CPU draait niet meer op standaard waarden

Pagina: 1
Acties:

• nijntje82
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De situatie is als volgt:

Ik heb een A7V8X moederbord (socketA) en onlangs een nieuwe CPU erop gezet. Een Sempron 2800 (2ghz, socketA cpu). Volgens Asus (staat op de site), word de Sempron cpu tot 3000+ ondersteund met de nieuwste bios. Deze bios heb ik dan ook geflashed.

Het systeem draaide prima, een maand lang met de Sempron 2800+ op 2ghz. Totdat op een dag, hij vasthing (geen signaal meer, zwart beeld). Na reboot kwam hij in de bios terecht en de VCORE waarde waren rood en hoger dan normaal, iets van 1.70V (althans dat denk ik, want op dit moment ligt hij lager, 1.34V).

Nu kreeg ik mijn pc niet meer aan. Ik heb meerdere waarde geprobeert bij cpu mhz handmatig instelle etc. Behalve bij het selectere van; 1000,1200 of 1600mhz startte hij wel op en deed alles prima. Maar uiteraard heb ik hem graag maximaal draaien en vraag ik me af wat ik moet doen of wat er verkeerd is.

Wie kan me hiermee helpen?

Alvast bedankt! :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Ik zie dat je vermeld dat de vCore lager lag, namelijk op 1.34V. Deze moet op 1,6V staan.
Zie The BalusC Webserver - AMD Sempron 2800+ voor de specificaties :)

Mogelijk krijgt de CPU dus niet genoeg sap om op 2GHz te werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
Reset je BIOS eens. Stroom eraf en batterij eruit. Hierna zal je Pc de CPU opnieuw detecteren en goed instellen.

• nijntje82
  • Niet online
Thanks, ik zal beide opties vanmiddag even thuis proberen ! :)

Het klopt dat de Vcore nu op 1.34V draait, maar aangezien hij dit zelf automatisch doet..is het wel vreemd dat hij zich dan niet (meer) autom. aanpast aan andere waarden als er meer nodig is! Maar ik probeer hem even manual in te stellen en als dat niet lukt, resetten die zaak en kijken wat hij dan doet!

• nijntje82
  • Niet online
Probleem ligt duidelijk bij de stroom toevoer.

Maar ik kan manual mijn mobo maar tot 1.54V instellen! Toen ik hem opstartte bij 2ghz en 1.54V hing hij in windows(ik geloof dati k een blauw scherm zag!).

Nu heb ik hem op 1.83Ghz ingesteld bij 1.54V en hij draait ..

Wie heeft er ervaring met dit? Ik weet dat ik een beetje oud spul heb.. Maar het is toch gek als asus zegt dat het moederbord de cpu ondersteund en de cpu heeft ook gewerkt, hij het nu niet meer doet op 2ghz.

Iemand een tip hoe ik mijn voltage na 1.6V krijg, zodat ik op 2ghz kan draaien?

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

1. Misschien dat de behuizing (specifiek de L#-Bruggen erop) niet helemaal lekker is waardoor het voltage verkeerd wordt ingesteld.
  2. Misschien is de VRM van jouw moederbord kapot waardoor er niet voldoende spanning wordt afgegeven.
Je zou de L#-bruggen kunnen modificeren of een pin-mod (wire-mod) om meer voltage te verkrijgen. Dit vereist wel weer wat klooi werk. Of daarmee het probleem succesvol wordt opgelost (het is meer een work-around) is een tweede. Of het blijft werken is ook nog maar de vraag gezien er ook een mogelijkheid dat het moederbord defect is. (De Voltage regulatoren).

Je kunt proberen om een andere processor te testen. Als je dan dezelfde problemen ondervindt is het moederbord hoogstwaarschijnlijk stuk.

Kijkende vanaf een andere blik kan het ook de voeding zijn die gaar is al lijkt mij dat niet het geval. Het kan ook zijn dat de voltages niet goed worden uitgelezen en het probleem heel ergens anders ligt. Dit laatste is ook minder voor de hand liggend ;)

Verwijderd

Dat bordje heeft de rare neiging om na een harde reset in de bios te springen. Heb ik hier ook. Machine is loei-stabiel met een sempron 2400. Heeft tot vandaag 24/7 14 dagen aangestaan zonder een krimp te geven. Maar alstie vastloopt (omdat ik zelf zit te kutten) en ik geef een ram op de resetknop, gaatie na de reboot meteen de bios in. Exit without save changes en hij hobbelt rustig verder. Gebeurt echt alleen na een harde reset. Vreemd. Maar reset je bios eens dmv de jumper (of batterij eruit maar dat lijkt me niet direct nodig). Dat loste bij mij regelmatig problemen op. Er is iets vreemds met die bios soms.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
De BIOS-reset al geprobeert?

• nijntje82
  • Niet online
Hmm, ik heb geen geld voor een nieuwe computer :'( . Daar komt het wel op neer, want 'oud spul' is niet meer verkrijgbaar..maw. nieuw mobo, cpu, vid kaart, geheuge? pff :'(

Dus ik ga wel wat dingen proberen. Bedankt voor je informatie, al ben ik een beetje een leek .. en begrijp niet exact alles wat je neer zet, maar ik kan zelf wel concluderen dat het niet goed is.

Heeft het nu nog nut denk je om mijn bios te resetten of iets anders, "simpels"...?

• nijntje82
  • Niet online
Ik ga nu de bios resetten, misschien tot zo :)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

nijntje82 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:56:
Hmm, ik heb geen geld voor een nieuwe computer :'( . Daar komt het wel op neer, want 'oud spul' is niet meer verkrijgbaar..maw. nieuw mobo, cpu, vid kaart, geheuge? pff :'(
Een budgetmoederbord is ongetwijfeld nog wel te vinden vermoed ik. Er zijn genoeg ASRock borden met goede SiS chipset die processoren met een FSB van 200MHz (DDR400) ondersteunen.
Dus ik ga wel wat dingen proberen. Bedankt voor je informatie, al ben ik een beetje een leek .. en begrijp niet exact alles wat je neer zet, maar ik kan zelf wel concluderen dat het niet goed is.
Google is your friend ;).
Pinmods (wiremods) is waarschijnlijk niet iets voor jouw om aan te beginnen. Hierbij moeten er draadjes in het socket worden aangebracht.
Heeft het nu nog nut denk je om mijn bios te resetten of iets anders, "simpels"...?
'Worth the shot' en 'nooit geschoten is altijd mis' ;)
Alle opties proberen, misschien is het probleem heel simpel en zit er bij wijze van spreken slechts een schroefje of een draadje los :)

• nijntje82
  • Niet online
Ik heb net de bios gereset, het werkt nog steeds niet.

Maar ik heb wel de cpu na 1.92ghz gezet en hij draait nu bij 1.54V, maar ik heb geen idee voor hoe lang.

Wat een gekloot zeg. Ik zal eens snuffele na een oud mobo'tje...

In ieder geval bedankt voor jullie inbreng en als de pc online blijft, fuck die laatste 80 maar mooi B)
Pagina: 1