[OSX] Opeens wachtwoord gewijzigd

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Smorges mensen,

Gisteren heb ik een heel raar euvel met mn iBook meegemaakt (Specs zie sig). Als eerste moet ik misschien even vertellen dat wanneer mijn iBook uit slaapstand wordt gehaald, of wanneer de schermbeveiliging wordt uitgeschakeld, er naar mijn wachtwoord gevraagd wordt. Het is een uiterst sterk wachtwoord met een combinatie van upper / lowercase karakters en cijfers plus speciale tekens, iets dat je niet zomaar zult raden of bruteforcen.

In de trein naar huis heb ik mijn iBook uit de slaapstand gehaald en mijn wachtwoord ingetypt om hier een paar filmpjes op te kijken. Ik heb geen gebruik gemaakt van de access points van KPN op de diverse stations, en ik zat ook niet in de trein die WLAN aan boord heeft. Wel stond mijn airport natuurlijk aan, maar diende niet als "Ad-hoc" machine. Mijn reis duurde ongeveer een half uur.

Toen ik op mijn bestemming was aangekomen heb ik de laptop dichtgeklapt (slaapstand) en ben naar huis gegaan. Toen ik echter thuiskwam en mijn laptop weer openklapte, kon ik niet meer in OSX geraken, mijn wachtwoord was veranderd. Ik heb hierna OSX een keer opnieuw opgestart en normaliter zou deze dan automatisch inloggen. Deze keer prompte hij echter wederom naar mijn wachtwoord, dat dus niet meer klopte.

Hierna heb ik geboot van mijn Tiger install cd, en mijn wachtwoorden van mn root account en gewone gebruikersaccount weer verandert, hierna kon ik weer inloggen, echter waren services als file sharing disabled omdat ik opnieuw een user moest instellen die hier gebruik van mocht maken.

Nu is het probleem in principe wel opgelost, maar ik voel me toch niet echt veilig op mijn systeem. Aangezien ik heel OSX een maand geleden helemaal vers heb geinstalleerd, voel ik er niet veel voor om dit weer te doen. Ik heb gezocht in de Console applicatie om abnormale meldingen te vinden, maar deze waren niet te herkennen. Ik heb (over de hele dag genomen) niet veel speciale dingen gedaan met mn iBook, alleen wat gesurft over het internet, gechat met AdiumX en het programma ScummVM gebruikt.

Aangezien ik op dit gebied de weg nog niet ken in OSX, wil ik jullie vragen om wat adviezen wat nu te doen zodat ik er toch zeker van ben dat ik op een veilig systeem werk :)

Thanx in advance natuurlijk _/-\o_

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33

Maximus

There is no substitute

Je moet even de Mac OSX install DVD pakken, booten en dan middels de optie Users het WW veranderen. Dat moet werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Maximus op 13-04-2006 12:14 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maximus schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:14:
Je moet even de Mac OSX install DVD pakken, booten en dan middels de optie Users het WW veranderen. Dat moet werken.
Lees nou eerst 't topic eens voor je reageert :P

TS: op zich acht ik de kans dat iemand je in de trein in een half uurtje gehaxx0red heeft vrij klein. Ik denk eerder dat je mischien tegen een bug aangelopen bent of dat er een file corrupt is geraakt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

hmm heel appart nog niet eerder meegemaakt, stond je caps niet aan toen je je wachtwoord intypte :+ :?

Maar iig een kleine waarschuwing als je op reis gaat dat je dus eigenlijk je OS X cd bij je moet hebben. ik heb me laptop op de zelfde manier beveiligd en je komt er hier ook niet in zonder het wachtwoord (alles qua beveiliging staat hier aan)

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 12:23
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:50:
hmm heel appart nog niet eerder meegemaakt, stond je caps niet aan toen je je wachtwoord intypte :+ :?

Maar iig een kleine waarschuwing als je op reis gaat dat je dus eigenlijk je OS X cd bij je moet hebben. ik heb me laptop op de zelfde manier beveiligd en je komt er hier ook niet in zonder het wachtwoord (alles qua beveiliging staat hier aan)
offtopic:
Wil dit zeggen dat iedereen met een OS X cd mijn wachtwoord kan resetten?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kiff schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:13:
[...]

offtopic:
Iedereen met fysieke toegang tot je machine kan 'm compleet r00ten. Geldt voor alle OSsen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
CyBeR schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:23:
[...]

Iedereen met fysieke toegang tot je machine kan 'm compleet r00ten. Geldt voor alle OSsen.
Je kunt neem ik aan wel met filevault je home dir versleutelen, ik neem aan dat de data met je 'oude' wachtwoord wordt versleuteld? Ook al heb je dan juiste root password, dan kun je nog niets met de data?

Dan was de TS nu wel de data kwijt die hij had staan, maar goed, gelukkig backupt iedereen netjes.. :+

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

axis schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:28:
[...]

Je kunt neem ik aan wel met filevault je home dir versleutelen, ik neem aan dat de data met je 'oude' wachtwoord wordt versleuteld? Ook al heb je dan juiste root password, dan kun je nog niets met de data?
Dat kan idd. Maar je machine zelf is in principe altijd over te nemen als je er fysieke toegang toe hebt. CD'tje er in, hdd er uit, single-user booten (in sommige gevallen), etc.

Verwijderd

Extra 'drempel' in de beveiliging: Open Firmware Password

• domi235
Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:50:

Nee Caps stond idd niet aan, in mn startpost zie je ook dat hij na een reboot gewoon om een pass vroeg, en niet zelf inlogte :?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Kiff schreef op donderdag 13 april 2006 @ 13:13:
[...]

offtopic:
JA

Ik heb het trouwens wel eens vaker gezien en meestal is het FileVault die dit doet.
Eigenlijk moet je helemaal geen FileVault op portable computers gebruiken, ik weet het het klinkt raar maar ik heb al een paar x gezien dat de batterij op was van een PowerBook en daarna de hele image corrupt was geraakt met je userdata erin :X

Heb het zelf 1x gehad, wat ik nu doe om gevoelige data te versleutelen is met Disk Copy een AES image maken en daar de documenten in zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Uberprutser op 14-04-2006 07:53 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• domi235
Ballebek schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 07:53:
[...]

JA

Ik heb het trouwens wel eens vaker gezien en meestal is het FileVault die dit doet.
Eigenlijk moet je helemaal geen FileVault op portable computers gebruiken, ik weet het het klinkt raar maar ik heb al een paar x gezien dat de batterij op was van een PowerBook en daarna de hele image corrupt was geraakt met je userdata erin :X

Heb het zelf 1x gehad, wat ik nu doe om gevoelige data te versleutelen is met Disk Copy een AES image maken en daar de documenten in zetten.
Hm vreemd, ik gebruik geen fileVault ofzo, maar goed, denk dat ik het dan maar hou op een bugje of corrupt bestandje, alles werkt iig weer als vanouds :)

Pagina: 1