degelijk 100% gebruikt, maar goed je weet wel ongeveer hoe dat werkt ;).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan zodat de Windows versie erin staat - let hier aub ook zelf op :)