Zalman Reserator 1+ op A7N8X-E , cpu-koeling probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Forseakyn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-07-2025
Sinds vandaag heb ik de Zalman Reserator 1+ voor mijn systeem gekocht. Dit zodat mijn pc wat gekoelder en stiller wordt.

Systeem (vanuit Everest) :

Moederbord
CPU Type AMD Athlon XP, 2166 MHz (13 x 167) 3000+
Moederbordnaam Asus A7N8X-E Deluxe (5 PCI, 1 AGP Pro, 1 WiFi, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce2 Ultra 400
BIOS Type Award (11/12/04)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart RADEON X800 XT Platinum Edition Secondary (256 MB)
Video kaart RADEON X800 XT Platinum Edition (256 MB)
3D-Versneller ATI Radeon X800 XT Platinum (R420)

De Reserator koelt mijn cpu/chipset en gpu, dit moet hij in principe makkelijk aan kunnen aangezien ik nog niks heb OC'ed. Echter zodra ik mijn pc aanzet lijkt het erop dat mijn pc na een paar seconden ermee stopt (soort van kortsluiting ofzo krijgt). Dit terwijl in de bios de temperatuur van cpu niet boven de 40graden komt.
En als hij het wel langer blijft doen dan herstart het systeem zodra windows wordt geladen (je ziet het windowslaad scherm nog niet). Echter dit probleem is opgelost zodra de koeler eraf wordt gehaald en een fan koeler er wordt op gedaan.

Wat ik al geprobeerd heb is:
- cpu-fan aansluiten (zodat systeem denkt dat er een fan op zit)
- drie verschillende soorten koelpasta
- kijken of het klem metaal geen kortsluiting veroorzaakt
- kijken of de cpu-koeler niet een metaal raakt
- als systeem aanstond en je draaide de cpu koeler dan stopte het systeem ook

De producten die gebruikt zijn:
- CPU koeler - Zalman ZM-WB3 Gold
- Chipset koeler - Zalman ZM-NWB1
- VGA koeler - Zalman ZM-GWB2

Wat ik wel raar vond is dat zodra het systeem stopte (soort van kortsluiting ofzo denk ik?) de powerknop bleef branden en ook de power-led op het moederbord. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Kan het zijn dat de cpu-koeler niet goed op dit moederbord past? maar dat het iets aan raakt waardoor het niet goed werkt met het moederbord? Is dit op te lossen door een andere cpu waterblok erop te zetten??

Alvast bedankt voor antwoorden.

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:15
moest je je zalman resorator niet eerst zoveel uur laten draaien voordat je je systeem op ging starten..
dit staat me zomaar bij.

m.v.g. Mcdeath

huidige opstelling

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 14:50

BertV

Handgemaakt

Is het niet zo dat er in de BIOS een instelling staat dat er minimaal een CPU fan moet draaien?

Ik zou idd ook aan een kortsluiting denken. Maakt de bevestiging van het cpu-waterblok geen kortsluiting met de bevestigingsplaat van je kast?

Ik kan me herrineren dat dat bij mij ook fout ging. Testen buiten de kast was de oplossing... En daar ligt ie nog steeds.

[ Voor 67% gewijzigd door BertV op 13-04-2006 14:58 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mcdeath schreef op donderdag 13 april 2006 @ 14:46:
moest je je zalman resorator niet eerst zoveel uur laten draaien voordat je je systeem op ging starten..
dit staat me zomaar bij.

m.v.g. Mcdeath
Ik denk niet dat dit zoveel met de problemen van de TS te maken heeft, aangezien zijn temperaturen niet echt schokkend zijn. De Reserator koelt of niet, en heeft verder niet te maken met het opstartproces. Tevens gebruikt deze een externe stroomvoorziening, dus is niet afhankelijk van je voeding.

@ TS, heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgelopen? Post ook even wat gegevens over je voeding, en hoeveel grafische kaarten je hebt, want dat zie ik zo niet? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 13-04-2006 14:53 ]

• Forseakyn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-07-2025
Ik gebruik maar 1 videokaart, de ATI Radeon X800 XT PE. Maar het gekke is gewoon dat het board het wel perfect doet als ik de fan erop aansluit (terwijl de aansluitpunten voor de waterkoeling er gewoon nog op zitten). Het moederbord lijkt wel tegen te werken, net alsof hij het niet watergekoeld wil hebben.

Kan proberen om moederbord eruit te halen en deze langs de pc te leggen en dan aan te sluiten en kijken of nog steeds werkt. Maar aangezien het met een fan koeling werkt lijkt het me niet aan de voeding te liggen. Ik zal straks nog ff de voedingspecs posten.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 20:41
Forseakyn schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:43:
Ik gebruik maar 1 videokaart, de ATI Radeon X800 XT PE. Maar het gekke is gewoon dat het board het wel perfect doet als ik de fan erop aansluit (terwijl de aansluitpunten voor de waterkoeling er gewoon nog op zitten). Het moederbord lijkt wel tegen te werken, net alsof hij het niet watergekoeld wil hebben.

Kan proberen om moederbord eruit te halen en deze langs de pc te leggen en dan aan te sluiten en kijken of nog steeds werkt. Maar aangezien het met een fan koeling werkt lijkt het me niet aan de voeding te liggen. Ik zal straks nog ff de voedingspecs posten.
Waar sluit je welke fan op aan? en waar laat je die op blazen? een fanless systeem is sowieso stom ivm hdds enzo die ook wel btje koeling lusten

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 14:50

BertV

Handgemaakt

HeldereM schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:52:
[...]

Een fanless systeem is sowieso stom ivm hdds enzo die ook wel btje koeling lusten
In de praktijk wordt de kast met een Reserator minder opgewarmd dan met een normaal systeem met geen of slechte airflow. Samen met een HD-Silencer om de warmte te verdelen heb ik systemen gehad waarbij de hardeschijf warmer werd.

Als je net als de TS je GPU, CPU en NB gekoeld hebt en ook nog 's niet overklokt dan zijn verhalen over oververhitting indianen verhalen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• opel4ever
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-08-2023
test

met vriendelijke groet,

• opel4ever
Hallo,

Forseaken had namens mij getypt, dus ik zal nu wel verder reageren.

Het systeem is niet fanless, heb een cooler voor mijn hdd staan, en nog een extra 13 cm cooler aan de achterkant van de kast, ook heb ik nog een regelbare voedingscooler erop zitten.

Nu zit ik eraan te denken dat het waterkoelblok zelf een ander gedeelte van de cpu raakt? Kan dit?

Ik vind namelijk dat die rubberen steunpuntjes op de amd dat die heel raar zitten.

Nu ben ik dat kortlsuitverhaal gaan testen, dus heb de klem eraf gehaald en met de hand de zalmankoelblok vastgehouden, maar zonder resultaat hij loopt even aan, en dan sprint het mobo op een soorrt termisch uitstand.

Als het een aanraking zou zijn met het mobo en kast dan zou hij het nu gedaan moeten hebben want de zalmanblok had nu op geen 1 mogelijke manier contact met het mobo.

Het gekken ervan is dat als ik er een stock amdkoeler erop zet (die past namelijk net tussen de bevestigingpunten van de zalmanblok, dan start hij gewoon op.

Ik heb ook nog extra opgeled dat wat ik bevestig heb dat dat met isolatieringetjes zit, dus elk contact met het moederbord heb ik vermeden.

Het type voeding is 400 watt, en de cpu die ik heb is een amd xp3000+ fsb 333 athlon .

Oja de zalmanblok, kan ik draaien en voel dan echt goed dat hij op de core van de processor zit.

Mijn vraag is dan ook dat hij net nog iets meer raakt als de core alleen want als ik hem er geklemt erop heb zitten en draai hem een heel klein beetje dan springt hij al uit.

Alvast bedankt voor je reaktie.

met vriendelijke groet,

Armand

ps, op dit moment koelt hij de chipset en vgakaart ati radeon x800 xt pe, en moet zeggen dat koelt goed, nu nog de cpu :(

met vriendelijke groet,

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29

BCC

lama..

[ Voor 96% gewijzigd door BCC op 14-04-2006 00:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• opel4ever
Nu was ik het installatiemovie aan het bekijken op de site van zalman, en nu zag ik dat de klemmen er eigenlijk maar op 1 manier op kan, nu viel mij op dat er 2 verschillende bevestigingsklemmen erbij zaten.

Hier zie je het filmpje en dan klikken op socket A

http://www.zalman.co.kr/e...upload/product/ZM-WB2.swf

Je ziet een blauw klemmetje en grijs klemmetje

Wat ik wel zie op dat filmpje is dat de cpu een beetje uit het midden zit,

Heeft iemand nog meer dat probleem gehad, of heb je er niet op gelet?

Met vriendelijke groet,

armand

met vriendelijke groet,

• opel4ever
Heb vandaag gekeken naar de klemmetjes of ik die op de goede manier vast heb gezet.

Dit was dus per toeval wel goed gedaan.

Nu is dus nogsteeds de vraag, waar maakt hij kortsluiting?

Kan het zijn dat de zalmankoelblok, iets langs de copre kan raken?

Moet de zalman koelblok ook de rubberen steunpunten raken van de cpu?

Ik zal ook voor de zekerheid toch nog de mobo uitbouwen en langs de kast leggen, dan heb ik dat ook uitgesloten.

Dus als iemand me nog kan helpen of nog een idee heeft.

Kan ik ook iets tussen het koelblok en langs de core leggen dat ik de rest van de cpu bedek met iets anti static, zodat ik zeker weet dat de zalman alleen de core raakt?

alvast bedankt voor jullie antwoord.

met vriendelijke groet,

• opel4ever
Niemand?

Please?

met vriendelijke groet,

• opel4ever
Aangezien ik de pc niet meer aan de gang heb kunnen krijgen, heb i alles maar teruggebouwd.

Dus als iemand nog een zalman reserator 1 + wilt kopen (met garantie) laat maar iuts weten, werkt uitstekend alleen niet bij mij :(

met vriendelijke groet,

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
opel4ever schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 19:25:
Aangezien ik de pc niet meer aan de gang heb kunnen krijgen, heb i alles maar teruggebouwd.

Dus als iemand nog een zalman reserator 1 + wilt kopen (met garantie) laat maar iuts weten, werkt uitstekend alleen niet bij mij :(
hoe duur?

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 19:51
hele duffe vraag, maar je had toch wel de pomp van de Reserator aangezet? En gecheckt dat deze daadwerkelijk iets deed?

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Verwijderd

Check de afdruk eens van de CPU op de onderkant van het blok. Als hij scheef zit zie je het aan de afdruk.

Edit:
Ow en als hij scheef zit dan krijg je dit soort dingen ook al geeft de tempmeter 40C aan.

Als je de std koeler weer terug zet, haal je dan alleen het blok van de CPU of sloop je alles eruit?

[ Voor 240% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2006 01:09 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
waar woon je mischien dat een tweakert je een middagje wil helpen ofzo???

en check idd je pomp en hoe de afdruk is van je koelpasta

1337

Pagina: 1