[linux] Partitie resizing bij groeiende raid volumes

Pagina: 1
Acties:

• reyan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik ga binnenkort een servertje met raid 5 controller bouwen. Voorlopig met 3 of 4 schijven in raid 5 naar gelang het budget, maar de bedoeling is dat er later schijven bijkomen.

Dat betekent dus er zaken geresized moet worden als er schijven bijkomen. Allereesrt moet ik natuurlijk een filesystem gebruiken dat resizing (of toch op z'n minst growing) ondersteunt. Dat heb ik al: XFS. Ik heb daar goede ervaringen over gehoord en de ondersteuning is sinds de 2.6 kernels uitstekend naar wat ik heb gelezen.

Maar zo'n filesystem staat op een partitie... Als ik nu een raid opslagcapaciteit van bv 400 GB zou hebben (3x 200 GB in raid 5) dan kan ik daar een 400 GB partitie op maken en daarop dan weer XFS zetten. Maar als ik er later een schijf bijsteek en de effectieve opslag naar 600 GB stijgt, dan moet de 400 GB partitie ook meegroeien.

De bekendste truuk is natuurlijk met de linux fdisk de partitie wissen en een nieuwe aanmaken startende vanaf dezelfde positie maar met een grotere afmeting. Daarna gewoon het filesystem growen en je bent klaar. Maar eerlijk gezegd vind ik dat maar een vies systeem. Knoeien met partitietabellen lijkt me helemaal niets dat je in een productieomgeving zou gebruiken. Jaja, ik weet het wel, backups, maar dan nog...

Na wat opzoekwerk lijkt LVM de professionele manier te zijn. Maar ik begrijp het systeem niet helemaal. Bij losse schijven is het logisch. Je maakt op elke schijf een partitie aan zoals je normaal zou doen. In plaats van er een filesystem op te zetten initialiseer je die partities dan voor gebruik met LVM. Dan moet je een volume group aanmaken wat eigenlijk niet meer is dan aanduiden welke partities onderdeel zullen zijn van je LVM volume. Op dit volume kun je dan een filesystem plaatsen. Uitbreiden is simpel: steek de nieuwe schijf, maak partitie, initialiseer voor gebruik in een LVM en voeg ze toe aan het LVM volume.

Maar hoe zit het nu wanneer ik (hardware) raid gebruik? Naar het OS toe is dat namelijk slechts 1 disk. Dus wanneer ik schijven toevoeg wordt de disk groter, er komen geen disks bij. Moet ik hier dan gewoon in de nieuwe vrije ongepartitioneerde ruimte een nieuwe partitie maken en toevoegen aan het LVM volume? Of hoe gaat dit dan in z'n werk?

En heeft het maken van verschillende partities op een raid set in een LVM volume geen nadelig effect op de performance? Ik bedoel maar, harddisks halen de beste snelheden wanneer ze data sequentieel kunnen lezen/schrijven. Ook bij raid is dat zo, maar dan met meerdere schijven parallel naast elkaar. Maar door de LVM is er in principe toch sprake van een soort defragmentatie op het raid volume. Ik veronderstel dat de data van partitie 1 en de nieuwe partitie 2 op fysiek andere delen van de schijven liggen? Hierdoor gaat de coherentie van het raid volume toch ietwat verloren?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
LVM lijkt me inderdaad een goede oplossing als je de boel wilt resizen en dergelijke. Daar is het nu eenmaal voor uitgevonden. ;)

Zelf heb ik geen ervaring met LVM en RAID, maar Google lijkt er meer over te weten. Zo op het eerste gezicht lijkt dit ongeveer wat je wilt bijvoorbeeld.