Gulden snede / regel van derden - software (voor croppen)

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een aantal foto's wil ik digitaal croppen naar een andere verhouding. Nu gaat het om incidentiele foto's, zodat een programma als JPEGCRops gelijk afvalt (dat is meer geschikt als je in 1x een hele bulk verwerkt). Daarnaast schiet ik vaak op Raw, wat dit programma niet aankan. Faststone heeft wel een mooie Crop-mogelijkheid, maar mist de functie om met een raster de gulden snede en regel van derden aan te wijzen.

Wie kent er een viewer waarmee je de basishandeling croppen goed (lees: ergonomisch, snel, makkelijk, intuïtief) kunt uitvoeren, verhoudingen en formaten kunt instellen en een raster kunt krijgen voor de gulden snede / regel van derden?

==
hoi

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:14

ralpje

Deugpopje

Eusebius schreef op donderdag 13 april 2006 @ 08:48:
Daarnaast schiet ik vaak op Raw, wat dit programma niet aankan.
Ik neem aan dat je het croppen doet om de foto's af te (laten) drukken? Waarom dan als RAW croppen, en niet eerst er een jpg van maken en dan croppen?
Mij lijkt het sowieso zonde om de (ruwe, onbewerkte) data van een RAW (wat dus eigenlijk je negatief is!) te gaan croppen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het is wat je zoekt maar er bestaat een PS plugin om het croppen volgens de fibonacci sequences en rule of thirds makkelijker te maken: Golden Section plugin
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar het lijkt me dat je met een extra layer en wat guides zelf deze rasters ook kan maken (en 27 euries kan besparen).
Of het in je workflow (RAW) bruikbaar is kan ik ook moeilijk beoordelen.

• Eusebius
  • Niet online
Met dat het programma Raw aan moet kunnen, bedoel ik meer dat ik het wil inzetten als "viewer" die ik voor dit soort klusjes gebruik. Nee, in een raw ga ik niet snijden, die laat ik natuurlijk heel :) Een programma als PS zoek ik niet, omdat dat meer een editor is voor het zware werk. Croppen valt meer onder het lichtere, standaard werk.

==
hoi

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Correct me if i'm wrong maar als je deze compositie regels kent kun je ze toch ook zonder hulp toepassen op je crops? Deze 'regels' hoeven echt niet op de mm precies toegepast te worden maar zijn meer een leidraad.

• Eusebius
  • Niet online
Het werkt handiger mét ... vandaar :) Mss een luxe kwestie, maar ik heb zoiets van: als het kan, wil ik het ook. Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd en vond het een handig hulpmiddel. Alleen de progs die het konden, waren weer niet handig in gebruik

==
hoi

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Foto's überhaupt bewerken in 'raw' (.srf) is natuurlijk totaak niet nodig. Je open het RAW-bestand, en bewaart het normaliter als iets anders (tiff/eps/jpg/jpg2000). Dus die functionaliteit hoef je niet te verwachten in 'lichte' programma's.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Eusebius
  • Niet online
Een goede viewer kan Raw's bekijken / laten zien, zodat je een keuze kunt maken om de foto te bewaren oid. Ik wil geen 20 applicaties op mijn HDD hebben staan die allemaal net iets anders doen. Het liefst gewoon 1 goede viewer, 1 goede converter (Raw-JPG), 1 goede editor. Een viewer zoals ik zoek, is dus een soort overal-tool. Het moet niet de meest ingewikkelde dingen doen, maar wel alles aankunnen (euh, zeg maar een zwitsers zakmes). Maar dan wel graag met de crop-functies met raster :)

==
hoi

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Is XNView niet iets voor je?

http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enhome.html

[ Voor 55% gewijzigd door Ramzzz op 13-04-2006 10:11 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Eusebius
  • Niet online
Xnview ken ik, maar voor zover ik weet heeft die niet de mogelijkheid om je cropinstellingen standaard te laden (bv alleen 5:1) laat staan een raster in je crop selectieveld

==
hoi

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je zegt niet eens welk besturingssysteem je gebruikt. :P

Maar Adobe Lightroom (http://labs.adobe.com/technologies/lightroom) is voorlopig een mac-only beta maar doet precies wat jij wil.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://pics.oceserver.nl/oxi/Lightroom-cropgs.jpg

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 16:45
Eusebius schreef op donderdag 13 april 2006 @ 08:48:
Nu gaat het om incidentiele foto's, zodat een programma als JPEGCRops gelijk afvalt (dat is meer geschikt als je in 1x een hele bulk verwerkt).
Huh? Het is juist andersom: programma's waarbij je steeds ieder bestand handmatig moet inladen, zijn niet geschikt voor een hele bulk. Maar JPEGCrops is geschikt voor 1 tot oneindig foto's, en niet enkel voor een hele bulk.

• Eusebius
  • Niet online
Oxi schreef op donderdag 13 april 2006 @ 10:47:
Je zegt niet eens welk besturingssysteem je gebruikt. :P

Maar Adobe Lightroom (http://labs.adobe.com/technologies/lightroom) is voorlopig een mac-only beta maar doet precies wat jij wil.

Voorbeeld:
[afbeelding]
Mmmm dan moet ik maar eens overstappen op Mac ;-) Sorry, vergeten te melden. Ik werk op een XP

==
hoi

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

Sabbi

je denkt aan mij.

in photoshop kan je ook op verhouding croppen
Pagina: 1