Informatica & Economie aan Erasmus Universiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173367

Topicstarter
Ik zit nu in VWO5 en zit natuurlijk al na te denken over mijn toekomstige studie. Ik heb het profiel Economie & Maatschappij en als studie zat ik te denken aan Informatica & Economie aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met deze studie; en ik zou vooral graag willen weten wat het informatica deel nou inhoudt. Lijkt dat op de echte informatica studies of is het alleen maar wat basis?

Verder vraag ik me ook af of de combinatie economie en informatica nou in de praktijk ook echt nuttig is; met andere woorden: is er ook vraag naar mensen met deze opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:33
Ik zit zelf in het laatste jaar van de opleiding. Of het informaticagehalte lijkt op dat van 'echte' informaticastudies weet ik zelf ook niet, ik weet alleen hoe het bij I&E is geregeld. Hoe hoog het informaticagehalte is, ligt aan het traject dat je zelf uitkiest. Een basis krijg je zowiezo, je hoeft nog niet te kunnen programmeren als je aan je studie begint (dat kon ik namelijk ook niet). In de eerste 2 jaar leer je onder andere de basis (in Java, toen ik begon leerde je in het eerste jaar Visual Basic en stapten we daarna over naar Java, maar het principe blijft het zelfde). Je wordt dan ook bekend gemaakt met object geörienteerd denken, het toepassen van verschillende algoritmes en datastructuren en een begin van gedistribueerd programmeren. Verder leer je ook nog wat over databases en het gebruik van simulatie tools. Aan het eind van het 2e jaar kies je een zogenaamde major. Als jij de informaticakant leuk vindt kies je de richting waar je dieper op het programmeerwerk in gaat. Daar kan ik je zelf verder niets over vertellen, want ik heb zelf de meer economische richting gekozen. Een stevige informatica component zit er dus zeker in, want ik merkte wel bij mezelf dat de economievakken in de eerste 2 jaar wel hebben geleden onder de informatica vakken. Je krijgt een redelijk grote hoeveelheid opdrachten voorgeschoteld en om het vak te kunnen blijven volgen moet je ze ook maken.

Of de combinatie economie met informatica echt nuttig is weet ik wel zeker. Informatiesystemen spelen een grote rol bij veel bedrijven en de mogelijkheden / vereisten staan niet stil. Een informatiesysteem is voor een bedrijf echter gewoon een stuk gereedschap om beter te kunnen werken, om meer geld mee te kunnen verdienen. Je kan wel alle nieuwe functionaliteit aanschaffen als bedrijf, maar dit kost geld en dan wegen de baten niet tegen de kosten op. Een investering in een nieuwe applicatie of een nieuw systeem moet dus alleen worden gedaan wanneer een bedrijf het ook echt nodig heeft. Iemand met alleen informaticakennis zal heel goed zijn in het bouwen van zo'n systeem, maar heeft weinig verstand van wat de business vereist. Als je enkel informatici op een vraagstuk loslaat zal je een heel erg mooie applicatie krijgen, maar het heeft geen nut voor een bedrijf. Dit is een beetje het zelfde idee als loodgieter die een oerdegelijke deegroller meekrijgt. Een goed stuk gereedschap, maar niet nodig voor wat een loodgieter doet. Zonde van het geld. Bedrijfskundigen en economen hebben in het algemeen weer te weinig verstand van informatietechnologie, maar weten (als het goed is) wel heel goed wat ze nodig hebben voor het bedrijf. Het is dus noodzakelijk dat iemand de vertaalslag kan maken tussen de I en de E.

Dit is slechts één perspectief op de wijze waarop de combinatie I&E nuttig kan zijn.

Je zou je vragen ook op www.ie-forum.nl kunnen stellen, daar zitten meer mensen die dezelfde opleiding doen en misschien meer zouden kunnen vertellen over de informaticakant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173367

Topicstarter
Dankje voor je reactie. Ik heb mn vraag ook ff neergepleurd op het forum dat je noemde. Wat je verteld over de studie klinkt wel interessant, en lijkt me wel wat. Heb je al enig idee wat voor baan je gaat doen nadat je bent afgestudeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Anoniem: 173367 schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:36:
Dankje voor je reactie. Ik heb mn vraag ook ff neergepleurd op het forum dat je noemde. Wat je verteld over de studie klinkt wel interessant, en lijkt me wel wat. Heb je al enig idee wat voor baan je gaat doen nadat je bent afgestudeerd ?
Ik heb om eerlijk te zijn nog geen idee, ik zou nog verschillende kanten op kunnen. Maar met de richting die ik ben opgeslagen zijn IT consultancy of information risk management (IT audit) goede mogelijkheden. Ik ben nu op zoek naar een goede afstudeeropdracht / afstudeerstage, ik wil eerst wel eens zien of dat wat wordt. Waar ik in de loop der jaren wel achter ben gekomen is dat ik niet zou willen programmeren als vaste baan, ik vind het wel interessant, maar niet als werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 00:24
Aangezien ik ook al eens met de gedachten gespeeld heb deze studie te beginnen, vraag ik me af hoe het met de economische kant van deze studie zit? Ik heb zelf VWO gedaan met N&T, en ben nu bezig met HBO Informatica... Ik heb dus vrijwel geen economische kennis. Is deze studie dan ook haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Passenger schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 00:27:
Aangezien ik ook al eens met de gedachten gespeeld heb deze studie te beginnen, vraag ik me af hoe het met de economische kant van deze studie zit? Ik heb zelf VWO gedaan met N&T, en ben nu bezig met HBO Informatica... Ik heb dus vrijwel geen economische kennis. Is deze studie dan ook haalbaar?
Van de website van de economische faculteit:
Aansluitende HBO-opleidingen

HBO-ers die toegang willen krijgen tot één van de schakelprogramma's moeten in het bezit zijn van het einddiploma van één van de onderstaande HBO-opleidingen:

* Accountancy (RA, AA)
* Bedrijfseconomie
* Bedrijfskundige Informatica (alleen voor Informatica & Economie)
* Commerciële Economie
* Fiscale Economie (alleen voor Fiscale Economie)
* International Business and Management Studies
* Management, Economie en Recht
* Getuigschrift Lerarenopleiding met 2e graadsbevoegdheid voor economie I en economie II resp. Algemene economie en Bedrijfseconomie
* Getuigschrift HBO-Informatica-opleidingen (alleen voor Informatica & Economie)
* HBO-Logistiek en Economie (alleen voor Urban, Port and Transport Economics)
* HBO-Logistieke en Technische Vervoerskunde (alleen voor Urban, Port and Transport Economics)

Voor andere dan genoemde HBO-opleidingen zijn in principe alleen vrijstellingen van onderdelen van de bachelor mogelijk.
Dit gaat over een schakeljaar dat een masteropleiding op een HBO-opleiding laat aansluiten.

Het is dus zeker mogelijk, het zal even een kluif zijn je economische kennis bij te spijkeren... maar net zoals bij informatica moet je ook bij veel economische aspecten op een systematische wijze naar data / informatie kijken.

Denk bijvoorbeeld aan macro / micro economische vraagstukken, maar ook aan het modelleren van bedrijfsprocessen, boekhouden, of het opstellen en verwerken van een marktonderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Hmmm juist... Het is dus wel te doen, hoewel het dus op economisch gebied wel even doorbikkelen wordt. Een schakeljaar + master duurt als ik het goed heb zo'n 2,5 jaar, right? Is het dan de moeite waard om na het behalen van m'n HBO diploma aan deze opleiding te beginnen? Of is het dan verstandiger om die 2,5 jaar in het opdoen van werkervaring te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Passenger schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:01:
Hmmm juist... Het is dus wel te doen, hoewel het dus op economisch gebied wel even doorbikkelen wordt. Een schakeljaar + master duurt als ik het goed heb zo'n 2,5 jaar, right? Is het dan de moeite waard om na het behalen van m'n HBO diploma aan deze opleiding te beginnen? Of is het dan verstandiger om die 2,5 jaar in het opdoen van werkervaring te steken?
Als je de motivatie hebt om verder te studeren op universitair niveau, altijd doen.

( Ik ga het ook doen, het is zeker goed voor je toekomstige groeimogelijkheden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Christoph schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 10:27:
[...]

het is zeker goed voor je toekomstige groeimogelijkheden
Is dat echt wel zo? Want ik hoor voornamelijk van iedereen dat er meer vraag is naar HBO'ers, aangezien deze praktischer ingesteld zouden zijn, en dus beter in het bedrijfsleven inzetbaar zouden zijn? Daarom vraag ik me dus ook af in hoeverre zo'n vervolgstudie nuttig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Passenger schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:31:
[...]

Is dat echt wel zo? Want ik hoor voornamelijk van iedereen dat er meer vraag is naar HBO'ers, aangezien deze praktischer ingesteld zouden zijn, en dus beter in het bedrijfsleven inzetbaar zouden zijn? Daarom vraag ik me dus ook af in hoeverre zo'n vervolgstudie nuttig is?
Ik denk dat je niet te veel moet afgaan op andere meningen maar je eigen plan moet vormen.

Ik heb bijvoorbeeld een Informatica HBO studie afgerond, alhoewel ik nu een leuk loon binnen krijg vind ik de toekomstige groeimogelijkheden zeer beperkt, en ik wil ook zeker niet in de informatiseringshoek blijven hangen.

Daarom heb ik gekozen voor verbreding van mijn kennis, door aan RSM erasmus een studie Business Administration te gaan doen. Ik werk verder als constultant op it gebied ( dus mijn werkervaring groeit, en ik laat mijn IT kennis niet te veel " verslappen " ) en krijg tevens de mogelijkheden om op wetenschappelijk niveau straks een baan te krijgen die mij de mogelijkheid bied om naar de top te groeien zonder mijn praktische kennis te verliezen.

Zo gezegd, je moet niet van andere mensen uit gaan, maar je eigen weg bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169536

Passenger schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 09:01:
Ik neem gemakshalve even aan dat onder het 'de moeite waard' zijn de kansen op de arbeidsmarkt en dus salaris verstaan wordt. En dus niet, persoonlijke groei, status of whatever je denkt te ontlenenen aan een academische graad. Of het halen hiervan m.b.t. salaris echt waardevol is, is moeilijk te zeggen. Je kan jezelf immers niet clonen en er is naast opleiding ook een belangrijk aandeel in je persoon(lijkheid), drive, etc.

Ik verwacht dat het op lange termijn wel je kansen vergroot, maar het geeft geen zekerheid.

Op de korte termijn is het een grote investering daar je nog minstens 2,5 jaar een arm studentenbestaan zal moeten ondergaan en je zal als je eenmaal klaar bent waarschijnlijk minder verdienen dan een HBO'er met 2,5 jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Anoniem: 169536 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:10:
[...]

Op de korte termijn is het een grote investering daar je nog minstens 2,5 jaar een arm studentenbestaan zal moeten ondergaan en je zal als je eenmaal klaar bent waarschijnlijk minder verdienen dan een HBO'er met 2,5 jaar ervaring.
Daarom werkt een groot deel van de studenten @ rsm er ook naast .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Anoniem: 169536 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:10:

Maar volgens mij stijgt je salaris wel sneller met een master op zak en kom je uiteindelijk hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Anoniem: 55933 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:29:
[...]

Maar volgens mij stijgt je salaris wel sneller met een master op zak en kom je uiteindelijk hoger uit.
... daarnaast verbreed je ook je kennis vanwege de E in de I&E. Dan kom je misschien nog eens wat verder dan het kamertje met hard zwetende, ploeterende, programmeernerds. ;) (met alle respect, ik heb nu zelf ook een Eclipse venstertje open staan :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169536

Anoniem: 55933 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:29:
Dat wil ik best geloven, maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de vraag blijft of dat komt door het papiertje of door de capaciteiten van die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Anoniem: 169536 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 09:05:
[...]

Dat wil ik best geloven, maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de vraag blijft of dat komt door het papiertje of door de capaciteiten van die persoon.
Het papiertje is deels het bewijs dat je die capaciteiten bezit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PHiXioN schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 03:51:
[...]

Van de website van de economische faculteit:

[...]

Dit gaat over een schakeljaar dat een masteropleiding op een HBO-opleiding laat aansluiten.

Het is dus zeker mogelijk, het zal even een kluif zijn je economische kennis bij te spijkeren... maar net zoals bij informatica moet je ook bij veel economische aspecten op een systematische wijze naar data / informatie kijken.

Denk bijvoorbeeld aan macro / micro economische vraagstukken, maar ook aan het modelleren van bedrijfsprocessen, boekhouden, of het opstellen en verwerken van een marktonderzoek.
Vraagje: Hebben we het hier over macroeconomische kennis, of meer bedrijfseconomische kennis? Ik studeer op dit moment bedrijfskundige informatica aan de HAN, en de master Informatics & Economics trekt me wel. Maar ik heb ook nog ruim een jaar aan de universiteit gestudeerd in Nijmegen, opleiding economie (bijna alle vakken van het eerste jaar gehaald, op één na. Vooropleiding: gymnasium E&M). Het zou bijzonder prettig zijn wanneer ik het schakelprogramma over zou kunnen slaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 20-04-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Wat er precies aan bod komt in het schakelprogramma weet ik zelf ook niet. Wel weet ik dat je in de studie te maken krijgt met economie op zowel bedrijfskundig als macro niveau.

Volgens mij is het ook niet mogelijk om het hele schakeljaar in zijn geheel over te slaan, het is er niet alleen om de vakkundige verschillen op elkaar aan te laten sluiten, maar ook gewoon het type onderwijs. Ik denk dat je wel vrijstelling zou kunnen aanvragen voor vakken die duidelijk overeen komen met vakken die je bij je vorige opleiding al hebt gehaald.

Hier wordt dit eveneens bevestigd:
http://www.few.eur.nl/few...D9B-0510-021FB11BCA6DB365
Kan ik na mijn hbo-bachelor rechtstreeks instromen in een masteropleiding?
Helaas is het niet mogelijk om met een hbo-bachelor rechtstreeks in te stromen in een masteropleiding. Voordat je aan een masteropleiding kunt beginnen, zul je eerst een schakelprogramma (of een pre-master) moeten afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:20

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Ik heb deze studie ook bijna twee jaar gedaan (2003 - 2005), maar ben toen afgehaakt omdat ik het informatica-gehalte veel te laag vond. Ik ben I&E gaan studeren omdat ik niet alleen maar informatica wilde doen. De combinatie informatica en economie sprak me bijzonder aan omdat deze, zoals PHiXion al aangeeft, heel nuttig is.
Wat me echter heel erg tegenviel was dat het informatica gedeelte er maar een beetje bijhing. Tijdens mijn tweede jaar begonnen de docenten de opleiding aan te duiden met 'Economie & Informatice', wat dat gevoel alleen maar versterkte. Tijdens de twee jaar die ik op de Erasmus rondgelopen heb heb ik praktisch niets geleerd op informatica-gebied. Ik had mezelf op het VWO al aardig wegwijs gemaakt in Java, maar ik kan niet zeggen dat ik nou zo supergoed was ofzo.
Als je dus opzoek bent naar een echte informatica studie zou ik zeker geen I&E gaan studeren, maar eerder naar de UU gaan, daar kun je volgens mij ook wel economische vakken volgen.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Pagina: 1